- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

علی پورمومن: نگه‌داشتن مخاطب برای تماشای مستند سخت است!

Bache-Dozd

علی پورمومن؛ کارگردان مستند «بچه دزد» که در هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره شکل‌گیری ایده این مستند در گفتگو با سوره سینما [1]، توضیح داد: سال ۱۴۰۰ بود که خانم سلامتی به ما مراجعه کرد و ماجرای غم انگیز جدایی فرزندش را تعریف کرد. فرزندش «داریوش» را به زور از او جدا کرده بودند و او تقاضای کمک رسانه‌ای داشت تا بتواند فرزندش را دوباره در آغوش بگیرد.

وی ادامه داد: ما شروع به تحقیقات کردیم تا صحت حرف‌های او را بسنجیم و بعد از تحقیقات، تصمیم گرفتیم برای کمک به رسیدن این مادر به فرزندش یک مستند بسازیم.

پورمومن درباره پروسه تولید این مستند بیان کرد: در این مستند دوربین با خانم سلامتی همراه می‌شود و تلاش‌های بسیار زیاد این مادر برای رسیدن به کودکش را به تصویر می‌کشد.

این مستندساز درباره لزوم برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» مطرح کرد: جشنواره «سینماحقیقت» محفلی است که در آن مستندسازهایی که در گوشه و کنار ایران یا حتی جهان در حال مستندسازی هستند، می‌توانند یکدیگر را پیدا کرده و کارهای هم را مشاهده کنند و این هم‌افزایی به بهتر شدن کار همه مستندسازها کمک می‌کند.

وی افزود: همچنین علاقمندان به مستند می‌توانند مستندهای ساخته شده در آن سال را ببینند و افراد دغدغه‌مند و فعالان اجتماعی نیز می‌توانند با مسایلی که مستندسازان به آن پرداخته‌اند، آشنا شوند.

کارگردان مستند «بچه دزد» درباره وضعیت کنونی سینمای مستند نیز گفت: با اینکه مستند همیشه طرفداران خاص خودش را دارد؛ اما من فکر می‌کنم به دلیل وجود پلتفرم‌های جدید، حوصله عموم مردم کمتر شده و نگه‌داشتن آنها مقابل نمایشگر برای تماشای یک مستند بسیار سخت‌تر شده است.

پورمومن با بیان اینکه در حوزه کارگردانی، مستند «بچه دزد» اولین کار او به حساب می‌آید، مطرح کرد: احتمالاً موضوع بعدی که به آن بپردازم اقتصادی و با تمرکز روی مساله مسکن باشد.

وی در پایان گفت: این مستند به صورت تک نفره ساخته شد و تمام فعالیت‌های آن از جمله صدابرداری، تصویربرداری و تدوین را خودم انجام داده‌ام. البته در طول ساخت مستند از کمک بسیاری از دوستان استفاده کرده‌ام که همین جا از آنها تشکر می‌کنم.