- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

چالش سفارش در سینمای مستند/ «آن روز که سنگ بارید» در راه جشنواره‌ها

Saeed-Sadeghi

سعید صادقی سرارودی در گفتگو با سوره سینما [1] درباره برنامه‌‌های خود برای نمایش و پخش مستند «آن روز که سنگ بارید» گفت: در حال ارسال و ثبت‌نام فیلم در جشنواره‌های داخلی و خارجی هستم و در حال حاضر منتظر جواب برخی از این جشنواره‌ها هستم. پس از آن در تلویزیون و یا پلتفرم «آن روز که سنگ بارید» را به نمایش عمومی خواهیم گذاشت.

وی درباره پروژه اخیر خود توضیح داد: تقریباً هشت ماهی می‌شود که در فاز تحقیق و توسعه بر روی یک فیلم مستند هستم که با نگاهی متفاوت به زندگی و کار یک نقاش سندروم دان می‌پردازد‌. در عین حال مشغول تدوین یک پروژه مستند به کارگردانی یکی از مستندسازان موفق و کاربلد هستم که لوکیشن و کاراکتر بسیار جذابی دارد و تصورم این است که می‌تواند موفقیت‌های بین‌المللی و داخلی بسیاری به دست آورد.

این مستندساز درباره حضور در جشنواره «سینماحقیقت» مطرح کرد: برای جشنواره امسال یک مستند کوتاه دارم که آن هم در لوکیشن ویژه‌ای رخ می‌دهد و به نظرم حضور آن در «سینماحقیقت» و نمایش آن می‌تواند تأثیر بسزایی در رفتار شهروندی و سبک زندگی شهری داشته باشد. در عین حال یک مستند در نقش تدوینگر دارم که به نظرم آن هم یکی از مستندهای متفاوت و دیدنی امسال است.

صادقی درباره چالش‌های سینمای مستند توضیح داد: سینمای سفارشی و مستندهای سفارشی چالش همیشگی سینمای مستند بوده‌اند و باعث تولید حجم انبوهی از مستندهای خنثی و بدون خاصیت شده‌اند. نه اینکه با این شیوه تولید مشکلی داشته باشم، بلکه به نظرم مادامی که هر اثر هنری بدون وجود دغدغه شخصی و هنری ساخته شود، عموماً فاقد ویژگی‌های تأثیرگذاری و هنری است و به جز اینکه برای سازندگان آن آورده مالی داشته باشد، فاقد ویژگی‌های اجتماعی و تأثیرگذاری است.

وی افزود: در عین حال به واسطه انبوه تولیدات این چنینی، فضا برای مستندسازان مستقل تنگ‌تر شده و تهیه مالی پروژه‌ها به مشکل می‌خورد. البته که وجود فضای امنیتی و سیاسی و ملاحظات شدید، فضای کاری را بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از گذشته کرده و این در حالی است که اگر خواهان توسعه و آگاهی هستیم، مستند یکی از بهترین مدیاهای موجود در این زمینه است که می‌تواند با واکاوی دقیق و درست، تأثیرگذاری چند سال کار فرهنگی را داشته باشد. کما اینکه در فضای بین‌المللی توجه بسیاری به سوشال ایمپکت و یا تأثیرگذاری اجتماعی مستندها می‌کنند و در فاندها و گرنت‌های بین‌المللی این وجه از پروژه‌های مستند به شدت در انتخاب نهایی مؤثر است.

سعید صادقی سرارودی در پایان گفت: امیدوارم امسال در «سینماحقیقت» شاهد فیلم‌های مستقل با تنوع موضوعی بیشتری باشیم و در عوض از حجم فیلم‌های سفارشی و دولتی کاسته شود. چرا که «سینماحقیقت» می‌تواند در رشد و توسعه فرهنگی ایران امروز نقش مؤثرتری داشته باشد و امید است از این پتانسیل به خوبی استفاده شود.