- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«سریع و خشن ۱۰» فیلمی صرفاً صادراتی

Fast-X

سوره سینما [1] – فیلم سینمایی «سریع و خشن ۱۰» (Fast X)، ۶۷ میلیون دلار در آخر این هفته فروش داشت و در حالی از قسمت نهم این مجموعه کمتر فروش داشت که آن فیلم در دوران وحشت از کرونا اکران شده بود. قسمت هشتم مجموعه توانست ۹۸ میلیون دلار در هفته اول بفروشد که مجدداً عددی ضعیفی است. از منظر مخاطب آمریکایی، از قسمت هفتم به قبل این سری، ارزش دیدن داشت.

اما عوامل این مجموعه مخاطب خود را شناخته‌اند. آن‌ها می‌دانند که اثری مطلوبی برای مخاطب سختگیر آمریکایی عرضه نمی‌کنند و به همین جهت، بازار جهان سوم و کشورهای غیر انگلیسی‌زبان، هدف تهیه‌کنندگان است. آخرین فیلم مجموعه توانست ۲۵۱ میلیون دلار در بازار بین‌المللی بفروشد که سهم آن در چین ۷۸ میلیون دلار بود.

ناگفته نماند که حواشی بسیار مهمی پیرامون قسمت پیشین این مجموعه در چین وجود داشت. جان سینا ستاره این اثر بازیگری است که در ذهن مخاطبان آمریکایی و جهانی، به‌عنوان مرد قوی‌هیکل و گردن‌کلفت آمریکایی شناخته می‌شود. او در یک مصاحبه، از تایوان به‌عنوان یک کشور نام برد که به‌سرعت مورد واکنش تند حاکمیت چین قرار گرفت (چین، کشور تایوان را به رسمیت نشناخته و جز خاک خود می‌داند). چینی‌ها، استودیو یونیورسال را تهدید به ممنوعت اکران این فیلم کردند. به مجرد این تهدید، جان سینا، قهرمان عضلانی پوشالی، به «غلط کردن» افتاد! اکران در چین و کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی، برای فیلم‌های ضعیف هالیوودی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

«محافظان کهکشان ۳» Guardians of the Galaxy vol 3 با ۳۲ میلیون دلار فروش، در رتبه دوم قرار گرفت. اگرچه می‌توان اشاره داشت که مخاطبان این فیلم و «سریع و خشمگین ۱۰» اکثراً مردهای زیر سی سال هستند، اما دلیل فروش ضعیف این دو اثر، تقسیم شدن باکس آفیس نیست. آخرین ساخته دیزنی تا پایان هفته سوم، به مجموع ۲۶۷ میلیون دلار در آمریکای شمالی و مجموع جهانی ۶۵۹ میلیون دلار رسیده است.

«فیلم برادران سوپر ماریو» The super Mario bros movie توانست ده میلیون دلار دیگر در آمریکای شمالی فروخته و به توجه به مجموع فروش ۱.۲۴۳ میلیارد دلاری، سومین انیمیشن پرفروش تاریخ است.

«کلاب کتاب» Book club the next chapter فقط ۳ میلیون دلار در ۳۵۰۰ سالن سینما فروخت و شاید به آن دسته از سرمایه‌گذاران که تا دیروز نمی‌دانستند فیلمی درباره وقایع چند پیرزن هشتادساله، مخاطب ندارد، ثابت شد که از این قبیل فیلم‌ها را نسازند.

«مرده شریر بر می‌خیزد» Evil dead rise با ۲ میلیون دلار فروش، رتبه پنجم قرار گرفت. این اثر تا امروز ۱۴۰ میلیون دلار فروخته است که عدد قابل قبولی برای یک فیلم کم بودجه است.