- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

یلدا جبلی: در سینما با فروش خانه و ماشین نمی‌توان شاهکار ساخت

dare-sobh-mishe1

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «داره صبح میشه» با حضور یلدا جبلی کارگردان، بابک کریمی بازیگر و مازیار فکری ارشاد منتقد در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی فیلم، یلدا جبلی (کارگردان) درباره موضوع فیلم گفت: امروز بسیاری از فیلمسازان مراحل زیادی را طی می کنند تا فیلمنامه مورد دلخواه خود را بسازند اما نمی شود و در نهایت سراغ فیلمنامه دیگری می روند.

وی ادامه داد: البته باید بگویم زمانیکه فیلمنامه را می نوشتم تصور نمی کردم تا این اندازه جدی شود و همه بازیگران و عواملی که برای این فیلم درنظر گرفته بودم درکنارم قرار گیرند.

کارگردان فیلم «داره صبح میشه» همچنین گفت: این فیلم چهار اپیزود عاشقانه دارد که می خواستم بین آنها حلقه ارتباطی وجود داشته باشد. درباره این چهار اپیزود داستان کوتاهی خوانده بودم که دوست داشتم به آن بپردازم و اینکه سه اپیزود آن اقتباسی باشد.

جبلی ادامه داد: از بسیاری از مخاطبان شنیده ام که اگر اپیزود سامان و گلی در فیلم وجود نداشت اتفاقی نمی افتاد اما باید بگویم این اپیزود پایه فیلمنامه بود که با آن جلو رفتیم.

وی درباره پراکندگی داستان نیز گفت: بنای این فیلمنامه پرگویی و دادن اطلاعات دقیق نبود ضمن اینکه خودم هم مبهم بودن را دوست دارم و می خواستم در انتهای قصه کشفی برای مخاطب بوجود آید به همین دلیل شخصیت های داستان را بدون اطلاعات کامل گذاشتم.

جبلی با بیان اینکه بخشی از مبهم و گنگی در فیلمنامه تعمدی بوده است گفت: درواقع می خواستم وارد تجربه ای صدردصد دیالوگ محور شوم ضمن اینکه فیلمنامه ریسک زیادی داشت زیرا دارای چهار قصه بود که در شب می گذشت و ریتم آن نیز کند بود و در عین حال اتفاقاتی را به دنبال دارد که مربوط به گذشته است با اینکه می‌دانستم فیلمنامه سختی است اما دوست داشتم وارد تجربه جدیدی شوم.

وی با بیان اینکه ارتباط مخاطب با فیلم برایم بسیار مهم است، ادامه داد: مخاطبی که در این فیلم با من همراه شد برایم اهمیت زیادی دارد زیرا اینکه مخاطب را در تجربه ای جدید همراه کنی قطعا ارزش زیادی خواهد داشت.

جبلی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا موضوع عشق را انتخاب کردید؟ پاسخ داد: هر کارگردانی در ابتدا دوست دارد به دغدغه هایش بپردازد. دغدغه عشق ورابطه عاشقانه و مقوله قضاوت برایم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود به همین دلیل قصه را تحت الشعاع قرار داد.

وی درباره انتخاب بازیگران نیز گفت: معمولا هر کارگردانی در زمان نوشتن نقش ها بازیگرها در ذهنشان نقش می بندد و مهم این است که بازیگرهای فیلم هرکدام در جای درستی قرار گیرند که خوشبختانه در مورد فیلم داره صبح میشه چنین اتفاقی افتاد زیرا همه بازیگران آن گزیده کار هستند و خوشبختانه دست رد به سینه من نزدند.

جبلی درباره انتخاب بابک کریمی برای این فیلم نیز گفت: حضور بابک کریمی در این فیلم برایم اهمیت زیادی داشت و از همان ابتدا هم می خواستم فیلمنامه ای برای حضور بابک کریمی بنویسم زیرا آرزویم این بود تا فیلمی بسازم که کریمی در آن حضور داشته باشد. البته باید یادآور شوم که در ابتدا قرار بود او در دونقش بازی کند اما خودش ترجیح داد در نقش پدر بزرگ که سخت بود حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: باید یادآور شوم که بابک کریمی تنها به عنوان بازیگر در این فیلم همراه من نبود زیرا با توجه به اینکه تدوینگر خوبی هم بود در این حوزه هم از تجربیاتش استفاده کردیم زیرا می خواستم تنها نگاه من به عنوان کارگردان اعمال نشود.

جبلی درباره بازی بازیگران فیلم گفت: برخی از بازی ها بسیار محکم هستند که یکی از این نقش ها نقش بابک کریمی است و اغلب ایرادی که در مورد بازی او گرفته می شد به گریم او بود. رعنا آزادی ور هم ری اکشن های بسیار خوبی داست و در مورد بازی مهدی احمدی نیز باید بگویم برای اینکه از کلیشه دوری کنم او را برای این نقش انتخاب کردم.

وی ادامه داد: رویا نونهالی اغلب بازی صفر و صدی دارد یعنی مخاطب یا خیلی خوشش می آید و یا ارتباط برقرار نمی کند زیرا اغلب معتقدند که او تئاتری است که البته به همین دلیل هم من او را برای این نقش انتخاب کردم زیرا حالت بهت زده را در مورد نقشش به خوبی ایفا کرد.

جبلی درباره سختی های کار و سرمایه اندک نیز گفت: هرچقدر در سینما کار و علاقه به کار مهم باشد اما نبود سرمایه قطعا تاثیرگذار است. شاید در ابتدا تصمیم کارگردان بر این باشد تا در ۴۰ جلسه فیلمبرداری کار را به اتمام برساند اما وقتی وارد کار می شود متوجه می شود که باید در ۲۰ جلسه فیلمبرداری آنرا به اتمام برساند که عامل مهم آن نبود تهیه کننده و سرمایه است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که با فروش ماشین و خانه در سینما نمی توانیم شاهکار خلق کنیم. ما برای ساخت این فیلم تهیه کننده و سرمایه نداشتیم اما همه عوامل با عشق در کنار هم کار کردند.

جبلی با بیان اینکه سینمای قصه گو برایش مهم است گفت: سینمایی که در آن بعد صنعت به ازای هنر جلو می آید، کمبود بودجه و نبود سرمایه ضربه زیادی می زند .

وی درباره اکران فیلم در هنر و تجربه نیز گفت: در مجموع از مخاطب هنر و تجربه راضی هستم زیرا معتقدم هنر و تجربه مخاطب قهر کرده را به سینما می کشاند اما بخش اعظم و اصلی مخاطبان هنر و تجربه تنها در یک ماه اول اکران هستند و به مرور کمتر می شوند. اگر می خواستیم خارج از بخش هنر و تجربه فیلم را اکران کنیم پیشنهاد دو پخش کننده به ما در همین آبان ماه بود که در آن صورت هم یک ماه اکران داشتیم و دیده می شدیم به نظرم هنر و تجربه باید در این مورد تدبیری بیاندیشد.

dare-sobh-mishe2 [2]

نقش‌هایی را می پذیرم که درصد ریسک داشته باشد

در ادامه بابک کریمی بازیگر فیلم نیز گفت: ابتدا باید بگویم که خوشحالم از اینکه صبر داشتید و فیلم را تا انتها دیدید . در مورد نقشم در این فیلم باید بگویم که اغلب سعی دارم نقش هایی را قبول می کنم که در آن درصد ریسک زیادی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم نقش های معمولی داشته باشم و به نوعی کارمندی کار کنم و با هر نقشی می خواهم پایم را در زمین جدیدی بگذارم.این نقش بزرگتر از سنم بود ضمن اینکه تا به امروز چنین نقشی را ایفا نکرده بودم.

کریمی با بیان اینکه ساختار فیلم درباره عشق است گفت: عشق مقوله ای است که از زمان آدم و هوا نوشته شده است و تا به امروز همچنان به صورت معما باقی مانده است. در انتهای فیلم این مخاطب است که می ماند با عشق چه کند. البته باید بگویم که می شد داستان فیلم را ملودرام کرد تا فروش بیشتری داشته باشد اما معلق بودن آن برایم جالب است.

وی با بیان اینکه قبل از بازیگری ۲۵ سال تدوینگر بوده است، افزود: همانطور که یلدا جبلی گفت در ابتدا قرار بود در دو نقش در این فیلم بازی کنم اما در نهایت به نقش پدربزرگ رسیدم زیرا نقشی بود که در زندگی عادی هم با آن مواجه شده بودم. نقشی بود درباره بحران عشق و فاصله ای که در مورد مقوله عشق باید بین آدم های بالغ و جوان وجود داشته باشد و باید اجازه دهیم تا جوانان از این بحران عبور کنند.

کریمی درباره تدوین فیلم «داره صبح میشه» گفت: مشکلی که فیلم های اپیزودیک دارند این است که در هرجایی نمی توانیم آنرا کات بزنیم. باید توجه داشته باشیم که باید در جایی کات بدهیم که خاطره و یادی که از داستان های قبلی داریم باقی بماند و از بین نرود. یعنی هم با داستان پیش رو و هم با داستانی که در پس زمینه مخاطب باقی مانده است توجه کنیم که این مورد در این فیلم رعایت شده است به همین دلیل هم می گویم تدوین فیلم بسیار خوب بوده است زیرا خط داستان را گم نمی کنیم.

وی درباره بازی دیگر بازیگرها در این فیلم نیز گفت: همانطور که می دانید چهار داستان در چهار اتمسفر متفاوت است که اگر بدین شکل نبود هر چهار داستان باهم هم رنگ می شدند. در این فیلم بازی بازیگران جوان قطعا نمی توانست مانند رویا نونهالی باشد زیرا شخصیت ها باهم متفاوت بود.

بازیگر فیلم «جدایی نادر از سیمین» افزود: فیلم داره صبح میشه فیلم اولی است که بدون سرمایه ساخته شد ضمن اینکه بازیگرها یا دستمزد نگرفتند و اگر هم گرفته باشند ناچیز بوده است اما با اینحال همه در کنار هم با عشق کار کردند.

کریمی با بیان اینکه فیلم اولی بودن به معنای بی تجربگی نیست گفت: یلدا جبلی تجربه ساخت تله فیلم های زیادی را داشته است اما تله فیلم ها حمایت می شوند و به دلیل داشتن تهیه کننده وسرمایه گذار ریسک کمتری دارند اما در سینما بدین شکل نیست زیرا وارد ویترین می شوی و با رقبای بزرگتر از خود مقایسه می شوی و باید عاشقانه کار کنی زیرا در غیر اینصورت دلیلی برای شب کاری و خستگی های طولانی مدت وجود ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سینمای ما به فیلم اولی ها در مورد مساله تولید و سرمایه توجهی نمی شود به همین دلیل هم در هنر و تجربه شاهد فیلم هایی هستیم که با سرمایه شخصی ساخته شده اند. درواقع آدم ها نمی خواهند ببینند نسل جوان در چه شرایطی فیلم می سازند.

کریمی درباره اکران فیلم ها در هنر و تجربه نیز گفت: به نظر من مخاطب هنر و تجربه کسانی هستند که از صبح تا شب دائم به اینترنت وصل هستند و دائما دنبال همه چیز می گردند و قشر بزرگ سالی که به اینترنت وصل نیستند و با آن سروکار ندارند اغلب برنامه های هنر و تجربه را از دست می دهند.

اکران فیلم «داره صبح میشه» از پنجم آبان ماه در سینمای هنر و تجربه آغاز شده است.