- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حسین میرزامحمدی: جواد عزتی فراتر از یک بازیگر است

Mirza-Mohamadi

به گزارش سوره سینما [1]، نشست فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی یک‌شنبه ۱۶ بهمن با حضور کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده، بازیگر و فیلم‌بردار در سالن نشست‌های پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حسین میرزامحمدی؛ کارگردان گفت: سال ۹۹ بود که روی یک فیلم کوتاه کار می‌کردم به نان «نامبرده» که موضوع آن کمی مرتبط با این فیلم بود، در ادامه آن مسیر یک مستند سینمایی ساختم به نام «خارج از محدوده» که بعدازآن رگه‌های این فیلم در همان بستر شکل گرفت.

وی در مورد انتخاب بازیگران توضیح داد: زمانی که مشغول نگارش فیلم‌نامه بودیم آدم‌هایی که می‌توانستند در نقش‌های مختلف این فیلم ایفای نقش کنند را انتخاب کردیم و اکثر آدم‌ها انتخاب اول ما بودند و هرکدام از دوستان بازیگر به دانسته‌های من اضافه کردند. جواد عزتی فراتر از یک بازیگر است و در طی این مسیر خیلی به من کمک کرد و قدردان او هستم.

این کارگردان در واکنش به اینکه قهرمان قصه او مانند قهرمان‌های فیلم‌های مسعود کیمیایی است، بیان کرد: من وامداری از مسعود کیمیایی نداشتم، ایشان استاد است اما قهرمان فیلم من با قهرمان‌های کارهای آقای کیمیایی فاصله دارد.

وی در پاسخ به سوره سینما و در مورد شباهت کاراکتر جواد عزتی با بازی او در «زخم کاری» و «مرد بازنده» توضیح داد: ایده «کت چرمی» قبل از «زخم کاری» و «مرد بازنده» شکل گرفت و ما حتی قبل از شروع فیلم‌برداری «مرد بازنده» فیلم‌نامه را به جواد عزتی داده بودیم.

میرزامحمدی خاطرنشان کرد: در شکل‌گیری این فیلم وجود آقای حجازی فراتر از یک تهیه‌کننده بود و معنای تهیه‌کننده را برای من عوض کرد.

وی در خصوص مشاوره دادن محمدحسین مهدویان نیز گفت: روحیه‌ای که در پروژه ما وجود داشت این بود که هرکسی که به تیم ما اضافه شد آورده‌ای همراه داشت و من از آن استفاده می‌‌کردم. آقای مهدویان شاید زبان تصویر متفاوتی با فیلم من داشته باشند اما نکات خوبی را قبل از فیلم‌برداری و در مرحله تدوین به ما گفتند و من استفاده کردم چراکه سینما را می‌شناسد و روایتگری سینما را به‌خوبی می‌داند.

این کارگردان در مورد انتخاب سارا حاتمی که در سریال «زخم کاری» هم بازی کرده بود، گفت: من بر اساس «زخم کاری» خانم حاتمی را انتخاب نکردم و از ۱۴۰ نفر تست گرفتم و غربالگری کردم و درنهایت با تست‌های چندباره ایشان انتخاب شدند.

Neshast Kot Charmi (7) [2]

در ادامه این نشست، مسعود هاشمی نژاد؛ نویسنده فیلم‌نامه توضیح داد: مهم‌ترین انگیزه ما این بود که یک قصه اجتماعی را با عکس‌العمل‌ها سروشکل دهیم و به عقیده من فیلم در مورد اندوه عیسی (جواد عزتی) است و مسائل اجتماعی و باند مواد مخدر در حقیقت بال‌هایی هستند که درام ما را کامل می‌کنند. سعی کردیم یک قهرمان سرگشته که قرار نیست بزن‌بهادر باشد را تصویر کردیم. قهرمان نوآر یا به دنبال عدالت است و یا به دنبال انتقام. نیاز به موانعی دارد که شرایط مفروض را مرتفع کند. بنابراین معتقدم که داستان‌های فرعی به فیلم و فیلم‌نامه کمک می‌کنند.

وی افزود: اینکه شباهتی بین «کت چرمی» و فیلم‌های آقای مهدویان باشد باعث مسرت است و فیلم‌های او در تاریخ سینما ماندگار است. اما از لحاظ شباهت فقط بازیگر همان است و شکل پرداخت آن متفاوت است. در مورد پایان‌بندی هم ما وفادار به عرف سینما بودیم.

سارا حاتمی؛ بازیگر فیلم بیان کرد: اولین تجربه بازی من «زخم کاری» بود و این فیلم دومین نقش من بوده است که نقش پررنگی را در آن داشتم. تک‌تک عوامل برای رسیدن به نقش به من کمک کردند. کمپ ترک اعتیاد می‌رفتیم و در مورد محیط زندگی و سبک زندگی آن‌ها تحقیق می‌کردیم و به نقش رسیدیم. آقای عزتی در تمام مسیر به من خیلی کمک کردند.

Neshast Kot Charmi (3) [3]

کامران حجازی؛ تهیه‌کننده فیلم نیز بیان کرد: در مورد شباهت جواد عزتی با کاراکتر «مرد بازنده» گفت: شاید به لحاظ کانسپت قصه شبیه باشد اما بازی او کاملاً متفاوت است در آنجا یک مرد شصت ساله بوده و اینجا یک مرد چهل ساله است.

وی ادامه داد: ما از بهزیستی کمکی نخواستیم و آن‌ها هم کمکی نکردند. اصولاً هر موضوعی در هر جایی ساخته می‌شود دلیل بر این است که آن نهاد کمکی کرده است. من تلاشم این بوده که چشم بیدار در فیلم ما هم وجود داشته باشد که در نهایت ماجرا حل شود ما قصه را تعریف کردیم و در جهت قصه قهرمان به سمت روشنی رفته و در نهایت به چیزی که خواسته رسیده است.

وی در مورد اینکه نام سارا حاتمی در تیتراژ با عنوان «با معرفی» آمده است درحالی‌که اولین بازی او نبوده، بیان کرد؛ بازیگرانی که در سینما اولین کارشان است در تیتراژ «با معرفی» اسمشان می‌آید.

حجازی درباره‌ مراوده‌ با قوه قضاییه گفت: پروسه بازنویسی و اخذ فیلم‌نامه حدود ۶ ماه طول کشید به‌هرحال مرجع اصلی ما برای ساخت فیلم ارشاد است قاعدتاً ارشاد خودش اگر نکته‌ و چالشی در فیلم باشد به ما اعلام می‌کند و ما وارد مذاکره می‌شویم اما درباره این فیلم این اتفاق رخ نداد و با قوه قضاییه گفتگویی نکردیم اما پروسه اخذ پروانه ساخت ما ساده نبود، چالش‌های زیادی داشتیم و فیلم‌نامه چندین بار بازنویسی شد.

Neshast Kot Charmi (2) [4]

وی افزود: معمولاً موضوعات ملتهب این‌چنینی دستخوش تغییرات می‌شود و همان فیلم‌نامه ا‌ولیه را در چنین شرایطی نمی‌توان ساخت و پروسه پروانه ساخت لزوماً پروسه‌ای نبود که از کیفیت صرف‌نظر کنیم و با شورای پروانه ساخت تعامل کردیم و درنهایت به یک جمع‌بندی رسیدیم و پروانه ساخت صادر شد.

وی در مورد تحریم بازیگران توضیح داد: این اتفاقی که اخیراً افتاد خوشایند نیست و ما باید تلاش کنیم که خط‌کشی میان مردم و هنرمندان نکنیم و همه ما به دموکراسی معتقدیم و مضاف بر اینکه بازیگران ما هر کدام سر فیلم دیگری بودند و بر اساس آزادی عمل هر کدام تصمیم گرفتند بنا دلایلی بیایند و یا نیایند. نبود بازیگران به سینمای ما کمک کردند که توانستیم در این دوره فیلم بسازیم.

آرمان فیاض؛ فیلم‌بردار گفت: فیلم‌نامه را مطالعه کردم و با صحبت با کارگردان به یک همسویی رسیدیم و برای خودم این کار چالش جالبی بود چراکه تابه‌حال این گونه روایت‌ها را کار نکرده بودم و خیلی سخت بود که هم روایت کنیم هم زیبا باشیم و هم یک لحن درست داشته باشیم. در حین فیلم‌برداری اتفاقات خوبی با بازیگران و کارگردان برای من افتاد که امیدوارم موفق عمل کرده باشیم.

فیاض افزود: جز اولین کسانی بودم که بعد از جواد عزتی اضافه شدم و فیلم‌نامه دچار بازنویسی شد و این فضای مشورت وجود داشت و خیلی خوشحال میشم اگر به فیلمی دعوت می‌شوم قبل از تکمیل شدن فیلم‌نامه باشد چراکه با بچه‌ها همسو می‌شوم.