- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مثلث نام آشنای هالیوود روی فرش قرمز کن

Cannes-Killers

سوره سینما [1] – جشنواره هفتاد و ششم فیلم کن پنجمین روز خود را پشت سر گذاشت. طبق برنامه اکران جشنواره، از پیش قرار بود در این روز فیلم سینمایی «قاتلان ماه کامل» ساخته مارتین اسکورسیزی که به خواست خود او در بخش جنبی جشنواره حضور داشت، رونمایی و اکران شود.

برای اکران این فیلم، مارتین اسکورسیزی، رابرت دنیرو و لئوناردو دی‌کاپریو روی فرش قرمز آمدند، فرش قرمزی که با حضور سه هنرمند کهنه کار سینمای هالیوود به پرازدحام ترین استقبال در پنج روز گذشته جشنواره کن بدل شد.

شنبه شب، فیلم «قاتلان ماه گل» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی با بزرگترین تشویق ایستاده در جشنواره فیلم کن هفتاد و ششم روبرو شد. درک این درام ۳ ساعت و ۲۶ دقیقه ای با بازی لئوناردو دی کاپریو، رابرت دنیرو و لیلی گلادستون (که داستان یک فصل تاریک و عمدتا ناشناخته از تاریخ آمریکا را روایت می کند) برای تماشاگران به اندازه ای ملموس بود که حتی پس از نشستن در فیلمی که طولانی‌تر از «تایتانیک» بود، جمعیت چنان شیفته آن شدند که پس از اتمام فیلم، از جای خود بلند شده و به مدت ۹ دقیقه اسکورسیزی را تشویق کردند.

*لیلی گلادستون اسکار می‌گیرد؟

قبل از نمایش فیلم، دی کاپریو، دنیرو و جسی پلمونس در کنار اسکورسیزی روی فرش قرمز رفتند و از هوای بارانی و ابری استقبال کردند. کیت بلانشت که برای ایفای نقش کاترین هپبورن در فیلم «هوانورد» برنده جایزه اسکار شده بود، در حالی که اسکورسیزی روی صندلی خود نشسته بود به تشویق او پرداخت.

پس از پخش فیلم گلادستون نقدهای تحسین برانگیزی را دریافت کرد. او که در این فیلم نقش یک زن اوسیج را بازی می کند که شوهر حریصش به خاطر ثروتش به او خیانت کرده است، توانست با بازی اش نظرها را به خود جلب کند. حتی در حال حاضر در رسانه های اجتماعی، وبلاگ نویسان اسکار از عملکرد او برای جلب توجه جوایز احتمالی استفاده می کنند.

*اسکورسیزی: از کار کردن در اوکلاهاما بسیار شگفت زده‌ام

در حالی که تشویق ها پس از پایان فیلم ادامه پیدا کرد، اسکورسیزی میکروفون را برای سخنرانی در میان جمعیت برداشت و گفت: «از اوسیج ها تشکر می کنم. خوشحالم که همه با فیلم ارتباط برقرار کردند. باب و لئو و جسی و لیلی دوستان قدیمی من هستند. ما این فیلم را چند سال پیش در اوکلاهاما فیلمبرداری کردیم و زمان زیادی برای تولید صرف شده است، اما در این راه اپل پشتیبان ما بود. من نیویورکی هستم اما از کار کردن در اوکلاهاما بسیار شگفت زده شدم. این فیلم یک تجربه عالی برای من بود؛ چراکه در تمام طول کار، همه ما در دنیای نقش های فیلم زندگی می کردیم.»

اگر فیلمساز را برای سخنرانی به بیرون از سالن نمایش دعوت نمی کردند، ممکن بود تشویق ها ادامه داشته باشد. در حالی که جمعیت به تشویق خود ادامه می دادند، اسکورسیزی مدام تشکر می کرد. به نظر می رسید که او از این نمایش انرژی گرفته است، اگرچه او به وضوح گفت که دوست ندارد دوربین روی او بماند.

*تاخیر ۴۵ دقیقه‌ای در اکران «قاتلان ماه کامل»

فیلم با ۴۵ دقیقه تاخیر شروع شد و آشفتگی در جمعیت داخل کاخ وجود داشت. به هر حال، «قاتلان ماه کامل» مهمترین فیلم جشنواره بود. یکی از آن لحظاتی که هالیوود درخشان ترین استعدادهای خود را به جنوب فرانسه می فرستد تا هنر فیلمسازی را جشن بگیرند.

برای اکران این فیلم، مدیران هنری نیز حضور داشتند. از جمله تیم کوک؛ مدیر عامل اپل، در جشنواره کن حضور یافت تا از پیشروی این شرکت در فیلمسازی حمایت کند. هنگامی که بنر اپل پس از شروع فیلم روی صفحه نمایش نمایان شد، جمعیت حاضر آن را تشویق کردند.

در جای دیگر در امتداد کروازت، در ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر، برای نمایش مطبوعاتی «قاتلان ماه کامل» در سالن تئاتر دبوسی، صفی طولانی کشیده شده بود. خبرنگارانی که یک ساعت زودتر برای نمایش فیلم حاضر شده بودند، مجبور شدند بیرون منتظر بمانند و زیر باران شدید انتظار فیلم جدید اسکورسیزی را بکشند. درها فقط ۱۰ دقیقه قبل از شروع نمایش فیلم باز شد و در حالی که مردم راه خود را با آرنج برای ورود به سالن نمایش باز می کردند، درگیری دیوانه واری به راه افتاد. زمانی که کاملا جمعیت در سالن نشسته بودند و چراغ ها کم شده بود، فیلم با ۱۵ دقیقه تاخیر اکران شد.

*کنایه خبرنگاران به اپل تی‌وی!

با این حال، تاخیر نامشخص جشنواره، حال و هوای درونی را (مطبوعات تقریبا تمام  ۱۰۶۸ صندلی‌ سالن را پر کرده بودند)، تضعیف نکرد و همزمان با شروع فیلم، تشویق‌های شدیدی به راه افتاد. هنگامی که لوگوی +Apple TV نمایان شد، یکی از اعضای مطبوعات فریاد زد: «هی! هزینه آن را پرداخت کردند!» (این جمله کنایه ای به شرکت های تولید فیلم بود که اخیرا عدم پرداخت دستمزد آن ها، موجب به اعتصابات سراسری انجمن نویسندگان هالیوود شده است.)

در مجموع، بازی کمدی غیرمنتظره دنیرو و دی کاپریو با صدای خنده های بلند تماشاگران مورد استقبال قرار گرفت.

آخرین اثر اسکورسیزی بر اساس کتاب سال ۲۰۱۷ دیوید گران با عنوان «قاتلان ماه گل: پشت پرده ی کشتار سرخ پوستان و پیدایش اف بی آی» در اوکلاهاما در دهه ۱۹۲۰ می گذرد و بر مجموعه ای از قتل ها در اوسیج تمرکز دارد. اف‌بی‌آی تازه‌تشکیل شده برای تحقیق و کشف یک عملیات شوم وارد صحنه می‌شود. بازیگران مکمل شامل برندان فریزر و جان لیتگو هستند (اسکورسیزی نیز نقشی کوتاه دارد که تشویق بلندی را به همراه داشت).

قابل ذکر است که «قاتلان ماه کامل» پس از سال ها (بعد از درام مایکل کاتن جونز به نام «زندگی این پسر» در سال ۱۹۹۳)، دی کاپریو و دنیرو (برندگان اسکار) را در یک فیلم سینمایی کنار هم قرار می دهد. دنیرو با بازی در فیلم‌های «راننده تاکسی»، «تنگه وحشت» و «گاو خشمگین» اسکورسیزی نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد. دی کاپریو نیز برای فیلم های «هوانورد» و «گرگ وال استریت» اسکورسیزی نامزد اسکار شد.

اسکورسیزی در طول تولید «قاتلان ماه کامل» از نزدیک با «ملت اوسیج» همکاری کرد و جفری استندینگ‌بیر؛ رئیس «ملت اوسیج» به عنوان مشاور در کنار این کارگردان حضور داشت. گلادستون؛ بازیگر فیلم، گفت که ملت اوسیج نقش مهمی در شکل‌دهی فیلم بر اساس طرح اصلی اسکورسیزی داشته اند.

گلادستون همچنین گفت: «این یک فیلم متفاوت از فیلمی است که اسکورسیزی در ساخت آن تماما هر آنچه که در جامعه رخ داده بود را تصویر کرده است.»

گفتنی است؛ اپل و پارامونت این فیلم را در تاریخ ۲۰ اکتبر در سینماها اکران خواهند کرد. سپس در تاریخ نامشخصی در سرویس استریم اپل عرضه خواهد شد.

«قاتلان ماه گل» خارج از رقابت در جشنواره کن به نمایش درآمد، بنابراین واجد شرایط دریافت نخل طلا به عنوان بالاترین جایزه جشنواره، نخواهد بود. اسکورسیزی برای «راننده تاکسی» نخل طلا را برد و برای فیلم «پس از ساعات اداری» جایزه کارگردانی جشنواره کن را دریافت کرد.

*وقتی مدیر هنری جشنواره با پلیس درگیر می شود

یکی از اتفاقات حاشیه ساز جشنواره که از روز گذشته در توییتر سر و صدا ایجاد کرد، درگیری تیری فرمو؛ مدیر هنری جشنواره فیلم کن در خارج از هتل کارلتون با یک پلیس بود.

در ویدیویی که توسط اریک موریلوت؛ روزنامه‌نگار و تهیه‌کننده در توییتر منتشر شده است، تیری فرمو در حال اعتراض به پلیس است که به زور توسط پلیس عقب رانده می‌شود.

موریلوت در پست توییتری خود که با ویدیویی همراه است، نوشته که پلیس به دلیل اینکه فرمو با دوچرخه برقی اش روی پیاده رو می رفت، دو بار از او خواسته که توقف کند اما فرمو امتناع کرده و مشاجره ای میان آن دو رخ داده است. در این حین پلیس فرمو را هل می دهد و مانع ورود او به هتل می شود.

در ویدئوی دوم، مشاجره‌ای شدید بین این دو دیده می‌شود که چندین نفر برای مداخله وارد عمل شده‌اند. شنیده می شود که فرمو که لباس رسمی پوشیده است، می گوید که از پلیس شکایت خواهد کرد.