- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

از «نون خ» سعید آقاخانی تا «جشن سربرون» مجتبی راعی

Jashne-Sarboroon1

سوره سینما [1] – هر سال با نزدیک شدن به عید نوروز، شایعه‌هایی در مورد برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی در رسانه‌ها مطرح می‌شود. سال ۱۴۰۲ در راه است و امسال نیز صحبت‌هایی درخصوص برنامه‌ها و سریال‌های احتمالی عید نوروز که مصادف با ماه مبارک رمضان نیز شده است، می‌شود. شبکه‌های سیما طبق روال هرساله، هرکدام با یک سریال مهمان خانه‌ها می‌شوند. در این سریال‌ها عنوان‌های طنزی نیز وجود دارد که شاید بتواند نوروز ۱۴۰۲ را نیز به‌عنوان یک نوروز خاطره‌انگیز در یادها ثبت کند.

طبق اخبار منتشر شده، سری جدید سریال پرطرفدار «نون خ»، فصل سوم مجموعه «وضعیت زرد»، سریال «جشن سربرون» و سریال احتمالی «تو هم مثل من» اسامی مجموعه‌هایی است که قرار است در ایام نوروز و ایام ماه رمضان از شبکه‌های سیما پخش شوند.

*شبکه یک/ «نون خ»

سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی مراحل پیش‌تولید و نگارش فیلم‌نامه را در تابستان سال جاری سپری کرد و هم‌زمان با فصل پاییز کلید خورد و چندی پیش تصویربرداری این سریال به پایان رسید و این روز‌ها مراحل نهایی تدوین را توسط امیرشیبان خاقانی سپری می‌کند.

در این فصل از سریال برخی بازیگران فصل‌های قبل حضور دارند از جمله خود سعید آقاخانی و همچنین حمیدرضا آذرنگ که در فصل دوم در سریال حضور داشت، بار دیگر به این مجموعه بازگشته است.

از دیگر بازیگرانی که پیش از این در سریال حضور داشتند می‌توان به نقش هومن حاجی عبداللهی اشاره کرد که در فصل اول مورد توجه قرار گرفت و حالا دوباره در فصل چهارم بازمی‌گردد. همچنین پیش‌ازاین قرار بود حسن معجونی در این سریال به ایفای نقش بپردازد، اما بیژن بنفشه‌خواه جایگزین او شده است.

Noon-Kh [2]

سعید آقاخانی، علی صادقی، شقایق دهقان، سیروس میمنت، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، یدالله شادمانی، ندا قاسمی، نسرین مرادی، هدیه بازوند، شیدا یوسفی، صهبا شرافتی، هدی استواری، آتنا مهیاری، کاظم نوربخش، ماشاالله وروایی، سیروس سپهری، یوسف کرمی، رضا رشیدی، سیدحسین موسوی، سیروس حسینی‌فر، علی اخوان، افشین ملکی، نارین ایوبی، شقایق فتاحی، مرتضی رستمی بازیگران سریال «نون. خ» هستند.

سری دوم این مجموعه طنز که جزو سریال‌های موفق تلویزیون در فضای طنز و کمدی بوده، سال ۹۹ پخش شد و فصل سوم «نون خ» نوروز ۱۴۰۰ از شبکه اول روی آنتن رفت و حالا فصل چهارم این مجموعه نوروز ۱۴۰۲ به آنتن بازمی‌گردد.

*شبکه دو/ «وضعیت زرد»

احتمالاً فصل سوم «وضعیت زرد» به کارگردانی مجید رستگار و تهیه‌کنندگی مسعود ملکی، در جدول پخش نوروزی شبکه دو قرار بگیرد. در فصل اول این مجموعه شاهد داستانی بودیم که محوریت آن اخراج یک مهندس طراح سانتریفیوژی از سازمان انرژی اتمی بود و داستانک‌های دیگر حول محور این قصه می‌گشت.

Vaziate-Zard [3]

بیان موضوعاتی با درون‌مایه اجتماعی، اقتصادی و مجازی با زبان طنز نیز در بطن داستان‌های این سریال قرار دارد. خط داستانی این سریال، دارای رگه‌های سیاسی است و خط قصه و شخصیت‌های آن شامل شش شخصیت (کاراکتر) محوری است که هرکدام از شخصیت‌ها، داستان و رگه‌هایی مخصوص به خود دارند.

مهران رجبی، مریم سعادت، زین‌العابدین تقی‌پور، بهار داورزنی، حسام خلیل‌نژاد، آرش ماهان‌کیا و مهدی رضایی بازیگران اصلی فصل دوم این سریال بودند.

*شبکه سه/ «جشن سربرون»

مجموعه تلویزیونی «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه‌کنندگی حسن نجاریان که به‌عنوان سریال نوروزی در جدول پخش شبکه سه سیما برای نوروز ۱۴۰۲ و ایام ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است، داستانی مربوط به اواخر دوران قاجار را روایت می‌کند و بیشتر در حال و هوای این دوره از تاریخ می‌گذرد. در حال حاضر ضبط موسیقی استودیویی و تدوین «جشن سربرون» به پایان رسیده و دیگر مراحل پس‌تولید این سریال نیز رو به اتمام است.

این مجموعه در ۴۵ قسمت ساخته شده، اما اختصاص کنداکتور نوروز و رمضان به سریال به کوتاه‌تر شدن زمان هر قسمت و افزایش تعداد آن‌ها به ۵۸ قسمت منجر شده است.

Jashne-Sarboroon2 [4]

نام «جشن سربرون» برگرفته از یک جشن دیرینه ایرانیان است. به این صورت که در میان عشایر زمانی که بافت یک قالی نفیس به پایان می‌رسد و می‌خواهند آن را از دار جدا کنند، روز بسیار مبارکی است که آن را جشن می‌گیرند؛ بنابراین وقتی سر قالی را که به دار آویزان شده می‌برند و قالی آزاد می‌شود، جشنی با عنوان جشن سربرون برگزار می‌شود و در واقع دلیل نام‌گذاری این سریال می‌تواند کنایه‌ای از قهرمانان داستان در این مجموعه تلویزیونی جذاب تاریخی باشد.

حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک ‌میرزایی، مهران نائل، جواد قامتی، ابراهیم برزیده و … از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

«جشن سربرون» به سفارش سیما فیلم تولید شده است و به روایت دوران قبل از مشروطه می‌پردازد.

*شبکه پنج/ «تو هم مثل من»

سریال جدید «تو هم مثل من» برای نوروز شبکه پنج سیما در نظر گرفته شده است، بهرام درخشان کارگردانی این مجموعه و رضا علیپور تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده دارند. این سریال روز‌های پایانی فیلمبرداری‌اش را در لوکیشن‌های تهران می‌گذراند و قرار است برای ایام نوروز ۱۴۰۲ خودش را مهیای پخش کند.

این مجموعه تلویزیونی که روایتگر ماجرا‌هایی در یک دفتر مجله است، مخاطب را وارد داستان آدم‌هایی می‌کند که در جامعه درگیر اتفاقاتی خاص هستند.

در این سریال نیما شاهرخ‌شاهی، فریبا طالبی، مهدی امینی‌خواه، محمد فیلی، فرهاد بشارتی، بیتا خردمند، امیر صدهزاری، اسفندیار ابراهیمی، بهزاد رحیم‌خانی، مهری آل‌آقا، رضا علیپور، فرج‌الله گل‌سفیدی، فریده دریامج، مهرسا مطوری‌نژاد و سیاوش قاسمی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

*سریال‌هایی که احتمال پخش در نوروز ۱۴۰۲ را دارند

اما در کنار اسامی که در مورد آن‌ها صحبت کردیم، چند سریال دیگر نیز وجود دارند که احتمالاً برای نوروز ۱۴۰۲ به کنداکتور شبکه‌های سیما اضافه خواهند شد. اسامی که با گمانه‌زنی‌ها نامشان به عنوان گزینه‌های احتمالی مطرح شده است، عبارت‌اند از: سریال «رستگاری»، سری جدید مجموعه «آقای قاضی» و سریال «مهیار عیار».

*سریال «رستگاری»

مجموعه «رستگاری» ساخته مسعود ده‌نمکی، در سی قسمت و در ژانر ماورایی و به اصطلاح برزخی تولید شده است.

داستان این سریال را هم حسن وارسته نوشته و از آن جایی که او نگارش سریال‌هایی چون «پایتخت»، «دودکش»، «علی‌البدل»، «دیوار به دیوار» و «بچه مهندس» را هم در کارنامه کاری خود دارد، به قطع این مجموعه تلویزیونی، به یکی دیگر از کارهای مهم او اضافه خواهد شد.

طرح سریال «رستگاری» به طرح قدیمی داستانی به نام «گور به گور» برمی‌گردد و این طرح قدیمی، اساس این فیلم‌نامه را شکل داد.

احتمالاً این مجموعه در ایام نوروز و ماه رمضان در کنداکتور شبکه سه سیما قرار بگیرد.

*مجموعه «آقای قاضی»

سریال «آقای قاضی» دیگر مجموعه‌ای است که احتمالاً در نوروز روی آنتن خواهد رفت. سریال «آقای قاضی» داستان قضاوت‌های یک قاضی در دادگاه را روایت می‌کند که تمام موضوعات مطرح‌شده در آن بر اساس واقعیت است.

Aghaye-Ghazi [5]

این سریال با هنرمندی بهزاد خلج، کارگردانی سجاد مهرگان و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی روی آنتن شبکه دو سیما رفت و احتمالاً مخاطبان در نوروز ۱۴۰۲ شاهد پخش سری دوم این سریال خواهند بود.

*سریال «مهیار عیار»

سریال تلویزیونی «مهیار عیار» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید، برای پخش از شبکه دو سیما در ماه مبارک رمضان ساخته شده اما هنوز مشخص نیست که در این ایام به پخش برسد یا خیر.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سریال در مراحل پایانی پیش‌تولید به سر می‌برد و روایتگر قصه‌ای عاشقانه است.

این سریال در دوران صفویه می‌گذرد و در ۳۱ قسمت ساخته خواهد شد. فیلم‌نامه‌ این مجموعه تلویزیونی را محمدرضا نیکو به نگارش درآورده است.

سریال «مهیار عیار» در شهرک سینمایی غزالی جلوی دوربین خواهد رفت اما سازندگان به دلیل تکرار لوکیشن‌های این شهرک تصمیم دارند بخش‌هایی از آن را در لوکیشن‌های دیگری تصویربرداری کنند.