- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

امین تارخ درگذشت + پیام‌های تسلیت

Amin-Tarokh

به گزارش سوره سینما [1]، امین تارخ که از چند روز پیش به علت بیماری قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود، امروز شنبه ۲ مهرماه از دنیا رفت.

امین تارخ متولد مردادماه سال ۱۳۳۲ در دهه ۵۰ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در طول حدود نیم قرن فعالیت در عرصه بازیگری نقش‌های ماندگاری را در سینما، تئاتر و تلویزیون خلق کرد.

از جمله آثار تارخ در سینمای ایران به «مرگ یزدگرد» به کارگردانی بهرام بیضایی، «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده، «پاییزان» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «سرب» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «مادر» به کارگردانی علی حاتمی، «مجسمه» به کارگردانی ابراهیم وحیدزاده و «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی می‌توان اشاره کرد.

«ابن سینما»، «سربداران»، «شیخ مفید»، «آپارتمان»، «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته» و «جراحت» از سریال‌های شاخص این بازیگر است که در خاطر بسیاری از علاقه مندانش ثبت شده است.

سوره سینما [1] درگذشت این هنرمند را به خانواده ایشان و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت رئیس مجلس شورای اسلامی

محمدباقر قالیباف در پیامی با اشاره به توانمندی‌های امین تارخ در عرصه هنر و سینمای کشور درگذشت وی را به خانواده این مرحوم و جامعه هنری و سینمایی کشور تسلیت گفت.

در متن پیام رئیس مجلس آمده است:

«درگذشت هنرمند پیشکسوت و نام‌آشنای بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون، استاد امین تارخ موجب تاسف و تاثر گردید.

ایشان به عنوان چهره ماندگار، پرتلاش و توانمند در عرصه هنر و مدرس علم‌آشنا در رشته بازیگری طی سال‌های عمر خویش در آثار متعدد به ایفای نقش‌های درخشان، به‌یاد ماندنی و خاطره‌انگیز پرداختند که همین امر باعث شد علاوه بر کسب جوایز متعدد، همواره از محبوبیت و مقبولیت در بین همگان برخوردار شوند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به جامعه هنری و سینمایی کشور، دوستداران، علاقه‌مندان و خانواده گرامی، برای ایشان رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت می‌نمایم.»

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی ضمن تسلیت درگذشت زنده یاد امین تارخ، فقدان وی را ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای جامعه هنری کشور دانست.

متن پیام محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:

«انالله و اناالیه راجعون

درگذشت هنرمند خوش نام و پیشکسوت عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون زنده یاد امین تارخ باعث تأثر و تالم گردید.

مرحوم تارخ هنرمندی توانا و نجیب و با دانش در عرصه فرهنگ و هنر کشور بود که نقش آفرینی‌های او آثار ماندگار و فاخر هنری هیچ‌گاه از یادها نخواهد رفت.

بازیگری باوقار و صاحب سبک در حرفه خود و آموزگاری بزرگ که شاگردان بسیاری را برای هنرهای نمایشی این مرز و بوم تربیت کرد.

بی‌تردید فقدان این هنرمند فرهیخته و متین برای جامعه هنری کشور ضایعه‌ای جبران ناپذیر و فراموش نشدنی است و به بازماندگان آن مرحوم و هم‌چنین هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون تسلیت می‌گویم.

از پروردگار مهربان برای آن هنرمند فقید، علو درجات در زندگی ابدی و برای بازماندگان و خانواده محترم تارخ، صبر و اجر جمیل مسالت دارم.»

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی

در پی درگذشت امین تارخ بازیگر سینما و تلویزیون، رئیس سازمان سینمایی این ضایعه تلخ را به جامعه سینمایی و هنری کشور تسلیت گفت.

در پیام محمد خزاعی، آمده است:

«بازگشت همه به سوی خداوند مهربان است

استاد امین تارخ، بازیگر برجسته و به یادماندنی، مدرس و سینماگر محبوب و متشخص، در کمال ناباوری دار فانی را وداع گفت.

او که برآمده از تئاتر بود، در دهه شصت با بازی در دو سریال فراموش نشدنی سربداران و ابوعلی سینا، به ستاره‌ تبدیل شد و حضورش در سینما تداوم یافت. کارنامه زنده یاد تارخ، سرشار از نقاط عطف است. از مادر تا سارا و از سفر سبز تا جراحت و معصومیت از دست رفته درخشید و به نقش‌هایی جان داد که در تاریخ سینما و تلویزیون خواهند ماند.

بخش مهمی از کارنامه زنده یاد تارخ به تربیت نسلی از بازیگران اختصاص دارد. اهتمام او به آموزش مثال زدنی بود.

افسوس و دریغ که این بازیگر خوب و گرانقدر را از دست دادیم. روحش شاد و یادش گرامی.»

پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درپی درگذشت امین تارخ پیام تسلیتی را منتشر کرد.

در متن پیام سید مهدی جوادی آمده است:

«هوالباقی، خانواده بزرگ سینما و هنر ایران زمین بار دیگر داغدار هنرمندی از نسل بزرگان هنر سینما شد. هنرمندی که در کنار توانمندی‌های بارز در عرصه نمایش، سال‌ها به عنوان معلمی دلسوز و نمونه، بازیگران شاخصی را برای سینمای ایران تربیت کرد، نقش آفرینی‌های «امین تارخ» بخشی از تاریخ و خاطره ماندگار سینمای ایران است.

با نهایت تأسف و تأثر درگذشت این هنرمند فرهیخته و بازیگر پیشکسوت سینمای ایران را به خانواده او و جامعه هنری و سینمایی ایران تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت می‌نمایم.»

پیام تسلیت سیمافیلم

در این پیام آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت زنده‌یاد امین تارخ بازیگر پیشکسوت عرصه تلویزیون، تئاتر و سینمای کشورمان که حضور پررنگ و تاثیرگذاری در آثار تلویزیونی داشت، تاثر خانواده هنر و مردم عزیز را برانگیخت.

زنده‌یاد تارخ با بازی در سریال‌هایی نظیر سربداران، آپارتمان، اغما، جراحت، معصومیت از دست رفته و… نقش‌های ماندگاری را خلق و جای خود را در دل مردم باز کرد.

خبر درگذشت این هنرمند بااخلاق، موجب اندوه و تاثر خانواده رسانه ملی، جامعه هنری و مردم همیشه قدردان کشورمان شد.

مرکز سیمافیلم درگذشت این هنرمند پیشکسوت و گرانقدر را به خانواده ایشان، اهالی رسانه ملی و جامعه هنری کشور تسلیت می‌گوید.»