- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

محمد ساسان: تزریق خون تازه به سینمای ایران با جشنواره ۱۰۰

Mohamad-Sasan

محمد ساسان عضو هیات انتخاب بخش ملی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما [1]، درباره اهمیت جشنواره‌هایی مانند ۱۰۰ و تزریق خون جدیدی به سینمای ایران گفت: جشنواره‌هایی مانند ۱۰۰ به این دلیل که فراخوانی برای فیلمسازان جوان و استعدادهای تازه و علاقه‌مند برای ورود به سینمای حرفه‌ای است، این امکان را برای خود فراهم می‌کنند که در این فضا تولید اثر داشته باشند. البته محدودیت زمانی در خروجی این آثار وجود دارد؛ یعنی باید اثر در ۱۰۰ ثانیه‌ تولید شود که امکان تولید اثر ۱۰۰ ثانیه‌ای بسیار بالاتر از آثاری‌ست که در واقع دقیقه نهایی بیشتری دارند.

وی ادامه داد: فیلمساز اگر ایده خلاقانه‌ای داشته باشد، شاید با لوازم و تجهیزات دم دستی خود و با کمترین عوامل بتواند یک ایده خلاق را تبدیل به اثر ۱۰۰ ثانیه‌ای کند. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که به‌ طور کلی جشنواره‌ها مشوق‌های خوبی هستند، به ویژه برای کسانی که از مرکز و امکانات زیادی برخوردار نیستند و در شهرها و شهرستان‌های دور از تهران زندگی می‌کنند.

عضو هیات انتخاب بخش ملی جشنواره فیلم ۱۰۰ تاکید کرد: جشنواره فیلم ۱۰۰ فرصت فراهم‌تری است چراکه زمانی را در نظر می‌گیرد تا آن بخش و وجه خلاقانه فیلمساز که در ایده‌پردازی و نشان دادن ایده خلاق خود است، بتواند بیشتر پیشرفت کند. همچنین استعداد‌یابی، پرورش نیروهای جدید برای سینما و تزریق خون تازه به سینمای ایران با برگزاری هرساله جشنواره فیلم ۱۰۰ می‌تواند اتفاق مبارکی باشد؛ مضاف بر اینکه در سال‌های قبل هم خروجی‌های مناسبی داشته است‌ (چه از این منظر که فیلمسازان تربیت شده به سینمای حرفه‌ای راه و تربیت یافته‌اند و چه از این منظر که همان آثار برجسته‌ و فراتر از جشنواره ۱۰۰ در جشنواره‌های دیگر یا در قالب‌های رسانه‌ای مانند تلویزیون‌ها و پلتفرم‌ها به مراتب دیده شده است‌.)

ساسان درباره اهمیت انتخاب فیلم‌های بخش رقابتی و غیررقابتی جشنواره فیلم ۱۰۰ از نظر محتوا و فرم اظهار کرد: فیلم برایم اهمیت داشت چراکه معتقدم، فُرم، ذوب شده محتوا است و از اول من این دو را از هم جدا نمی‌دانستم. درست است که ما در نهایت استنتاجی از حرفی که فیلمسازی می‌خواسته به ما بزند، می‌کنیم اما آن حرفی که میخواسته به ما بزند در واقع به صورت فرم فیلم بوده است‌؛ پس از این منظر نمی‌توان این دو را جداسازی کرد و این طور نیست که بگویم فُرم برایم اهمیت بیشتری نسبت به محتوا داشت.

وی ادامه داد: گرچه به هر حال در برخی مواقع آدم در مقام انتخاب و قضاوت چشم پوشی می‌کند‌. به عنوان مثال اگرچه مقداری فُرم ضعیف است اما حرف مهم باید زده شود و با توجه به استعداد و توانایی و فضایی که در اختیار فیلمساز بوده، توانسته است تا یک حد قابل قبولی حرف خود را بزند.

عضو هیات انتخاب بخش ملی جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره انتخاب یک فیلم باتوجه به ارزش حرف آن فیلمساز گفت: ما تمام تلاش خود را کردیم که اثری را انتخاب نکنیم که به لحاظ فُرمی نشود از آن دفاع کرد.

محمد ساسان در ادامه درباره انتخاب و پیشنهاد یک پلتفرم برای معرفی آثار فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای گفت: قطعا همانطور که بستر پخش آثار مستند، تلویزیون است و سینما نیست، اولین پایگاه این آثار تلویزیون است؛ به این دلیل که این آثار به صورت فیلر و پُرکننده برنامه‌ها به شدت می‌توانند در آنتن تلویزیون استفاده شوند. اولین پایگاه و فضایی که باید این آثار به صورت مداوم در آن دیده شوند و توضیح درخوری برای آن‌ها صورت گیرد، حتما تلویزیون است.

وی ادامه داد: پس از آن فضای مجازی، پلتفرم‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی هم حتما بستر مناسبی برای جشنواره ۱۰۰ هستند. امروز زمان فوریت اثری است که باید با جان و دل آن را ببینند و برایش وقت بگذارند.

عضو هیات انتخاب بخش ملی جشنواره فیلم ۱۰۰ تصریح کرد: برایم باعث افتخار بود که در این دوره از جشنواره فیلم ۱۰۰ توانستم در خدمت دوستان باشم، حدود ۴۰۰ فیلم را ببینم و با همراهی دیگر اعضای هیات انتخاب تعدادی فیلم را برای مسابقه و اکران‌ انتخاب کنیم. بسیار خوشحالم با فیلمسازانی که ایده‌هایی جذاب دارند، و قرار است به سینمای ایران معرفی ‌شوند، آشنا شدم.

ساسان در پایان خاطرنشان کرد: همچنین امیدوارم فیلمسازان راهشان را ادامه دهند و خود را جدی بگیرند، زیرا هر فیلمسازی که خود را جدی بگیرد دیگران و سنیمای حرفه‌ای هم آن را جدی می‌گیرد. امیدوارم جشنواره فیلم ۱۰۰ همچنان ادامه پیدا کند و سینمای ایران هر روز بالنده‌تر از دیروز باشد.