- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

پردیس سینمایی «مهر کوهسنگی» افتتاح شد

Eftetah-Mehr-Koohsangi1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی سوره، آیین افتتاحیه پردیس سینمایی «مهر کوهسنگی» پنجشنبه ۲۵ اسفندماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان و مدیران سینمایی و هنرمندان و با اجرای عبدالله روا برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نصرالله پژمان‌‌فر نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، محسن داوری فرماندار مشهد، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، محسن مومنی شریف رئیس سابق حوزه هنری، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، محسن زنگنه نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی، هنرمندانی از جمله جلیل سامان، بهروز افخمی، محمدعلی باشه‌آهنگر، هادی مقدم دوست، مجتبی فراورده و سیدحامد حسینی کارگردان، سینماگرانی از جمله حبیب والی‌نژاد، منوچهر محمدی، سیدضیا هاشمی، مرتضی شایسته، محمدحسین فرح‌بخش، هاشم میرزاخانی، غلامرضا فرجی و محمدرضا فرجی و نازنین پیرکاری، محمدرضا رضاپور مدیر شبکه نمایش و تماشا، مجید زین‌العابدین، محمد حمزه‌زاده فعال فرهنگی، علی شیروانی مدیرعامل انتشارات سوره مهر، مریم عرفانیان، محمدرضا سرشار و کیانوش گلزارراغب نویسنده، شاعرانی از جمله حمید حسام و محمدکاظم کاظمی، سارا عرفانی، گلستان جعفریان، علی شیرازی و… حضور داشتند.

قرائت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران بخش اول برنامه بود.

سپس عبدالله روا مجری برنامه، ضمن خیر مقدم به مهمانان در سخنانی گفت: امیدواریم پردیس سینمایی «مهر کوهسنگی» مبدا خاطرات بسیار خوبی برای شهروندان خراسانی باشد و منجر به بافرهنگ‌تر زندگی کردن و زیباتر نگاه کردن از دریچه سینما بشود. از همه کسانی که برای افتتاح این پردیس سینمایی زحمت کشیدند، تشکر می‌کنیم.

سپس استاد امیر عارف به نغمه‌خوانی و مدح امام رضا (ع) پرداخت و مراسم پرچم‌گردانی برگزار و بعد اینتروموشن «دوباره سینما» پخش شد.

مجید عسگری رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی دیگر‌ سخنران این برنامه بود که ضمن خیر مقدم به مدیران سینمایی و زائران حرم مطهر رضوی بیان کرد: افتتاحیه پردیس سینمایی «مهر کوهسنگی» در ادامه فعالیت‌های استان خراسان رضوی در زمینه سینماست. سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی در فضای سینمایی رخ داد و جایزه‌ای که هنرمندان مشهدی در جشنواره‌های مختلف کسب کردند، نوید این را می‌دهد که ما شاهد اتفاقات خوبی در سال‌های آینده باشیم. امیدوارم هنرمندان مشهد بیش از پیش در سینمای ایران بدرخشند.

سپس تیزر معرفی پردیس سینمایی «مهر کوهسنگی» برای مهمانان به نمایش درآمد.

سپس محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام شعبانیه در سخنانی گفت: فرارسیدن نوروز و سال نوی شمسی را خدمت ایران دوستان و همه مردم عزیز تبریک می‌گویم‌. خوشحالم در این جمع شاهد افتتاح پردیس سینمایی «مهر کوهسنگی» به عنوان یک این اتفاق فرهنگی و هنری هستیم. این مجموعه دارای ۹ سالن نمایش، ۳ سالن روباز، کتابخانه، فروشگاه‌ کتاب و مجموعه‌هایی که لازم است در این کار باشد، است. این اتفاق مبارک مایه مباهات و غرور است.

وی ادامه داد: ما با همکاری همه دستگاه و نهادهای مرتبط برنامه‌‌هایی را ارایه کردیم تا به تحولی گسترده در زیرساخت‌ها برسیم. محصولات فرهنگی و هنری باید فرصت عرضه داشته باشند و اگر می‌خواهیم این چرخه درست بچرخد، نیازمند تکمیل و تجهیز ساختارها هستیم. مجموعه‌هایی که یکی پس از دیگر با حفظ استانداردهای لازم توسط دستگاه‌های مختلف به ظرفیت سینمایی کشور اضافه می‌شوند، نوید‌بخش است.

Eftetah-Mehr-Koohsangi2 [2]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌ها فاصله زیادی با دیگر کشور‌ها داریم، عنوان کرد: در تولید آثار، رتبه ما بالاست اما در زیرساخت‌ها عقب ماندگی وسیعی داریم. اگر بخواهم مثال بزنم چین ۸۳ هزار و ترکیه بیش از ۳ هزار سالن سینما دارد. اینکه دوستان ما در سازمان سینمایی سوره حوزه هنری در یکسال، ۲۰۰ پرده اضافه کردند اما همچنان تعداد پرده‌ها پایین است. امیدواریم با مجموعه‌هایی که در حال ساخت است، تعداد پرده‌ها را به هزار برسانیم.

اسماعیلی با بیان اینکه حوزه تولیدات نیازمند توجه بیشتری‌ست، اظهار ‌کرد: بخشی از زیرساخت‌ها توسط دولت و حوزه هنری در این سال‌ها تکمیل و مجموعه‌های فاخری برای موسیقی و تئاتر ساخته شده‌ است. به ‌عنوان مثال مجمو‌عه‌هایی را در ارومیه و کرمان افتتاح کردیم که یکی از زیباترین مجموعه‌های فرهنگی است. ناگفته نماند تا زمانی که استعداد و توانمندی وجود دارد، باید در خدمت تولید محتوا قرار بگیرد. همچنین فراهم کردن زیرساخت‌ها و تولید باید در کار هم قرار بگیرند یعنی زیرساخت‌ها باید در خدمت نمایش آثار فاخر باشد.

وی ادامه داد: جشنواره‌ فجر ۴۱ به نقطه عطف، درخشش و نورانی تبدیل شد چراکه آثار بسیار خوبی به نمایش درآمد و گویی با نمایش این آثار، روند تولید تغییر کرده است. ما به دنبال برداشتن گام‌های بزرگ برای سال آینده هستیم چراکه دولت به صورت جدی در حوزه ارتقای فعالیت فرهنگی و هنری ایستاده است. از سوی دیگر با تحولی که در بودجه رخ داد، شاهد جهش خوب در حوزه فرهنگ و هنر کشور خواهیم بود و با قوت به مسیر خود ادامه می‌دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امیدوارم با فعالیت‌های صورت گرفته، شاهد رشد کیفی تولیدات در حوزه زیرساخت‌ها و بازار محصولات فرهنگی و هنری در عرصه جهانی باشیم، مطرح کرد: برای عرضه جهانی محصولات در دیدارهای متعددی که با مسئولان مربوطه داشتیم، تفاهم‌نامه‌های خوبی برای فعالیت مشترک با کشورها منعقد کردیم که یکی از آن‌ها فعال کردن پیمان شانگهای است که اتفاق مهمی‌ست. راه‌اندازی مجموعه جشنواره فیلم دریای خزر را داریم که محل برگزاری آن رامسر است. قصد داریم با روس‌ها، چینی‌ها و ترکیه در این زمینه کارهایی انجام دهیم.

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: سیاست ما تقویت و حمایت از همه بخش‌های فرهنگی و هنری از حوزه نمایش خانگی تا سینما، تئاتر و موسیقی است تا بخش‌ها متوازن باهم حرکت کنند. تقریبا ۹۰ درصد برنامه‌هایی که در این دولت داشتیم، انجام شده است که موفقیت بزرگی است‌. از همه اهالی سینما، شعر، کتاب و… که در این‌ جلسه حضور داشتند، تشکر می‌کند. امیدوارم هدیه‌ای که حوزه هنری در آستانه سال نو در اختیار مردم مشهد قرار می‌گیرد، نویدبخش اتفاقات خوب باشد.

شعرخوانی در وصف اعیاد شعبانیه توسط احمد بابایی دیگر بخش برنامه بود‌.

سپس تیزر معرفی طرح توسعه سینماهای حوزه هنری به نمایش درآمد.

محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری نیز ضمن تبریک اعیاد پیش رو و خیر مقدم به مهمانان حاضر در برنامه در سخنانی عنوان کرد: از صمیم قلب از مصطفی حسینی که مجاهدانه و بی‌دریغ، شبانه روزی جنگیدند تا این اتفاق رخ بدهد، تشکر می‌کنم. از همه همکارانم از جمله عبدالحمید قره‌داغی معاون اداری و مالی حوزه هنری انقلاب اسلامی که مخلصانه ایستاد و همه افرادی که در پایان فاز دوم توسعه سینماهای حوزه هنری قدم برداشتند، تشکر می‌کنم و امیدوارم گام‌های بعدی را پرقدرت‌تر برداریم.

وی افزود: از حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سنیمایی سوره و همکارانشان، از تیم قبلی حوزه هنری محمد حمزه‌زاده که طرح توسعه از دوره ایشان شروع شده و ما دنباله‌رو آن‌ها هستیم و تلاش کردیم مسیر را با درک فرصت‌ها ادامه دهیم، تشکر می‌کنم و حقیقتا قدردان زحماتشان هستم.

Eftetah-Mehr-Koohsangi3 [3]

رییس حوزه هنری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم کار بزرگی برای فرهنگ کشور افتاده است. یکی از مزیت های مهر کوهسنگی این است که توانسته ظرفیت‌های زیرساختی حوزه فرهنگ و هنر را کنار هم ببیند‌. خانه مادر و کودک، تنوع در جنس سالن‌های سینما و… از ویژگی‌های این پردیس سینمایی‌ست. الگوی درست توسعه این است که محیطی فراهم شود تا خانواده‌های ایرانی بدون دغدغه بتوانند اوقاتی را سپری و از همه امکانات پیش برنده و رشد دهنده استفاده کنند.

در ادامه برنامه، استاد حسین ولی‌نژاد، موسیقی‌دان برجسته خراسانی به دوتار نوازی و آوازخوانی پرداخت.

سپس تیزر دیدگاه اهالی سینما درباره طرح توسعه سینماها برای حاضران به نمایش درآمد.

در ادامه با حضور محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری، محسن مومنی‌شریف رییس سابق‌ حوزه هنری، حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره، بهروز افخمی کارگردان، محمد حمزه‌زاده فعال فرهنگی و حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری، با لوح سپاس و تقدیر به پاس تلاششان در ساخت پردیس سینمایی «مهر کوهسنگی» تجلیل شد.

پس از آن هادی مقدم‌دوست کارگردان فیلم سینمایی «عطرآلود» که در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فجر ۴۱ برنده جایزه بهترین کارگردانی و نویسندگی از نگاه آستان قدس رضوی بیان کرد: فقیر بودن و خادم بودن ترکیب جالب و شگفت‌انگیزی است. خوشحالم در فیلمم عرضه ارادتی به امام رضا (ع) داشتم. از حوزه هنری برای عزمش در راه‌اندازی و احداث سالن‌های سینمایی تشکر می‌کنم.

وی یادآور شد: انسان باید در شرایط سخت و دشواری برای خودش فرصت ایجاد کند. فکر کنم در این فیلم تلاشی که داشتیم این بود که دشواری، فرصت ارتقا باشد.

یوسف منصوری تهیه‌کننده «عطرآلود» نیز درباره این اثر اظهار کرد: امیدوارم آن چیزی که خدا برایمان رقم زده است، مطلوب باشد و برای شما زیبا جلوه کند. زحمت زیادی برای فیلم و فیلمنامه آن کشیده شد؛ یکسال روی متن با دوستان رفت و آمد داشتیم و سختی‌هایی که کشیدیم، برای ما شیرین است.

در پایان مراسم، علی مسعودی به ذکر خاطره‌هایی از سینما رفتن خود پرداخت.

مجموعه فرهنگی «مهر کوهسنگی» مشهد که به همت موسسه بهمن سبز سازمان سینمایی سوره راه‌اندازی شده است، با بهره‌مندی از ۹ سالن سرپوشیده، ۳ سالن روباز، فروشگاه بزرگ کتاب و محصولات فرهنگی، زمین بازی و سالن نمایش کودک، اتاق مادر و نوزاد، پلاتو، گالری، کافه رستوران، سالن VIP، امکانات فنی روز و…، طی سه سال در دل منطقه گردشگری کوهسنگی مشهد و متناسب با مخاطب بین الملل و گردشگر منطقه طراحی و ساخته شده است. این پردیس سینمایی دارای ۱۱۸۰صندلی است که مجموع ظرفیت ناوگان سینمایی حوزه هنری در شهر مشهد را به بیش از ۳ هزار صندلی افزایش می‌‌دهد.