- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کارگردان «برنو»: جزو سه نفری هستم که کتباً تحریم کردم، اما…

BRNO

محمد ثریا؛ کارگردان فیلم کوتاه «برنو» در گفت‌وگو با سوره سینما [1] از این فیلم که در سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه حضور دارد، صحبت کرد و در مورد ایده فیلم جدید خود گفت: ایده اولیه «برنو» مربوط به شب عروسی ایل بختیاری می‌شود که رسمی دارند مبنی بر اینکه مرد در اتاق حجله پس از معاشقه تیری شلیک کند که صدای آن اهالی را متوجه پا گرفتن زندگی زوج جدید بکند. این ماجرا از جایی آمد که من روزی برای فیلم‌برداری مستندی به یکی از روستاها رفته بودم که این ماجرا را به چشم دیدم.

وی افزود: فکر نمی‌کردم که هنوز این رسم برگزار شود. در آنجا زوجی را دیدم که عروس همدانی بود و با این رسوم و رسومات آشنایی نداشت بعد از عروسی، دوستم برای من توضیح داد که چون عروس اهل بختیار نبوده این رسم را قبول نمی‌کرده است. همین اتفاق در نهایت ایده اصلی فیلمنامه فیلم «برنو» شد.

ثریا ادامه داد: در داستان فیلم من هم زوج اصلی هر دو دانشجوی رشته پزشکی هستند که در تهران تحصیل کردند اما یکی با اصالت بختیاری و دیگری تهرانی تا اینکه در شب عروسی، داماد تازه به خاطر می‌آورد که داستان برنویی هم وجود دارد و فراموش کرده آن را برای عروس توضیح دهد. آنجا عروس قصه که متوجه داستان می‌شود با این رسم مخالفت می‌کند و دوست ندارد این اتفاق برایش رخ دهد اما با ورود تفنگ تازه قصه پا می‌گیرد و در نهایت هم مرد شلیک نمی‌کند و به این رسم پایان می‌دهد.

کارگردان فیلم کوتاه «برنو» بیان کرد: در این فیلم سعی کردیم دیگر رسم و رسومات زیبای بختیاری مانند لباس‌ها، چوب بازی و … را نشان دهیم. اما در مقابل این رسم برنو که خیلی هم تلفات داده است را سوژه اصلی داستان قرار دادیم. با توجه به اینکه خود بختیاری‌ها هم با اینکه این رسم را اجرا می‌کنند اما از آن ناراحت هستند.

این کارگردان در مورد ممیزی ناشی از چنین ایده‌ای توضیح داد: خداروشکر آقای آذرپندار دبیر جشنواره لطف کردند و فیلم را با کمترین ممیزی که فکر می‌کنم ۳ ثانیه بود در جشنواره پذیرفتند. اتفاقاً امسال با اینکه خیلی از بچه‌ها جشنواره را تحریم کردند اما تنها سالی است که از نظر خود فیلم‌سازان فیلم‌ها با کمترین ممیزی وارد جشنواره شدند.

وی با اشاره به ادامه فعالیتش در فیلم کوتاه گفت: مدیوم فیلم کوتاه با فیلم بلند داستانی متفاوت است. من تعلق‌خاطر خاصی به فیلم کوتاه نداشته‌ام که بخواهم تا همیشه در همان باقی بمانم مانند خیلی از فیلم‌سازانی که داریم و مدیوم آن‌ها تنها فیلم کوتاه است اما باید این را بپذیریم که برای ورود به سینمای حرفه‌ای نیاز است که عقبه‌ای داشته‌ایم.

محمد ثریا در ادامه با اشاره به تحریم فیلم‌سازان در جشنواره فیلم کوتاه امسال گفت: من یکی از همان سه نفری هستم که به صورت کتبی امضا کردم تا در بخش مسابقه جشنواره حضور نداشته باشم. آن‌هایی که در فضای مجازی اعلام کردند، صحبتشان رسمیت پیدا نمی‌کند، اما من کتبی اعلام کردم. به این دلیل که وقتی دوستان دیگر من حضور ندارند رقابتی شکل نمی‌گیرد که بخواهیم در آن حضور داشته باشیم، وگرنه بنده نه دلیل سیاسی و اجتماعی دارم و نه مشکل دیگری دارم.