- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«بلید رانر ۲۰۹۹» در مسیر آمازون پرایم

بلید رانر

به گزارش سوره سینما [1]، چند سال پیش دنی ویلینو «بلید رانر ۲۰۴۹» را با بازی هریسون فورد و رایان گاسلینگ ساخته بود و اگرچه فروش آنچنانی در گیشه نداشت اما مخاطبان جدی سینما، اثر را تحسین کردند. سبک فیلمسازی ویلینو به اندازه‌ای خاص و محبوب شد که وارنر سکان هدایت مجموعه فیلم‌های «تل‌ماسه» را به او سپرد.

فیلم اصلی این مجموعه در زمره یکی از بهترین‌ و تاثیرگذار ترین‌های ژانر علمی تخیلی قرار دارد و ورنان سندرز مدیر بخش تلویزیون آمازون از همکاری با ریدلی اسکات بسیار خرسند است. سندرز در راستای اعلام خبر ساخت این پروژه گفت: ما بسیار مفتخریم که ادامه دنیای «بلید رانر» را خواهیم ساخت و ایمان داریم که تیم ریدلی اسکات، سیلکا لوییزا و الکان اینترتینمنت، هوشمندی و فضای عرفانی اثر اورجینال را دوباره بتصویر خواهند کشیده و حق مطلب را ادا خواهند کرد.

نسخه سال ۱۹۸۲ بر اساس رمان «آیا ربات‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟» نوشته فیلیپ کی دیک، ساخته شده بود. داستان اثر در لس آنجلس ۲۰۱۹ می‌گذشت و فضای ناامیدانه از آینده و وضع مردم غیر مرفه را بنمایش می‌گذاشت. هریسون فورد نقش یک کاراگاه را بازی می‌کرد که موظف بود ربات‌های یاغی را شکار کند.

نسخه «بلید رانر ۲۰۴۹» داستان کاراکتر رایان گاسلینگ را دنبال می‌کرد. او به‌مانند کاراکتر فورد موطف است تا جلوی تهدیدی که ثبات جامعه را به خطر انداخته است را بگیرد.

اندرو کوزو مدیر عامل کمپانی الکان اینترتینمنت گفت: ما بسیار خوشحالیم که رابطه کاری خود را با دوستانمان در آمازون ادامه می‌دهیم؛ ما از اینکه قرار است دنیای «بلید رانر» را ادامه دهیم بسیار هیجان زده هستیم. مخاطبان در ابتدا با شاهکار ریدلی اسکات روبرو شدند و یکی از تاثیرگذارترین آثار علمی تخیلی را نظاره‌گر بودند. دنی ویلینو نیز یکی از بهترین سیکوئل‌های تاریخ را ساخت. ما می‌دانیم که به استانداردهای بسیار بالایی باید برسیم.

باید دید که بنا بر گفته خالقان پروژه مبنی بر «به استاندارد‌های بسیار بالایی باید برسیم»، چقدر به حقیقت نزدیک می‌شود. آمازون سابقه درخشانی در ملاقات با استانداردهای بالا را ندارد. با یک مثال می‌توان دستاوردهای آمازون پیرامون رسیدن با استاندارد بالای «ارباب حلقه‌ها» را خلاصه کرد: آنها با دیدن خودروی کنگزگ جمیرا Koenigsegg Gemera  و استاندارد بالای این دستاورد بشری، یک به اصطلاح ماشین (حلقه‌های قدرت) با ظاهر خودروهای اروپایی اما با قلب تپنده ضعیف ساختند.

سریال‌های بی ادعا تر آمازون با استقبال مخاطبان همراه بوده است. «ترمینال لیست» با بازی کریس پرت، خشم رسانه‌های لیبرال را بهمراه داشت اما بیشترین میزان رضایت را در میان مردم داشت. سریال‌هایی نظیر «ریچر» (Reacher) و «جک رایان» با بودجه بسیار کمتری ساخته شده بودند ولی مردم آمریکا از این آثار استقبال کردند. فرمول موفقیت برای آمازون پرایم، کاراکتر مردان ورزیده و غیر لیبرالی است که نام آنها «جک» و فامیلی آنها با R شروع می‌شود، است. از آنجایی که «حلقه‌های قدرت» نه جک ریسی دارد و نه جک ریچر، آمازون هواداران پر شوری برای شاهکارش پیدا نکرد. «حلقه‌های قدرت» گلّدریل و میریل دارد که مردم تکلیفشان با این دو مشخص است.