- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جنگ شش روزه، سوژه پروپاگاندای اسرائیل

Jerusalem-67

سوره سینما [1] – فیلم «اورشلیم ۶۷» داستان جنگ اسرائیل با کشورهای عربی است که در طول جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ رخ داد. این پروژه طولانی مدت که از تاریخ ۱۶ آگوست برای فیلمبرداری در اورشلیم آماده می‌شود، توسط جوزف شیک (josephschick) که یک وکیل آمریکایی ساکن در نیویورک است، تهیه ‌می‌شود.

یائل گروبگلاس (Yael Grobglas) در حال مذاکره برای ایفای نقش اصلی این فیلم است. این کاراکتر، یک شخص غیرنظامی است که دوران کودکی دردناکی را سپری کرده و حالا در روزهای جنگ خانواده‌اش را ترک می‌کند تا در خط مقدم جنگ خدمت کند.

ایتزیک کوهن (Itzik Cohen) که از بازی‌هایش می‌توان به بازی در فیلم‌های «فائودا» (Fauda) و «ملکه زیبایی اورشلیم» (Beauty Queen Of Jerusalem) اشاره کرد، در حال مذاکره برای پیوستن به لیست بازیگران فیلم «اورشلیم ۶۷» است.

این پروژه یکی از اولین تولیداتی است که تحت حمایت و تخفیف مالیاتی کشور اسرائیل قرار گرفته است. (اسرائیل نیز مانند برخی دیگر از کشورها، اخیرا امتیاز تخفیف مالیاتی را برای پروژه‌های بین‌المللی خود در نظر گرفته است.)

جوزف شیک؛ تهیه‌کننده «اورشلیم ۶۷»، در مورد داستان این فیلم توضیح داد: «این فیلم، یک فیلم جنگی است درباره جنگ ۶ روزه‌ای که در اورشلیم اتفاق افتاد. پیش از گرفتن امتیاز تخفیف مالیاتی، ما در تلاش بودیم تا بتوانیم لوکیشن‌های جنگ را در قبرس، یونان و یا جای دیگری در مدیترانه بازسازی کنیم.»

اسرائیل در حال حاضر در واکنش به طرح بازنگری قضایی دولت بنیامین نتانیاهو، به واسطه شورش‌های بی‌سابقه‌ از هم پاشیده است. جوزف شیک می‌گوید که آشفتگی‌های جاری، بازتابی از «اورشلیم ۶۷» است.

در سال ۱۹۶۷، رژیم صهیونیستی دارای تقسیمات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بود و به هیچ‌وجه جامعه کاملی نبود. این تهیه‌کننده می‌گوید: «فکر می‌کنم آنچه که در آن زمان رخ داد، یادآوری چگونگی مدیریت آن موقعیت بود.»

وی بیان کرد: «یکی از شخصیت‌های فیلم یک سرباز اورشلیمی است. شما در این کاراکتر یک شخص بسیار مذهبی را خواهید دید که در کنار یک استاد دانشگاه عبری ملحد، یک سرایدار و یک وکیل می‌جنگد. این اثر می‌خواهد یادآور شود که همه در روزهای جنگ برابر بوده و با یک تهدید مشترک روبرو بوده‌اند. بنابراین فکر کنید سال ۱۹۶۷ به عنوانی سالی که در آن وحدت وجود داشت، راهنمای نحوه برخورد شما با اختلافات داخلی است.»

تهیه کننده همچنین یادآور شد: «این فیلم بیشتر با بازیگران اسرائیلی و همچنین تعدادی از بازیگران غربی و احتمالا اسرائیلی-آمریکایی که چهره‌های آشنایی در هالیوود هستند، ساخته می‌شود.»

اودد راز؛ کارگردان «اورشلیم ۶۷» که از آثار دیگر او می‌توان به سریال «پرچم دروغین» اشاره کرد، گفت: «با اینکه اورشلیم مکان بسیار ویژه‌ای برای بازسازی روزهای جنگ و تیراندازی است اما هر روز هم نمی‌توان در شهر فیلمبرداری کرد و این کار راحتی نیست؛ چراکه به دلیل شرایط سیاسی موجود در شهر، ممکن است اتفاقی رخ دهد. اما این فضا آنقدر زیبا و تاریخی است که نمی‌توانید آن را در جای دیگر پیدا کنید.»

وی ادامه داد: «این فیلم در لوکیشن‌های دیگری که حدودا یک سوم آن صحنه‌های داخلی هستند، فیلمبرداری می‌شود. در خیابان، در بیمارستان، در خط مقدم، در شهر قدیمی، در دیوار غربی و … فیلمبرداری خواهیم کرد. خط داستانی «اورشلیم ۶۷» از یک داستان واقعی الهام گرفته شده و حول محور مادری است که تبدیل به یک قهرمان در جنگ می‌شود.»

وی در پایان با اشاره به سریال «تهران» که محصول مشترک اسرائیل و آمریکا است، گفت: «این سریال اکنون در یونان فیلمبرداری می‌شود و ۸۰ درصد از عوامل فیلم اسرائیلی هستند.»