- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فیلم جدید اولیور استون در حمایت از انرژی هسته‌ای

Nuclear-Now

سوره سینما [1] – فیلم جدید اولیور استون، باری دیگر موضعی بحث‌برانگیز در مورد مسئله‌ای حساس و داغ می‌گیرد؛ این بار مسئله مورد نظر تغییرات اقلیمی است.

مستند جدید او با عنوان «همینک هسته‌ای» استدلال می‌کند که انرژی هسته‌ای بهترین راه حل برای تحقق نیازهای انرژی جهانی است. این فیلم — پیشتر عنوانش «هسته‌ای» بود — سال گذشته در جشنواره ونیز اکران شد. پیام فیلم از سوی منتقدین مورد تحسین قرار گرفته است، اما ساخت آن به‌دلیل خشک و یکنواخت بودنش سرزنش شده؛ امری که برای آثار استون آنچنان متداول نبوده است.

استون در تریلر اثر تازه‌اش می‌گوید: «دیگر زمانی برای ترسیدن نداریم. از همان ابتدا به ما آموخته شده تا از انرژی هسته‌ای بترسیم. اما ممکن است همان چیزی که از آن می‌ترسیم، راه نجات ما باشد.»

این فیلم – که توسط اولیور استون و جاشوا اس. گلدستین نوشته شده – دنبال‌کننده یا به نوعی همسنگ مستند برندۀ اسکار اَل گور با عنوان «یک حقیقت ناراحت‌کننده» (۲۰۰۶) تلقی شده است.

در توضیحات رسمی مستند آمده است: «همچنان‌که سوخت‌های فسیلی به سوزاندن سیاره ادامه می‌دهند، بالاخره جهان مجبور شده تا با نفوذ شرکت‌های بزرگ نفتی و تاکتیک‌هایی که گروه کوچکی از ابرشرکت‌ها و اشخاص ذی‌نفع را برای سالیان متمادی ثروتمند کرده، مواجهه پیدا کند. در زیر پای ما، در پوستۀ زمین، اتم‌های اورانیوم وجود دارند که انرژی فوق‌العاده متمرکزی را در خود نگه داشته‌اند؛ دانشمندان در اواسط قرن ۲۰ توانستند این انرژی را آزاد کنند؛ ابتدا برای ساخت بمب و بعد برای تأمین انرژی زیردریایی‌ها. و ایالات متحده طلایه‌دار تلاش‌ها برای تولید برق از این منبع جدید انرژی شد. بااین‌حال در اواسط قرن بیستم و همچنان‌که جوامع، گذر از سوخت‌های فسیلی به انرژی هسته‌ای را آغاز کردند، یک کمپین تبلیغاتی بلند مدت برای ترساندن مردم آغاز شد؛ کمپینی که بخشی از بودجه آن را ذی‌نفعان صنعت نفت و زغال‌سنگ تأمین می‌کردند. این کمپین در مورد تشعشعات سطح پایین و بی‌ضرر، ترس در دل مردم می‌انداخت و بین تسلیحات هسته‌ای و انرژی هسته‌ای سردرگمی ایجاد می‌کرد. کارگردان اسطوره‌ای اولیور استون با دسترسی‌هایی بی‌سابقه به صنایع هسته‌ای فرانسه، روسیه، و ایالات متحده، امکان جامعه جهانی برای فائق آمدن بر چالش‌هایی نظیر تغییرات اقلیمی و رسیدن به آینده‌ای روشن‌تر از طریق انرژی هسته‌ای را مورد کاوش قرار می‌دهد؛ گزینه‌ای که ممکن است زودتر از آنچه فکرش را می‌کنیم به راهی حیاتی برای اطمینان از ادامۀ بقای‌مان تبدیل شود.»

«همینک هسته‌ای» در ۲۸ آوریل در سالن‌های سینما اکران خواهد شد.