- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سانسور برنامه کودک توسط بی‌بی‌سی

Bluey1

سوره سینما [1] – «بلویی» سریال استرالیایی برنده امی که از شبکه‌های ABC و BBC در حال پخش است، موردانتقاد شدید چاق‌ها قرار گرفت. در اپیزود «تمرین کن» Exercise ، پدر کاراکتر بلویی، تصمیم به رژیم گرفتن و ورزش کردن، می‌گیرد. در یک سکانس بسیار توهین‌آمیز به سنگین‌وزنان جامعه، پدر بلویی روی ترازو ایستاد و قسمتی از چربی شکم خود را (به نشانه چاقی) در دستش گرفت.

تیک‌تاک به‌عنوان قدرتمندترین شبکه اجتماعی در عرصه تبلیغات پیام‌های جناح چپ آمریکا، نقش مهمی در کنسل و سانسور کردن مردم و آثار بصری دارد. یک تیک‌تاکر معروف استرالیایی به نام مارگی (زنی دویست کیلویی و بسیار چاق)، در ویدیو خود گفت: «گویا سریال «بلویی»، با چاقی هراسی هیچ مشکلی ندارد.»

این متخصص در ادامه گفت: «اینکه آن‌ها (سازنده سریال) عدد روی ترازو را نشان می‌دهند و هر دو والدین از دیدن چاقی خود، ناراحت می‌شوند، امری مشکل‌ساز است.»

ماجرا وقتی بحرانی‌تر می‌شود که یک پزشک متخصص تغذیه کودکان هم در تائید چاقی مفرط در اکانت خود نوشت: «اینکه ما کاراکتر bandit و chilli را هنگام وزن کردن خودشان دیدیم و در ادامه نشان داده ‌شد که این پدر و مادر جلوی فرزندانشان به وضعیت هیکل خود نفرت ورزیدند، بسیار دردناک است.»

Bluey2 [2]

این اپیزود برای دفعه اول در ۱۶ آوریل در استرالیا نشان داده شده بود. با توجه به قراردادی که دیزنی با BBC بسته است و این سریال را در آمریکا نشان می‌دهد، قسمت جدید این سکانس توهین‌آمیز را سانسور خواهد کرد.

اینکه یک پزشک، خصوصاً یک متخصص تغذیه کودک، به خود اجازه می‌دهد و مروج «چاقی چیز خوبیست» می‌شود، نشان از ارجحیت بازی‌های سیاسی به علم پزشکی است.

قدرت بی حد و حصر تیک‌تاکرها هم در چند سال اخیر، صرفاً به ضرر هنر تبدیل شده است. گویا هالیوود به محض شنیدن یک انتقاد و یا پیشنهاد، (صرفاً حرف‌هایی که تم لیبرالی دارند) آن را در آثار خود پیاده می‌کند. مسئله Body positivity (چاقی چیز خوبیست) دیگر صرفاً معطوف به فیلم‌ها و سریال‌ها نیست، حتی جامعه پزشکی را هم تحت تأثیر قرار داده و پزشکان جرات بیماری خواندن چاقی، را ندارند.