- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کارگردان «نحسی»: جای هر کسی که نیامده خالی است

مهدی امیری‌زاد

پارسا امیری‌زاد؛ کارگردان فیلم کوتاه «نحسی» در گفت‌و‌گو با سوره سینما [1] از ایده ابتدایی این فیلم صحبت کرد و گفت: سال ۹۸ فیلم‌نامه این فیلم توسط آقای فرهنگ که از قدیمی‌های فیلم کوتاه هستند نوشته شد. آقای فرهنگ با  شنیدن یک آهنگی که آهنگ ابتدایی فیلم است ایده ا‌ولیه قصه به ذهنشان رسید. همان سال هم قرار بود فیلم را تولید کنیم اما به کرونا خوردیم و ساخت فیلم به تعویق افتاد تا سال ۱۴۰۰ که دوباره پروژه شروع و ساخته شد.

وی ادامه داد: از سال نگارش تا سال ساخت، در فیلم‌نامه یک سکانس تغییر کرد و باقی تغییرات جزئی بودند که یا اضافه و یا کم شد. در مورد خلاصه داستان می‌توان به دیالوگ‌های ابتدایی فیلم اشاره کنم که «وحید» به عنوان نقش اصلی قصه با مأموری صحبت می‌کند و مأمور از او می‌پرسد «عروسی کیه؟» وحید می‌گوید «عروسی خواهرم ولی من دعوت نیستم» و مأمور می‌گوید «مگه عروسی خواهر آدم دعوتیه؟ می‌ریم کلانتری …» و قصه از همین‌جا آغاز می‌شود.

Poster-Nahsi [2]

امیری‌زاد در خصوص بازتاب اکران فیلم خود در جشنواره توضیح داد: استقبال از چیزی که فکر می‌کردم بهتر بود و واکنش‌ها تا جایی که در جریان آن هستم مثبت بوده و من نقد منفی نگرفته‌ام.

این کارگردان در مورد ورود خود به عرصه فیلم‌سازی بیان کرد: تحصیلات آکادمیک سینما ندارم اما از کودکی یک علاقه شخصی به سینما داشتم اما به فکر ورود به آن نبودم ‌تا زمانی که مدرک دانشگاهی‌ام را گرفتم و به صورت آزاد وارد فضای فیلم‌سازی شدم و در مؤسسات مختلف کلاس رفتم.

امیری‌زاد با اشاره به ورود به سینمای بلند نیز عنوان کرد: فکر می‌کنم ۹۰ درصد کسانی که فیلم کوتاه می‌سازند پس از چند کار کوتاه وارد سینمای بلند و حرفه‌ای می‌شوند. به این خاطر که خیلی از منابع و حمایت‌ها برای سینمای بلند است و به همین دلایل زمانی که هر کدام امکانی برایشان به وجود آید وارد سینمای بلند می‌شوند.

وی افزود: چیزی که از سینما آموخته‌ام این است که همیشه سینمای کوتاه را از سینمای بلند دو مقوله جدا از هم دانسته‌ام و فکر می‌کنم در آینده هم اگر وارد سینمای بلند و حرفه‌ای شوم از فضای فیلم کوتاه دور نشوم چراکه آن‌ها را دو کانسپت جدا از هم می‌دانم که هرکدام جذابیت‌های خاص خود را دارند.

کارگردان «نحسی» که فیلمش در ۵ فیلم ابتدایی آرای مردمی است‌ در خصوص تحریم‌ جشنواره فیلم کوتاه گفت: تنها نکته‌ای که در این باره می‌توانم بگویم این است که چه بچه‌هایی که نیامدند و چه آن‌هایی که آمدند هرکدام نظرات قابل‌احترامی دارند و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید کدام کار درست و کدام کار غلط بوده است فقط می‌توانم بگویم که جای هرکسی که نیامده خالی است.