- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

امینی: فیلمی که حق کپی‌رایت گرفته نمی‌تواند انصراف دهد

Mojtaba-Amini

به گزارش سوره سینما [1]، مجتبی امینی؛ دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر در حاشیه بازدید از پردیس ملت، در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اعلام انصراف کارگردانان بخش بین‌الملل گفت: در مورد فیلم‌های خارجی یکسری پروتکل‌ها وجود دارد که همه هم به آن‌ها واقف هستند. پخش‌کننده‌ها متولی ارائه فیلم‌ها در جهان هستند. در جشنواره فیلم فجر هم پخش‌کننده‌ها آثار خود را ارائه کرده‌اند، ثبت‌نام کردند، اثر داده‌اند و تفاهمی اتفاق افتاده است. در ادامه حق پخش و حق رایت گرفته‌اند و دی‌سی‌پی اثر را با کیفیت بالا تحو‌یل جشنواره داده‌اند، یعنی همه‌چیز به صورت حرفه‌ای اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: لذا وقتی یکی از یک نقطه‌ای از جهان می‌گوید چرا؟ این چرایی از لحاظ پروتکل‌های حقوقی و بین‌المللی و از لحاظ ادبیات حرفه‌ای حضور فیلم‌ها در فستیوال‌های دنیا تعریف شده است.

دبیر جشنواره افزود: وقتی نسخه کامل یک فیلم را به دبیرخانه جشنواره تحویل می‌دهند، فرم پر می‌کنند و حق رایت خود را به ارز دنیا دریافت می‌کنند پس فیلمشان را به اختیار خودشان در اختیار فستیوال قرار داده‌اند.

وی تأکید کرد: این بخشی که از آن صحبت می‌کنید یعنی بخش «جشنواره جشنواره‌ها» هم غیررقابتی است که فقط اکران دارد و مورد داوری قرار نمی‌گیرد.