- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حضور «بچه‌ زرنگ‌»ها در پردیس ملت

Fajr-Day4

به گزارش سوره سینما [1]، چهارمین روز از برگزاری جشنواره چهل و یکم فیلم فجر هم به کار خود پایان داد. در این روز سه فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟»، «بچه زرنگ» و «هوک» اکران شدند. چهارمین روز هم با حاشیه‌هایی رو به رو بود. از بازدید رئیس سازمان سینمایی گرفته تا برگزاری نشستی تک نفره! اما همچنان با گذشت تقریبا نیمی از جشنواره هنوز داوران این رویداد مهم سینمایی اعلام نشده‌اند، ماجرایی که هر روز بیشتر از روز قبل تعجب اصحاب رسانه را برمی‌انگیزد.

*بازدید محمد خزاعی از ملت بعد از چهار روز!

محمد خزاعی؛ رئیس سازمان سینمایی در چهارمین روز از برگزاری جشنواره فیلم بالاخره به پردیس ملت آمد و از سینمای رسانه‌ بازدید کرد.

خزاعی در حاشیه این بازدید، در جمع خبرنگاران حاضر شد و سوالات آنان پاسخ داد. وی درباره فیلم‌هایی که از بخش بین‌الملل انصراف داده‌اند توضیح داد: در حوزه بخش بین‌الملل دستاورد خوبی داشتیم و اگر اخبار آن منتشر نمی‌شود به دلیل فضایی است که در خارج از کشور وجود دارد و این احتیاط و این برنامه‌ریزی را می‌طلبد که ما کمی دیرتر درباره مهمانان و آثار شاخص حاضر در این دوره از جشنواره اطلاع‌رسانی کنیم.

Neshast Hook (9) [2]

خزاعی با اشاره به کارگردانانی که اعلام انصراف کردند، گفت: اینکه برخی در یک فضایی قرار می‌گیرند و بیانیه صادر می‌کنند، مساله دیگری است و قبل از حضور در این جشنواره تا الان اتفاق مهمی نیفتاده است. صاحبان فیلم‌ها باید در همان زمان تصمیم می‌گرفتند که دوست دارند در جشنواره حضور داشته باشند یا خیر. در این دوره از جشنواره فیلم فجر آنقدر فیلم از کشورهای مختلف ارسال شده بود که اگر دوستان زودتر اعلام می‌کردند ما به سرعت فیلم دیگری جایگزین می‌کردیم.

رئیس سازمان سینمایی درباره برگزاری برخی نشست‌های خبری جشنواره بدون حضور کارگردان بیان کرد: طرف حساب ما تهیه‌کننده است، در حقیقت تهیه‌کننده صاحب فیلم است و تصمیم می‌گیرد که چگونه اثرش به نمایش گذاشته شود. یک زمان است که عوامل فیلم با تهیه‌کننده همراهی نمی‌کنند و یا مسافرت هستند، تهیه‌کننده خود در نشست حضور پیدا می‌کند تا فضای رسانه‌ای را کنترل کند.

*نشست «چرا گریه نمی‌کنی؟» و حضور تک‌نفره تهیه‌کننده!

نشست فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» به عنوان اولین نشست روز چهارم تنها با حضور تهیه‌کننده برگزار شد. با اینکه علیرضا معتمدی؛ کارگردان فیلم برای اکران در سالن حضور داشت و بعد از اکران نیز در پردیس ملت بود اما با اصرار مدیر روابط‌عمومی هم نپذیرفت که در نشست فیلمش حاضر شود. در این شرایط نشست فیلم تنها با حضور سیدرضا محقق؛ تهیه‌کننده برگزار شد که در نتیجه آن به بسیاری از سوالات خبرنگاران پاسخ داده نشد و محقق تنها به سوالاتی که مربوط به تهیه‌کننده می‌شد پاسخ داد.

Neshast Chera Gerye Nemikoni (11) [3]

محقق در این نشست درباره نیامدن کارگردان به سالن نشست علی‌رغم حضور در پردیس ملت گفت: نیامدن کارگردان بی‌احترامی به اصحاب رسانه است، من نمی‌توانم برای آقای معتمدی تعیین تکلیف کنم که بیاید یا نیاید. اما اینکه تا اینجا می‌آیند و به داخل سالن نمی‌آیند را باید پاسخگو باشند. ما سینمایی را که صاحبانش مردم هستند نمی‌توانیم تحریم کنیم. ما داریم معیشت مردم را نشانه می‌گیریم.

*نشست «بچه زرنگ» و حضور یک گروه بزرگ

دومین نشست روز چهارم به انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» اختصاص داشت که در آن تهیه‌کننده، نویسنده و دو کارگردان اثر حضور داشتند. گروه تولید این انیمیشن با حوصله و کامل به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

Neshast Bache Zerang (7) [4]

در بخشی از این نشست بهنود نکویی کارگردان این اثر در پاسخ به سوالی مبنی بر دستاوردهایی که این انیمیشن برای صنعت انمیشین‌سازی داشته است، گفت: یک فرآیند تولید قاعدتاً بخش‌های تخصصی زیادی را دارد. شما بعضی وقت‌ها در یک پلان چیزهایی را نمی‌بینید که عوامل می‌بینند، این مسائل گاهی خوشایند است و برخی مواقع خوشایند نیست. مطمئن باشید که وقتی یک اثر انیمیشنی روی پرده می‌آید که برای همه قابل قبول باشد پس قطعاً دستاوردهایی را داشته است.

محمدجواد جنتی؛ کارگردان دیگر این انیمیشن نیز توضیح داد: باید دوستان بگویند که وقتی یک انیمیشن بیرون می‌آید چقدر مخاطب دارد مانند زمانی که «فیلشاه» یا «شاهزاده روم» بیرون آمد و مخاطب آن را دوست داشت.

*نشست «هوک» و قولی که اجابت شد

آخرین نشست روز جشنواره مربوط به فیلم سینمایی «هوک» بود. این نشست با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر نقش مرد همراه بود.

در این نشست حسین ریگی؛ کارگردان توضیح داد که چگونه به قول خود در مورد پرداختن به شهر سیستان و بلوچستان و نشان دادن تصویری درست از آن عمل کرده است.

Neshast Hook (3) [5]

این فیلم که در شهر سیستان و بلوچستان می‌گذشت و زیبایی این شهر را به خوبی تصویر کرده بود در مورد یک جوان علاقه‌مند به ورزش بوکس است که تا پای انتخابی تیم ملی می‌رود اما ترجیح می‌دهد در انسانیت قهرمان باشد نه در ورزش.

حسین ریگی در مورد ارادتش به شهر سیستان و بلوچستان در این نشست گفت: همیشه در بیست سال ورودم به فیلمسازی چه در سینمای مستند و چه سینمای کوتاه فریادم این بود که چهره درست سیستان و بلوچستان به شکل درست تصویر نشده است و سینما به این شهر بدهکار است. با دوستانم که وارد فیلمسازی شدیم به هم قول دادیم روزی که وارد سینمای بلند شدیم حداقل در دو-سه فیلم ابتدایی خود را به این ناحیه بپردازیم.

*و همچنان چه خبر از هیات داوران؟!

چهار روز از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در دوره چهل و یکم می‌گذرد اما هنوز علی‌رغم پیگیری‌های خبرنگاران، اسامی هیات داوران اعلام نشده است. شاید بهتر باشد شعار این جشنواره را بگذاریم «دقیقه نود!» چراکه در هر بخشی از این جشنواره همه چیز در دقیقه نود اعلام شده است. از اسامی سینماهای مردمی گرفته تا اسامی هیات انتخاب و فیلم‌های راه‌یافته!! و حالا هم چهار روز می‌گذرد و هنوز خبری از اسامی هیات داوران نیست. روندی که جشنواره در پیش گرفته است را مسئولان با گفتن «شرایط بحرانی است» توجیه می‌کنند و باور دارند چون شرایط برگزاری امسال به دلیل تحریم هنرمندان و اتفاقات اخیر جامعه پیچیده بوده است پس باید همه چیز را در دقیقه نود اعلام کنیم! اما این تدبیر از روز ابتدایی جشنواره گریبان آن را گرفته و انتقادات مداوم رسانه‌ها را به دنبال داشته است، روندی که با اتکا به آن هنوز هیات داوران را هم مشخص نکرده‌اند.