- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تغییرات اساسی در رسانه‌های دولتی فرانسه

France-Médias-Monde

به گزارش سوره سینما [1]، در انتخابات اخیر مجلس فرانسه، قدرت در دستان مخالفان دولت امانوئل مکرون افتاده است که در اقدامی قاطعانه، آن‌ها به قانون ۸۹ ساله پرداخت مالیات اجباری برای تماشای تلویزیون پایان دادند. طبق قانون هر شهروند موظف بود که ۱۳۸ یورو سالانه مالیات بپردازد که مجموع این رقم در سال ۲۰۲۲ در حدود سه میلیارد یورو بود. این مالیات اکثریت بودجه تلویزیون فرانسه، فرنکو جرمن برادکستر آرته و شبکه بین‌المللی France 24  را تأمین می‌کرد.

بیست‌وسه میلیون خانوار فرانسوی از پاییز امسال این مالیات را نخواهند پرداخت.

راجر کروچی رهبر سناتورهای مجلس گفت: این قانون پوسیده نیاز به تغییرات اساسی داشت. ما باید در مجلس یک کار گروهی تشکیل دهیم و مأموریت‌ها و حدومرز جدیدی برای این صنعت مشخص کنیم. هر وقت که به نتیجه رسیدیم، می‌توانیم درباره بودجه نیز صحبت کنیم.

ریما عبدالمالک وزیر فرهنگ فرانسه گفت: دولت، رسانه‌های عمومی را رها نخواهد کرد اما در چند سال اخیر با چالش‌های متعددی روبرو شده‌ است؛ ریزش شدید مخاطب جوان، چالش اصلی رسانه‌های عمومی است.

این خبر نگرانی‌های بسیاری به جان مدیران رسانه‌های دولتی انداخته است؛ وب‌سایت ددلاین در یک گزارش به پیامدهای این مسئله چنین پرداخت: آیا لغو مالیات در فرانسه و انگلیس، پایانی برای صنعت ۳۶ میلیارد دلاری رسانه‌های عمومی است؟

نوئل کیورن دبیر رسانه‌های اتحادیه اروپا به پیامد دومینو گونه لغو اخذ مالیات از مردم برای بودجه ابر رسانه‌های دولتی فرانسوی و انگلیس اشاره داشت و افزود: تضعیف رسانه‌های عمومی در این دو کشور، صدمات جبران‌ناپذیری به کشورهایی که رسانه مستقل قوی ندارند، خواهد زد.