- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کدام فیلم‌ها از نظر منتقدان پیشرو هستند؟

everything-everywhere-all-at-once

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ورایتی، با فاصله چند روزه تا رأی‌گیری اسکار، ۳۲ منتقد در میان فصل جوایز فیلم ۲۰۲۳، به فیلم‌ها رأی و جایزه داده‌اند.

این در حالی است که جشنواره فیلم پام اسپرینگز اواخر این هفته آغاز می‌شود و گلدن گلوب و جوایز برگزیده منتقدان نیز به‌زودی اولین مراسم تلویزیونی سال جدید را برگزار خواهند کرد.

آیا استیون اسپیلبرگ برای سومین بار تندیس بهترین کارگردانی را برای فیلم «خانواده فیبلمن‌» می‌گیرد؟ آیا جاناتان کی کوان برای بازی در «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» موفق به کسب جایزه اسکار می‌شود؟ آیا افراد مورد علاقه اولیه، مانند برندان فریژر تا آخر راه خواهند رفت؟ چه کسی برنده بازیگر نقش اول زن و نقش مکمل زن خواهد بود؟ نامزدهای غافلگیرکننده‌ای که می‌توانند در این روزهای پایانی افزایش پیدا کنند چه کسانی هستند؟ ورایتی در این گزارش به سؤالات بالا پاسخ داده است.

در ادامه بهترین‌های هر بخش و تعداد آرا و جوایزی که از سوی منتقدان به دست آورده‌اند را می‌خوانید.

*بهترین فیلم

۱- «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» – ۱۶

۲- «بنشی‌های اینشیرین»- ۵

۳- «آن زن گفت» و «تار»- ۲

درام چندوجهی «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» که توسط A24 توزیع شده، مورد علاقه منتقدان از جمله انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس قرار گرفته است و این علاقه، با توجه به عشقی که این انجمن از زمان آغاز به کار این فیلم، به آن داشتند چندان تعجب‌آور نیست. این که آیا آکادمی اسکار به دانیل‌ها (دانیل شاینرت و دانیل کوان- صاحبان فیلم همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره) علاقه خواهد داشت یا نه، مهم‌ترین سوالی است که می‌توان مطرح کرد. اما چه کسی می‌تواند منتقدان را به خاطر خوشبین بودن به شانس این فیلم (حداقل روی کاغذ) سرزنش کند؟ این فیلم به عنوان فیلم پرفروش باکس آفیس در پنج بخش پیشتاز منتقدان و در چهار بخش دیگر رتبه دوم را دارد. اما دوست‌داران اسکار این واقعیت را فراموش نکنند که منتقدان در جوایز اسکار رای نمی دهند! آنها تنها نظرات خود را به عنوان یک نقشه راه برای رسیدن به مقصد ارائه می‌کنند. در حالی که اسکار می‌تواند بدون در نظر گرفتن نظرات منتقدان راه خود را طی کند که تقریبا همیشه نیز این کار را کرده است.

این امتیازات از سوی منتقدان، برای رسیدن به اسکار هنوز به عنوان یک مسابقه کاملا باز محسوب می‌شوند که در آن «بنشی‌های اینشیرین» می‌تواند از باقی فیلم‌ها سبقت بگیرد و یا فیلمی چون «تاپ گان: ماوریک» می‌تواند از سیستم رای ترجیحی، نهایت استفاده را ببرد.

در حالی که فیلم «تار» تاکنون تنها دو بُرد (جایزه) را از سوی منتقدان به دست آورده است، اما برای انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس و نیویورک بسیار قابل توجه است. این برای تاد فیلد؛ کارگردان این فیلم که به دنبال نشان دادن کار خود است، امیدوارکننده خواهد بود.

از طرفی مراقب فیلم «آن زن گفت» باشید که همچنان به عنوان یک فیلم مرموز باید آن را در نظر داشت. به خصوص بعد از آنکه در لیست ۱۰ فیلم برتر شگفت‌انگیز  AFI (موسسه فیلم آمریکا) قرار گرفته است.

*بهترین کارگردانی

۱- دانیل‌ها «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» – ۱۶

۲- تاد فیلد «تار» – ۳

۳- مارتین مک دونا «بنشی‌های اینشرین»، سارا پُلِی «زنان صحبت می کنند» و شارلوت ولز «بعد از خورشید»- ۲

دانیل‌ها عملکرد درخشانی در لیست جوایز منتقدان داشته‌اند. از طرفی سابقه داشته است که آکادمی، جایزه بهترین کارگردانی را به یک دوتایی (یک فیلم با دو کارگردان) بدهد اما آیا امسال هم آکادمی اسکار احساس می‌کند باید به این دوتایی‌ها جایزه داده شود؟

اگر دانیل‌ها بتوانند جایزه گلدن گلوب را به دست بیاورند و تبدیل به دونفره‌هایی شوند که اولین گلدن گلوب دوتایی‌ها را برنده می‌شوند، شانس آنها می‌تواند به طرز چشمگیری در اسکار نیز افزایش یابد.

*بهترین بازیگر مرد

۱- کالین فارل «بنشی‌های اینشیرین» – ۱۶

۲- برندان فریژر «نهنگ» – ۹

فارل و فریژر تنها مدعیانی هستند که در این فصل بیش از یک جایزه منتقدان را به دست آورده‌اند. برنده شدن بیل نای در نظر انجمن منتقدان لس‌آنجلس برای اجرای اصلی، ممکن است در روزهای پایانی رای گیری جوایز SAG (جایزه انجمن بازیگران فیلم) به او قدرت بیشتری بدهد.

شایان ذکر است که آستین باتلر برای «الویس» و گابریل لابل برای «خانواده فیبلمن» هر کدام دو جایزه را از سوی منتقدان در این بخش کسب کردند.

*بهترین بازیگر زن

۱- میشل یئو «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» – ۱۵

۲- کیت بلانشت «تار» – ۱۱

۳- دانیل ددوایلر «تیل» – ۲

اگر تا اینجا یک رقابت نزدیک میان دو نفر وجود داشته باشد، میان کیت بلانشت و میشل یئو است.

از طرفی منقدان امیدوارند که دو جایزه دانیل ددوایلر او را برای مدتی در لیست نگه دارد. تنها زنان دیگری که در این جوایز از آن‌ها نام برده شده‌ است، ویکی کریپس برای فیلم «کورساژ» و رزی مک ایون برای «جین آبی» هستند.

*بازیگر نقش مکمل مرد

۱- جاناتان کی کوان «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» – ۲۴

۲- برندن گلیسون «بنشی‌های اینشیرین» – ۲

زمانی که جاناتان کی کوان برنده جایزه گاتهام برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد، شانس خود را برای گرفتن جوایز بیشتر برای بازی در فیلم «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» بیشتر کرد.

به نظر می رسد رقیب او، نوازنده ایرلندی؛ برندن گلیسون برای بازی در فیلم مارتین مک دونا باشد. تنها از گلیسون و کوان در این لیست نام برده شده است.

*بازیگر نقش مکمل زن

۱- کری کندن «بنشی‌های اینشیرین» – ۹

۲- جنل مونی «پیاز شیشه‌ای» – ۴

۳- استفانی هسو «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» – ۳

در یک چرخش شگفت‌انگیز، کری کندن تا این لحظه بیشترین جوایز را در این فصل دریافت کرده است، اما زمانی این آرا منطقی است که بدانید بسیاری از این انجمن‌ها تحت یک سیستم رای ترجیحی، رای می‌دهند.

استفانی هسو امیدوار است که نام جیمی لی کرتیس؛ همبازی‌اش در «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» بتواند در برگه رای‌گیری اسکار در کنار او قرار بگیرد.

در باقی بخش‌ها جوایزی که از سوی منتقدان به فیلم‌ها داده شده است به شرح زیر است:

*فیلمنامه اصلی

۱- «بنشی‌های اینشیرین» – ۱۵

۲- «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» – ۱۰

۳- «تار»- ۳

*فیلمنامه اقتباسی

۱- «زنان صحبت می کنند» – ۵

۲- «آن‌ زن گفت»- ۳

۳- «پیاز شیشه‌ای» و «نهنگ» – ۲

*انیمیشن

۱- «پینوکیو گیلرمو دل تورو» – ۱۴

۲- مارسل صدف کفش به پا» – ۸

۳- «قرمز شدن» – ۳

*فیلمبرداری

۱- «تاپ گان: ماوریک» – ۱۵

۲- «جواب منفی» – ۳

۳- «تصمیم به ترک» – ۲

*طراحی لباس

۱- «الویس» – ۳

*تدوین

۱- «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» – ۱۰

۲- «بعد از خورشید» – ۳

*گریم

در این بخش، هیچ فیلمی تاکنون بیش از یک جایزه دریافت نکرده است. تنها فیلمی که هنوز در فهرست نهایی اسکار اعلام شده و تنها یک جایزه برنده شده است، فیلم «در جبهه غربی خبری نیست» است.

*موسیقی

در این بخش، هیچ فیلمی تاکنون بیش از یک جایزه دریافت نکرده است.

*جلوه‌های ویژه بصری

۱- «آواتار: راه آب» – ۵

۲- «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» – ۲

گفتنی است مراسم اسکار ۲۰۲۳، در تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد.