- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

آنچه باید پیش از دیدن «دکتر استرنج در چندجهانی جنون» بدانیم

Doctor-Strange-in-the-multiverse-of-madness

سوره سینما [1] – پیش از این نیز همگام شدن با ۲۷ فیلم مارول و ۶ سریال دیزنی+ در جهان سینمایی مارول کار چالش‌برانگیزی بود. اما اکنون «دکتر استرنج در چندجهانی جنون» به اکران درآمده و حالا نیز باید ورژن‌های مختلف دکتر استرنج (بندیکت کامبربچ) و واندا ماکسیموف (الیزابت اولسن) ملقب به اسکارلت ویچ را دنبال کنید. و چه کسی می‌داند که چه شخصیت‌های دیگری نیز در این پازل هستند؛ چون هرچه باشد، قصه در یک چندجهانی رقم می‌خورد، بنابراین ورژن‌های مختلف می‌توانند وجود داشته باشند.

در تریلرهای «چندجهانی جنون» شاهد حضور شخصیت‌های دیگر مارول نیز بودیم که البته شاید این فیلم را از این حیث در سطح «انتقام‌جویان: پایان بازی» قرار ندهد، اما بی‌شک نزدیک به آن است. طرفداران تیزبین ارتباط این فیلم با سریال‌های «وانداویژن»، «لوکی» و حتی ورژن‌های زامبی از چند شخصیت، ظاهراً از اپیزود پنجمِ انیمیشن سریالی کمتر دیده شده دیزنی+ با عنوان «چه می‌شد اگر…؟»، و همچنین اولین حضور شخصیت پرفسور ایکس، بنیان‌گذار ایکس‌مِن در جهان سینمایی مارول را در تریلرها رصد کرده‌اند.

مخاطبان معمولی شاید توان تماشای این حجم از محتوا از جهان سینمایی مارول را نداشته باشند و صرفاً با دیدن فیلم اول «دکتر استرنج» برای تماشای فیلم جدیدش آماده شوند. اما کسانی که «وانداویژن» را ندیده‌اند شاید پس از دیدن این فیلم از خود بپرسند، «وست‌ویو چی بود؟»

در ادامه توضیحاتی درباره پنج فیلم و سریالی که شاید خوب باشد پیش از تماشای فیلم جدید دکتر استرنج ببینید، ارائه شده است.

«دکتر استرنج» (۲۰۱۶)

در فیلم اول دکتر استرنج شاهد معرفی شخصیت یک جراح مغرور به نام استیون استرنج هستیم که طی اتفاقاتی تبدیل به استاد هنر سحر، جادوگر اعظم، و نگهبان سنگ زمان می‌شود.

dr-strange [2]

در این فیلم همچنین رابطه متلاطم استرنج و دکتر کریستین پامر (راشل مک‌آدامز) را می‌بینیم که در اپیزود چهارم انیمیشن «چه می‌شد اگر…؟» حضوری پر رنگ داشت و همچنین در تریلر «چندجهانی جنون» در لباس عروسی نشان داده می‌شود (و ظاهراً دارد با کسی بجز دکتر استرنج ازدواج می‌کند، زیرا به نظر می‌رسد که استرنج از روی صندلی‌های کلیسا درحال دیدن مراسم است). شخصیت دیگری که در تریلر حضورش به چشم می‌خورد کارل موردو (چیویتل اجیوفور) است که پیشتر دوست استرنج بوده اما در فیلم جدید به دشمنش تبدیل می‌شود و ماجرایشان را خواهیم دید.

«انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» (۲۰۱۸)

در اولین حضور دکتر استرنج در سری فیلم‌های «انتقام‌جویان»، او توسط ابونی ما که به دنبال سنگ زمان است، ربوده می‌شود. پیتر پارکر و تونی استارک نهایتاً نجاتش می‌دهند و می‌بینیم که او نسبت به فیلم اول «دکتر استرنج» چقدر قوی‌تر شده است، زیرا تنها با داشتن یک سنگِ ابدیت، در مقابل تانوسِ جنگ‌سالار که چهار سنگ را بدست آورده، به خوبی مقاومت می‌کند. در این فیلم استرنج همچنین قوانین را زیرپا گذاشته و با استفاده از سنگ زمان به سناریوهای احتمالی آینده که در آن‌ها گروه انتقام‌جویان پیروز می‌شوند نگاه می‌اندازد.

Avengers [3]

این فیلم نقش مهمی در تثبیت قصه پیش‌زمینه واندا دارد؛ زیرا اتفاقات آن فیلم ریشه غم و اندوه واندا در سریال «وانداویژن» است که در «چندجهانی جنون» نیز همچنان او را دنبال می‌کند. در این فیلم واندا مجبور می‌شود معشوق خود ویژن را بکشد تا سنگ ذهن که در سر ویژن قرار دارد به دست تانوس نیفتد، اما تانوس زمان را به عقب برگردانده، سنگ را از سر ویژن می‌کند و ویژن را دوباره می‌کشد.

«وانداویژن» (۲۰۲۱)

در این سریال نُه قسمتیِ دیزنی+ که به سیتکام‌های قدیمی نظیر «دیک ون دایک شو» ادای احترام می‌کند، جزئیات و خطوط داستانی بسیار مهمی را ارائه می‌شود که زمینه‌ای برای اتفاقات «چندجهانی جنون» هستند. در این‌جا واندا عملاً بازیگر یک فیلم جدید است، و می‌بینیم که غم و اندوه او بخاطر مرگ ویژن چگونه به عذاب دادن یک شهر کوچک در نیوجرزی به نام وست‌ویو منجر می‌شود.

Wandavison [4]

آخرین باری که واندا را در سریال می‌بینیم، در صحنۀ پس از تیتراژ است؛ او ورژن جدید ویژن و پسرهای دوقلویش که با جادو خلق کرده را گم کرده است که این مسئله منجر می‌شود تا هویت جدید خود به‌عنوان اسکارلت ویچ را بپذیرد و دارک‌هولد (کتاب گناهان) را مورد کاوش قرار دهد؛ دارک‌هولد کتاب سحری است که به او امکان می‌دهد با خانواده گم شده‌اش دوباره دور هم جمع شوند.

در «چندجهانی جنون» واندای آشفته و پریشان در تقلا برای هضم کردن مرگ ویژن در ماجرای «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» و همچنین تلاشش برای فرار از این واقعیت در فانتزی‌ای که در «وانداویژن» برای خود ساخته بود، است. در یکی از تریلرهای فیلم، می‌بینیم که یکی از پسرانش در خانه‌شان در وست‌ویو از او استقبال می‌کند، البته نریشن واندا روی تصویر به مخاطب می‌فهماند که این تجدید دیدارِ ظاهراً شادی‌بخش صرفاً یک رؤیای تکرارشونده است.

«چه می‌شد اگر…؟» (۲۰۲۱)

این آنتولوژیِ انیمیشنی نُه قسمتی که قصه ورژن‌های گوناگون قهرمانان جهان سینمایی مارول در واقعیت‌های مختلف را روایت می‌کند، همراه با سر و صدای کمی از سوی طرفدارای مارول در ماه اوت پخش شد، اما اپیزود چهارم آن، پیش‌زمینه مهمی برای «چندجهانی جنون» ارائه می‌کند. این اپیزود با عنوان «چه می‌شد اگر … دکتر استرنج بجای دستانش، دلش را از دست می‌داد؟» واریانتی از دکتر استرنج به نام استرنجِ اعظم را معرفی می‌کند، که در پی از دست دادن دوست‌دخترش کریستین در تصادف ماشین و غرق شدن در جادوی سیاه شخصیتش شکل گرفته است. پس از آن‌که کریستین در آغوشش ناپدید می‌شود، دکتر استرنج شرور واقعیت را تکه‌تکه کرده و با قلب شکسته خود در تنهایی فرو می‌رود.

What-If [5]

اگرچه ابتداً به نظر می‌رسید که باتوجه به حضور استرنج اعظم در تریلر، این واریانت آنتاگونیست اصلی «چندجهانی جنون» باشد، اما کامبربچ اخیراً در مصاحبه‌ای گفت که این شخصیت، استرنج اعظم نیست، بلکه ورژنی بسیار خطرناک‌تر به نام استرنجِ شریر است.

به نظر می‌رسد واریانت‌های دیگری از انیمیشن «چه می‌شد اگر…؟» نیز در «چندجهانی جنون» حضور داشته باشند؛ از جمله ورژن لایو-اکشن کاپیتان کارتر (با صداپیشگی هیلی اَتوِل در «چه می‌شد اگر…؟»)، که واریانتی از پِگی کارتر است که بجای استیو راجرز آمپول ابرسرباز را می‌زند و این‌طور که از از تریلر نظر می‌رسد در حال مبارزه با واریانتی از اسکارلت ویچ است. شخصیت‌های دیگری که از این سریال شاهد حضورشان خواهیم بود عبارتند از: ورژن‌های زامبیِ واندا و دکتر استرنج از اپیزود پنجم (با عنوان «چه می‌شد اگر… زامبی‌ها؟!»)؛ که احتمالاً به همین دلیل است که «چندجهانی جنون» را اولین فیلم ترسناک جهان سینمایی مارول به‌حساب می‌آورند. در اپیزودهای هشت و نه انیمیشن نیز نشان داده می‌شود که اولتران به وجود واقعیت‌های مختلف پی می‌برد و به‌دنبال آن است که آن‌ها را فتح کند.

«مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (۲۰۲۱)

سَم رِیمی کارگردان «چندجهانی جنون» گفته است که فیلم جدید مارول مستقیماً ادامه قصه آخرین بلاکباستر استودیوی مارول به نام «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» است که در دسامبر اکران شد.

Spiderman-No-Way-Home [6]

آخرین باری که دکتر استرنج را دیدیم، او کاری کرده بود که همه مردم دنیا وجود پیتر پارکر را فراموش کنند، تا از نابود شدن چندجهانی جلوگیری شود. این کار لازم بود زیرا طلسم وصله‌پینه شده‌ای که دکتر استرنج افکنده بود تا همه فراموش کنند پیتر مرد عنکبوتی است، در نهایت باعث شد تا اسپایدرمن‌ها و شرورهای دیگر از جهان‌های دیگر جهان سینمایی مارول همگی وارد یک جهان شوند. در پایانِ «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» ظاهراً طلسم جواب داد، اما حالا باید دید که عواقب اقدامات دکتر استرنج چگونه در «چندجهانی جنون» بروز و نمود پیدا خواهند کرد.

جایزه: «لوکی» (۲۰۲۱)

آیا شاهد این خواهیم بود که «سازمان واریانس زمان» که مسئول نظارت بر سفر افراد در زمان برای جلوگیری از شاخه‌شاخه شدنِ خط زمانی اصلی است، با آن سیستم بروکراتیک و فشلش، در «چندجهانی جنون» نیز برای دستگیر کردن سفرکنندگان زمان حضور پیدا می‌کند؟

Looki [7]

سریال مستقل «لوکی» که قصۀ آن در خط زمانی متفاوتی در جهان سینمایی مارول رقم می‌خورد، ایدۀ واریانت‌ها و ورژن‌های مختلف افراد از خطوط زمانی مختلف را توضیح می‌دهد (از جمله: شخصیت لوکیِ کلاسیک با بازی ریچارد ای. گرانت و شخصیت لوکیِ تمساح).

منبع : نیویورک تایمز [8] – سارا بار

مترجم: محمدمهدی کائینی