- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حمله «رابرت دنیرو» به «دونالد ترامپ»!

Killers-of-the-Flower-Moon-1

سوره سینما [1] – پس از استقبال شنبه شب از فیلم سینمایی «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی، روز گذشته کنفرانس مطبوعاتی این فیلم با حضور اسکورسیزی، رابرت دنیرو، لئوناردو دی‌کاپریو و لیلی گلداستون برگزار شد.

در ابتدای این کنفرانس، اسکورسیزی حمایت خود را از اوکراین در مقابل حملات روسیه و همچنین دفاع سنجیده از آزادی بیان ابراز کرد. وی گفت: «در مورد حمله روسیه بسیار عصبانی هستم. نسل‌های جوان‌تر جنگ جهانی دوم را به خاطر نمی‌آورند. آن‌ها ملت‌های بالکان و آنچه در آنجا اتفاق افتاد و آنچه در قرن نوزدهم میان روسیه و لهستان گذشت را به یاد نمی‌آورند.»

اسکورسیزی ادامه داد: «احساس من این است که از کشوری آمده‌ام که جمهوری دارد و شامل آزادی بیان است. شما در آنجا می‌توانید با کسی دشمنی داشته باشید اما بدون آنکه آن‌را مسخره کنید یا بکشید. ما باید از کشورهایی حمایت کنیم که حداقل برای نوعی فرآیند دموکراتیک در تلاش هستند. این من را به یاد دهه ۱۹۳۰ می‌اندازد، زمانی که دموکراسی به پایان رسیده بود؛ اما اکنون، عمیق‌تر و قوی‌تر است و به ارزش‌های زندگی‌ شما مربوط می‌شود.»

این فیلمساز آمریکایی همچنین از اصل آزادی بیان دفاع کرد و گفت: «آزادی در صحبت کردن واقعا مهمترین مساله است. البته به آن معنا نیست که در سالنی شلوغ وقتی آتش وجود ندارد، فریاد بزنید «آتش!» بلکه آزادی به این معنا که در زمان‌های مناسب بتوانید نظرات و خواسته‌های خود را بیان کنید.»

*اسکورسیزی: باید به ملت‌های بومی احترام بگذاریم

مارتین اسکورسیزی اواخر امسال ۸۱ ساله می‌شود و ۴۷ سال پس از دریافت نخل طلا برای فیلم «راننده تاکسی» به کن بازگشته است. وقتی از او پرسیده شد که آیا به عنوان کارگردان به ریسک کمتری فکر می‌کند، با خوش‌رویی پاسخ داد: «دیگر چه کار می‌توانم انجام دهم؟ ممکن است شما هم ریسک کنید. این یک قمار بزرگ است که ما در آن شانس آوردیم.»

Killers-of-the-Flower-Moon-2 [2]

این کارگردان از اهمیت گذراندن وقت با افراد اوسیج و همچنین فیلمبرداری در آنجا صحبت کرد و گفت: «زمانی که کتاب «قاتلان ماه کامل: پشت پرده کشتار سرخ‌پوستان و پیدایش اف‌بی‌آی» را به من دادند، گفتم اگر قرار است به ملت‌های بومی نزدیک شویم، باید احترام زیادی به آن‌ها بگذاریم.»

در ادامه صحبت کارگردان فیلم، جفری استندینگ‌ بیر؛ رئیس «ملت اوسیج» که در این فیلم به عنوان مشاور در کنار گروه تولید بود، به کارگردان و بازیگران در کنفرانس مطبوعاتی پیوست و گفت: «مردم من رنج بسیاری کشیده‌اند و تا به امروز، اثرات این رنج با ما همراه بوده است، اما می‌توانم از طرف اوسیج بگویم که مارتین اسکورسیزی و گروهش اعتماد را به ما بازگردانده‌اند و می‌دانیم که این اعتماد شکسته نخواهد شد.»

*رابرت دنیرو: ترامپ هم مانند هیتلر تصور می‌کند مردم دوستش دارند!

رابرت دنیرو در فیلم «قاتلان ماه کامل» در نقش دامدار بزرگی به نام «ویلیام هیل» بازی می‌کند. (هیل به شاه اوسیج معروف است و خواهرزاده‌اش (لئوناردو دیکاپریو) را تشویق می‌کند که با دختر یک قبیله سرخپوست (لیلی گلداستون) ازدواج کند تا از طریق او بتواند به ثروت بادآورده تازه این منطقه دسترسی داشته باشد.)

او در جریان این نشست، در پاسخ به سوالی درباره نقش خود در فیلم، کارکتر «ویلیام هیل» را با دونالد ترامپ مقایسه کرد و به نقطه‌ای رسید که ترامپ را یک مرد احمق خواند و گفت که دوست ندارد نام او را بیاورد اما در نهایت تحمل نکرد و اسم او را گفت که سبب خنده حاضرین شد.

Killers-of-the-Flower-Moon-4 [3]

وی در همین رابطه بیان کرد: «این همان ابتذال شر است. چیزی است که ما باید مراقب آن باشیم. البته امروزه هم شاهد آن هستیم. همه می‌دانید که می‌خواهم اسم چه کسی را بیاورم اما اسمش را نمی‌آورم چراکه او احمق است. تصور کنید اگر باهوش بود چه جهنمی به وجود می‌آمد! می‌توانید تصور کنید که هنوز هم آدم‌هایی هستند که فکر می‌کنند او می‌تواند کار خوبی انجام دهد!؟! اما حتی شخصیت «هیل» هم که من آن‌را در این فیلم بازی کرده‌ام، همین‌طور است. در بسیاری از موارد باهوش است و این بخش ترسناک ماجرا است.»

وی ادامه داد: «من در حال مطالعه کتابی با نام «خط موش‌ها» هستم که درباره نازی‌های فرار کرده به آمریکای جنوبی، رم و ایتالیا است که به دنبال بازگشت به آلمان هستند. کتاب بسیار جالبی است چراکه کل ماجرایی که گفتم در آنجا هم وجود دارد و واقعا باید مراقب این مساله باشیم.»

دنیرو افزود: «هیتلر هم گمان می‌کرد که مردم دوستش دارند و البته برخی هم دوستش داشتند اما بدون توجه به نظر طرف مقابل من هنوز هم خیلی چیزها در این مورد را نمی‌فهمم. در نهایت منظورم این است که ترامپ را ببینید! همه دیدیم که او چه بود!»

*دی‌کاپریو: اسکورسیزی؛ نماد کارگردانی در زمانه ما است

در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی، لئوناردو دی‌کاپریو در‌ پاسخ به این سوال که چه چیزی مارتین اسکورسیزی را بهترین کارگردان تاریخ می‌کند، ابتدا با خنده گفت: «تکذیب می‌کنم!» و بعد ادامه داد: «بدون شک، من فقط می‌توانم نقطه‌نظر شخصی خودم را بیان کنم که چگونه با تماشای این دو شخص (اسکورسیزی و دنیرو) بزرگ شدم. این دو شخص نه تنها از زاویه دید سینمایی روی تمام کارهای من به عنوان یک بازیگر، تاثیر گذاشته‌اند بلکه با سطح بالای هنرمندیشان که حیرت‌آور بود، کارهایی را در کنار هم انجام دادند که من را تغییر داد. اسکورسیزی به یک قالب برای من بدل شد و نسلی از بازیگرانی را تحت‌تاثیر قرار داد که من با آن‌ها بزرگ شدم.»

Killers-of-the-Flower-Moon-3 [4]

وی ادامه داد: «چیزی که می‌توانم بگویم این است که ثابت‌قدمی اسکورسیزی و شور و حرارتش برای گفتن حقیقت در داستان‌ها، بدون توجه به اینکه چقدر زشت، عجیب و یا ناراحت‌کننده باشند، استادی او را نشان می‌دهد. احترام اسکورسیزی به تاریخ سینما، آنچه قبل از او انجام شده و تاثیری که کارگردانان بزرگ از قدیم روی او به عنوان کارگردان گذاشته‌اند؛ بی‌مانند است.»

دی‌کاپریو افزود: «اسکورسیزی توانسته خودش را به عنوان نماد کارگردانی، در زمانه‌ای که ما در آن زیسته‌ایم، تعریف کند و ساختن چنین فیلم‌های حیرت‌انگیز را که مانند «قاتلان ماه کامل» داستان‌های مهم را روایت می‌کنند، ادامه می‌دهد. من هم همیشه مثل شما از توانایی او در ادامه دادن به گفتن حقیقت، از طریق کارکترها و داستان‌هایش حیرت‌زده هستم.»