- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اعتراض ناتالی پورتمن به تبعیض جنسیتی در جشنواره کن!

Natalie-Portman

سوره سینما [1] – روز گذشته و در هفتمین روز از برگزاری جشنواره فیلم کن، ۹ فیلم به نمایش درآمدند. «برگ‌های مرده» به کارگردانی آکی کائوریسماکی، «باشگاه صفر» ساخته جسیکا هاسنر در بخش مسابقه، «دختران آتش» ساخته پدرو کاستا، «مرد سیاه‌پوش» به کارگردانی وانگ بینگ، « قضیه مارگریت» ساخته آنا نوویون در بخش نمایش‌های ویژه اکران شدند.

همچنین فیلم‌های «چشمهایت را ببند» ساخته ویکتور اریس در بخش کن پریمیر، «بت» به کارگردانی سام لوینسون در بخش خارج از مسابقه و «نشانه» به کارگردانی بالوجی تشیانی و «مهاجران» ساخته فیلیپه گالوز در بخش نوعی نگاه در کن هفتاد و ششم رونمایی شدند.

*رقابت میان سه فیلم!

سایت خبری فرانسه (lapresse) در اظهارنظری در مورد فیلم های اکران شده در کن، نوشت: «اگرچه هنوز هیچ یک از فیلم‌های بخش مسابقه برای نخل طلا، دل تماشاگران جشنواره را تسخیر نکرده‌اند، اما مشخص است که پس از گذشت نیمی از جشنواره، رقابت از نظر داوران در وضعیت خوبی قرار دارد. حتی اگر این نظر مثبت مربوط به فیلم های خارج مسابقه باشند باز هم می تواند مخاطبان را برای اکران های آینده امیدوار کند.»

در روال عادی جشنواره کن، فیلم های بلندی که در رقابت رسمی انتخاب می شوند، بیشترین توجه رسانه ها را به خود جلب می کنند. اگر به آنچه در هفت روز اول جشنواره هفتاد و ششم رخ داده است تکیه کنیم، باید بگوییم که سال ۲۰۲۳ یک سال «عادی» برای کن نیست.

با توجه به نظراتی که در خصوص فیلم های اکران شده، از سوی منتقدان در رسانه های مختلف منتشر شده و با نگاهی به جدول امتیازدهی مشخص می شود که تا امروز (پس از گذشت هشت روز از جشنواره)، رقابت میان سه فیلم «آناتومی یک سقوط»، «می دسامبر» و «برگ های مرده» است. گرچه برخی از رسانه ها برای «آناتومی یک سقوط» شانس بیشتری در نظر گرفته اند اما شواهد نشان می دهد که فیلم سینمایی «برگ های مرده» با امتیازی میلی متری جایگاه بالاتری دارد.

چهار روز دیگر تا پایان جشنواره باقی مانده و فیلم ها هنوز به پایان نرسیده اند. هشت فیلم بلند آخر در بخش رقابتی (مسابقه) تا روز شنبه (۲۷ می/ ۶ خرداد) معرفی خواهند شد و هنوز از آثار چهره هایی چون وس اندرسون، نانی مورتی و کن لوچ رونمایی نشده است. باید دید اکران فیلم های این چهره ها، چه تاثیری روی سه فیلم ابتدایی جدول می گذارد!

*اعتراض ناتالی پورتمن به تبعیض جنسیتی در جشنواره کن!

روز گذشته، کنفرانس مطبوعاتی فیلم «می دسامبر» به کارگردانی تاد هینز، با حضور ناتالی پورتمن و جولیان مور برگزار شد.

پورتمن که تهیه کننده فیلم «می دسامبر» نیز بوده و خودش ساخت آن را به تاد هینز پیشنهاد داده است، گفت: «این فیلم مطالعه ای درباره نقش های مختلفی است که زنان در محیط های گوناگون بازی می کنند.»

وی با انتقاد به قوانین اعمال شده در جشنواره کن بیان کرد: «حتی در اینجا (جشنواره) هم از ما زنان انتظار رفتارهای متفاوتی نسبت به مردان دارند. چگونه باید ظاهر شویم یا  چگونه باید راه برویم! انتظارات از زنان همیشه متفاوت است. این انتظار بر نحوه رفتار ما نیز تاثیر می گذارد. چه بخواهیم یا نخواهیم، ما براساس چارچوب اجتماعی تعریف می‌شویم.»

جولیان مور نیز در ادامه این موضوع، افزود: «زنان گروه اقلیت نیستند. ما ۵۰ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهیم. بنابراین نوع رفتار با زنان بسیار قابل اهمیت است.»

*حضور جیم جارموش در کن

شب گذشته، جیم جارموش؛ کارگردان، نمایشنامه نویس و بازیگر آمریکایی مهمان ویژه جشنواره کن بود.

جارموش برای تماشای فیلم کوتاه ژان لوک گدار با نام «جنگ‌های مسخره» و فیلم «بازگشت به عقل» (Le Retour à la raison) ساخته مَن ری به همراه کارتر لوگان به جشنواره کن آمد و به تماشای این دو فیلم نشست.