- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«جنگ جهانی سوم» ایران در اسکار ۲۰۲۳

jang-jahani-sevom

به گزارش سوره سینما [1]، پرویز شیخ طادی سخنگو و عضو کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۲۳ با اعلام این مطلب گفت: کمیته انتخاب در پی جلسات متعدد و بررسی ۵۷ فیلم حائز شرایط در مرحله اول، ۱۷ فیلم را برای بازبینی انتخاب و پس از بررسی‌های مجدد پنج فیلم را به عنوان نامزد نهایی معرفی کرد.

به گفته شیخ طادی، «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی، «پسر دلفینی» ساخته محمد خیراندیش، «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی، پنج فیلم نهایی هستند که در فهرست نامزدهای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۳ قرار گرفتند.

سخنگو و عضو کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار۲۰۲۳ تاکید کرد: اعضای کمیته انتخاب، ضمن احترام و ارج نهادن به آثار راه‌یافته، پس از بررسی شرایط و استانداردهای لازم برای معرفی فیلم به اسکار، به اتفاق آراء فیلم «جنگ جهانی سوم» را به عنوان نماینده نهایی سینمای ایران برای آکادمی اسکار ۲۰۲۳ انتخاب کردند.

مریلا زارعی، محمد داوودی، رسول صدرعاملی، مهدی سجاده‌چی، سیدمحمد حسینی، حامد شکیبانیا، محمدحسین حقیقی و پرویز شیخ طادی در شرایطی فیلم جنگ جهانی سوم رو به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب کردند که وبسایت ورایتی اخیرا در گزارشی این اثر را استعاره‌ای سیاسی برای کشور ایران لقب داده بود. این وبسایت همین طور از قول هومن سیدی نقل کرده بود: «جوامع تحت حاکمیت رژیم‌های تمامیت خواه موثرترین خالق شورشی‌ها هستند. من همیشه به این فکر می‌کردم که تا کی ظلم و ستم می‌تواند در جهان وجود داشته باشد و چه کسانی قرار است توسط حاکمان قدرتمند چنین جوامعی درهم شکسته شوند.» ورایتی همین طور به نقل از محمد اطبایی نوشت: «به خاطر همه فشارها و محدودیت هایی که مسئولین به فیلمسازان تحمیل می‌کنند هیچ کس نمی‌داند سال آینده چه فیلم‌هایی خواهیم داشت.» طبق ادعای ورایتی اطبایی همین طور ادامه داده: «آنها فکر می کنند نباید مشکلات بیشتری برایی خودشان بتراشند چرا که بیشتر فیلم‌هایی که در جشنواره‌های مهم پذیرفته می‌شوند خشم مقامات دولت تندروی کنونی را به دنبال دارند.»

نکته جالب توجه این است که حالا «جنگ جهانی سوم» نماینده دولت به اصطلاح «تندروی کنونی» است. آن هم در شرایطی که از ارکان سینمایی دولت فعلی توقع می رفت تا به جای بالا بردن شانس اسکار، رسالت خودشان را در ارائه تصویر درست و محترم از ایران انجام دهند.