- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

رضا محقق: دروغی بگویید که تاریخ مصرفش مشخص باشد!

Reza-Mohaghegh

به گزارش سوره سینما [1]، نشست فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» به کارگردانی علیرضا معتمدی شنبه ۱۵ بهمن در سالن نشست‌های پردیس ملت و تنها با حضور سیدرضا محقق؛ تهیه‌کننده فیلم برگزار شد.

در ابتدای نشست، محقق عنوان کرد: مشغول تهیه «شهر خاموش» بودم که باران کوثری پیشنهاد این فیلم را داد با کارگردانش قرار گذاشتم و قرار شد این فیلم را تولید کنم.

وی درباره نیامدن کارگردان به سالن نشست علی‌رغم حضور در پردیس ملت گفت: نیامدن کارگردان بی‌احترامی به اصحاب رسانه است، من نمی‌توانم برای آقای معتمدی تعیین تکلیف کنم که بیاید یا نیاید. تهیه‌کننده صاحب اثر است و تصمیم می‌گیرد کاری در جایی باشد یا نباشد و من تصمیم گرفتم که باشم.  این نگاه که تا اینجا می‌آیند و به داخل سالن نمی‌آیند پاسخگو خودشان هستند امروز روز میلاد امام علی علیه‌السلام است که می‌گوید پای حرفت بایست اگر حق باشد و من‌ پای حرف و کارم هستم.

این تهیه‌کننده افزود: صاحبان سینما مردم هستند. در نتیجه نمی‌شود آن را تحریم کرد. در تونس و قاهره اگر اتفاقی بیفتد سینما تعطیل می‌شود؟ در کجای دنیای آزاداندیشی یعنی اینکه کسی را مجبور کرد که کاری را بکند یا نکند؟

محقق در ادامه گفت: تهیه‌کننده صاحب اثر است و تصمیم می‌گیرد در محفلی حضور داشته باشد یا نه. این نگاهی که تا پشت در تشریف بیاورید اما در نشست حاضر نشود، انتخاب او است. امروز روز مبارکی است و حضرت علی می‌گوید پای حرفت بایستد. ما در سینما که صاحبانش مردم هستند نمی‌توانیم تحریم کنیم. ما داریم معیشت مردم را نشانه می‌گیریم. بحثی با عنوان کاسبی تحریم مطرح بود این موضوع در بدنه هنر رخنه کرد. آیا اتفاقاتی که در قاهره و مصر افتاد سینما تعطیل شد؟ مگر جشنواره‌های سال گذشته با این رویکرد نبود؟ در کجای جهان نواندیشی امر می‌کنند که چه کاری را انجام بده و چه کاری را انجام نده. گاهی باید مسائل و ادبیات را تفکیک کنیم چراکه وقتی ما به دری می‌کوبیم سزاوار است در باز شود و زمانی که با آن کار نداریم، بسته بماند.

وی توضیح داد: صحبت‌های بسیاری شنیدیم که می‌گویند از رانت استفاده کردید اگر می‌خواهید با من دشمنی کنید شرافتمندانه دشمنی کنید. فیلم‌هایی که قبلاً من ساختم پول تولیدشان ۴۰۰ میلیون تومان نشده این چه رانتی است؟ اگر کسی می‌خواهد در سینمای مستقل و خصوصی کارکنید چون مخالف نظر شماست باید برای آن شائبه ایجاد کنید. زمانی که در سینمای هنر تجربه با برادرم با خون دنبال کردم شما کجا بودید؟ من وصل رأس هستم اما وصل به خدا هستم. من به دوستان گفتم اینجا میدان شماست، من می‌دانم آنان حضور پیدا خواهند کرد، ما غم مردم هستیم. مگر ما جدا از مردم هستیم. من کوچک مردم هستم.

Neshast Chera Gerye Nemikoni (4) [2]

تهیه‌کننده فیلم در ادامه خاطرنشان کرد: جامعه ما جامعه شفافی است. در همه جای دنیا اختلاف‌سلیقه و نگاه‌های مختلف وجود دارد. اول اینکه من از همه بچه‌های این فیلم که من را تنها گذاشتند تشکر می‌کنم. چراغ سینما باید روشن بماند.

وی ادامه داد: مسائلی مطرح شد که من دوست دارم اینجا جواب بدهم. گفتند من اطلاع نداشتم که فیلمم در جشنواره فجر حضور دارد!!! من مسیج ایشان را نشان می‌دهم که به من گفت یک نسخه را به ارشاد بده و یک نسخه را به جشنواره. چه کسی رفاقتی آمده؟ شماها که دستمزدهایتان را گرفتید شما نامه نوشتید برای سازمان سینمایی که آقای محقق تهیه‌کننده شناخته‌شده ای است اجازه بدهید تهیه‌کننده ما باشد بعد بیانیه می‌دهید که من ناشناخته‌ام؟

وی افزود: من دو هفته پیش از فیلم‌برداری به جمع شما اضافه شدم؟! پیش‌تولید شما کجا بود؟ من در کار کارگردان دخالت نمی‌کنم. اگر می‌خواهید من را بزنید جور دیگری بزنید این راه درست نیست. حتماً مملکت قانون دارد و برای ادعایشان باید دلیل داشته باشند.

من هویت خودم را انکار نمی‌کنم من به داماد پاسدار بودن افتخار می‌کنم. ازدواج من از روی عشق و دوستی بود شاید در فکر شما چیزهای دیگری رقم بزند اما من آنچه را که دارم به زور زانوی خودم به دست آورده‌ام.

محقق بیان کرد: در یکی از پست‌ها اشاره کردند که اسم ایشان را درآورده‌ام یک دروغی بگویید که تاریخ‌مصرفش مشخص باشد

شما تیتراژ فیلم را دیدید چند بار اسم‌ها تکرار شده است؟

من سینما را دوست دارم و شما نمی‌توانید بگویید چرا عشقت را دوست داری؟ تا امروز هر کاری در سینما کردم با هزینه شخصی بوده فیلم‌های هنر و تجربه ساختم که جایزه گرفته است امسال سه فیلم داشتم و سال دیگر با چهار فیلم می‌آیم.

من با هیچ‌کسی اختلاف ندارم و در زندگی یاد گرفتم که با کسی نجنگم اصلاحیات برای فیلم براساس مصلحت گفته شد و انجام شد و برای اکران جشنواره مجوز گرفتیم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: ما یکسری مقوله‌ها برای سینما داریم که کارشناس‌های عزیز فیلم‌ها می‌بینند و نظرات خود را اعمال می‌کنند ما براساس نگاهی که داریم فیلم را قضاوت می‌کنیم به نظر من ناگفته‌هایی در فیلم بود که باید جواب داده می‌شد و در فیلم شبهه‌ها برطرف می‌شود.

وی افزود: برداشت شخصی خودم برای خودم است. یکی از دوستان که در پست خود نوشته بود نمی‌گذارم فیلم من را برای خودت نردبان کنی والا شما از نردبان من بالا رفتی! نردبان را خدا مقدر می‌کند یا یافته‌های ذهنی شما! مگر این بازیگرها بودند که من را بزرگ کردند؟ من بیست سال است که فیلم می‌سازم این حرف‌ها با عقل مغایر است بگذاریم آزادی کمی نفس بکشد…

وی در پایان یادآور شد: بگذاریم مردم در مورد ما قضاوت کنند مردم ما باهوش و فهمیده هستند. شما دم از دلسوزی می‌زنید اما از پشت آن خبر ندارید شما اگر دلتان برای می‌سوزد پشت مناسبات پنهان نشوید. چه کار برای این مردم کردید؟ در این سرما چند نفر به خوی رفتید؟ شما دارید سینما را تعطیل می‌کنید سینما ارث موروثی کسی نیست سینما مال همه است شما جایگاه خود را با سیاسیون اشتباه گرفته‌اید کجای دنیا این‌همه یک بازیگر می‌تواند نقد و اظهارنظر کند در کجای دنیا این اتفاق می‌افتد؟ شمایی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا و کشورهای دیگر را می‌بیند چرا بر علیه آن‌ها پست نمی‌گذارید!؟ می‌ترسید بلیت‌هایتان بسوزد؟ من یک جون دارم و آن را برای سینما و مردم می‌گذارم.