- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

افت چهار میلیونی مخاطبان دیزنی پلاس

The-Mandalorian

سوره سینما [1] – سرویس دیزنی پلاس برای اولین بار شاهد افت چهار میلیونی مخاطبان بود و دست کم سیصد هزار عدم تمدید در آمریکای شمالی اتفاق افتاد. این مسائل بی ربط به حمایت همه جانبه بزرگترین سازنده محتوای کودک از ترویج ترنسجندریسم، همجنسگرایی و گوناگونی نژادی، نیست.

وال استریت پیشبینی می کرد دیزنی در پایان چهار ماه اول سال، به ۲۶۱ میلیون کاربر برسد، اما این عدد در پایان به ۲۵۱ میلیون کاربر رسید. میزان ضرر مالی دیزنی در این بازه چهار ماهه، به ۶۶۶ میلیون دلار می‌رسد. ناگفته نماند که دیزنی پلاس، ضرر یک میلیارد دلاری در چهار ماه آخر ۱۶۱۱ روی دست سهامداران گذاشته بود.

مدیران کمپانی دیزنی وعدۀ سود دهی سهام این مجموعه را داده بودند که با توجه به ریزش مخاطب و جنگ آنها با سیاستمداران فلوریدایی، امری سخت به نظر می رسد. دیزنی به مانند دیگر کمپانی های بزرگ هالیوودی، تمام هم و غم خود را روی پلتفرم دیزنی پلاس گذاشته و سرمایه گذاری سنگینی برای این بخش کرده است. تمام این کمپانی ها در تلاشند تا جای نتفلیکس را در صدر بگیرند.

البته تلاش دیزنی برای ادغام کردن برنامه های محبوب ESPN با دیزنی پلاس ناکام ماند. اگرچه مخاطبان مسابقات NBA ریزش چشمگیری داشته است، اما NFL و مسابقات ورزشی دیگر، هواداران پر و پا قرص خود را دارد .

این اتفاق منجر به شکایت یکی از سهامداران اصلی دیزنی از باب چیپک مدیر عامل پیشین، کریم دنیل معاون مدیر عامل و کریستین مک کارتی مدیر حسابداری فعلی شد. این شکایت مربوط به پیش بینی غلط مدیریت دیزنی از موفقیت دیزنی پلاس و سبک بیزنس استریمینگ است . این سهامدار، شکایت خود را در کالیفرنیا تنظیم کرده است .

سهام دیزنی در دو سال اخیر نه تنها با ارزشتر نشده، بلکه افت قابل توجهی نیز داشته است. در این شکایت به چند مورد اشاره شده است: ۱. ادعاهای دروغین دیزنی در اعلام پیشرفت دیزنی پلاس و هزینه های مازاد.  ۲ پنهان کردن هزینه های ساخت محتوا برای دیزنی پلاس و عدم پخش این محصولات در این سرویس. ۳. دیزنی پلتفرم خود را نه بر اساس نیاز، رفتار و سلیقه یا بیشتر کردن تعداد مخاطب، بلکه برای پر کردن کاتالوگ این سرویس، بنا کرده است.  ۴. دیزنی به وعده خود برای سود دهی، عمل نخواهد کرد .

مسئله بسیار مهمی که ددلاین و ورایتی در پوشش این خبر، به آن نپرداختند، علت ریزش مخاطب است. دیزنی باید به ساختن محتوایی مناسب سن و سال کودکان بازگشته و از تبلیغ مفاهیم همجنسگرایی، فمینیسم و ترنسجندریسم پرهیز کند. مردم آنقدر تشنه محتوای کودکانه که هستند که به تماشای فیلمی معمولی نظیر «سوپر ماریو» رفتند و انیمیشن های دیزنی و پیکسار را نمی بینند. برخی پیش بینی ها می گوید که بازسازی لایو اکشن «پری دریایی کوچولو» هم در گیشه شکست خواهد خورد.