- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

دوئل نفس گیر ایوبی و افخمی / آیا ایوبی برای پاسخ به پرسشهای سخت و صریح افخمی به برنامه «هفت» خواهد رفت؟

ayubi-afkhami

سوره سینما – [1]به نظر می رسد حالا و پس از گذشت دوسال از دوره مدیریت نسبتا آرام حجت الله ایوبی بر مسند ریاست سازمان سینمایی، این مجموعه وارد فاز جدی تری شده است. اگر با آغاز سال ۹۴ گله و شکایتهای انفرادی برخی سینماگران این سازمان را با چالش جدی مواجه نکرده بود اما با آغاز پخش سری جدید برنامه هفت با سکانداری بهروز افخمی موج چالش برانگیز سنگینی علیه ایوبی و همفکران سینمایی اش ایجاد شده است.

ایوبی اخیرااعلام کرده که «تاکنون دعوتی از سوی برنامه هفت برای او نیامده است، علاوه بر اینکه او اصولا خیلی کم هفت می‌بیند، چون جزو مدیرانی است که ساعت ۶ سر کار می‌رود و هفت دیروقت پخش می‌شود.»

ایوبی پس از اینکه دعوت لفظی افخمی برای حضور در برنامه هفت را بی پاسخ گذاشت ترجیح داد برنامه شهر فرنگ را برای بیان نظراتش در رسانه ملی انتخاب کند و به انتقادها از مجرای این برنامه پاسخ بگوید.

خصوصی سازی را از خود شما شروع می کنیم

رئیس سازمان سینمایی در برنامه شهر فرنگ که از شبکه خبر با اجرای حمیدرضا مدقق پخش می شود گفت: افرادی که دائم شعار خصوصی سازی می دهند خودشان به شعارشان در هنگام فیلم‌ساختن پایبند نیستند و در عمل می‌دانند که باید از حمایت دولت بهره‌مند شوند.

نمی‌توانند بگویند نور چشمی‌های ایوبی و جنتی حمایت شده‌اند

امروز نمی‌توانند برخی بگویند دوستان ایوبی در سازمان سینمایی و همچنین در دولت تدبیر و امید نور چشمی‌هایی دارند. من گفتم اگر شما واقعا شما پیشگام خصوصی‌سازی هستید این حمایت‌ها از شما گرفته شود و به جوان‌ترها فرصت فیلم‌سازی بدهند. ما حاضریم از خود شما شروع کنیم شمایی که داوطلب هستید. اسم این را تحریم نگذارید.

آنهایی که از «رستاخیز» دفاع می‌کنند خودشان آتش‌بیار معرکه بودند

اما مسئله فیلم رستاخیز یکی از انتقاد برانگیز ترین مسائلی است که ایوبی اینگونه به آن پاسخ گفت: بنده اعلام می‌کنم که من حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها تصمیم‌گیرنده در عرصه سینما نیستیم.گاهی پیش آمده دو قوه نامه زده‌اند و گفته‌اند نمایش یک فیلم باید متوقف شود، چه باید کرد؟‌ اگر این اسمش عقب‌نشینی است، بله ما عقب‌نشینی می‌کنیم.

تلویزیون ناقوس مرگ سینما را به صدا در نیاورد

رئیس سازمان سینمایی درباره کمک رسانه ملی در ارتباط آن با سینما گفت:‌ چه بخواهیم و چه نخواهیم تلویزیون باید دینش را به سینما ادا کند حداقل این است که تلویزیون ناقوس مرگ سینما را به صدا در نیاورد و به مردم نگوید سینما مرده است، مقام معظم رهبری هم در صحبت‌های خود که چندی پیش عنوان کردند به مردم امید بدهید.

این صندلی‌ها خیلی ناپایدار است

او همچنین گفت: امیدوارم بهروز افخمی به سینما کمک کند و از فرصتی که در اختیارش است استفاده کند. حالا این فرصت چه یک سال چه چند سال است این دوران سریع می‌گذرد و این صندلی‌ها خیلی ناپایدار است اما نتیجه کار ما خواهند ماند و تاریخ معمولا ما را درست قضاوت می‌کند برایشان آرزوی موفقیت می‌کند و امیدوارم سینما یک گام پیش ببرد.

ماجرایی که همچنان ادامه دارد

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. به نظر می رسد حجت الله ایوبی این بار با رفیب سرسختی درافتاده چرا که بهروز افخمی ید طولایی در رویکردهای ژورنالیستی دارد. مرد شماره یک جنجال‌های سینمایی این بار با انتخاب مسیر تلوزویون تلاش دارد تا تکانی به سینمای رو به ضعف ایران بدهد. او معتقد است که باید مردم را ترغیب به دیدن برنامه هفت کرد و عنصر سرگرمی بیش از مسائل دیگر ارزش دارد چرا که اگر یک برنامه مخاطب نداشته باشد هر حرف خوب و منطفی هم در آن زده تاثیری نخواهد داشت.

افخمی در شبی که برنامه هفت به روی آنتن نرفت دست به قلم شد و نامه ای به رئیس سازمان سینمایی نوشت

آقای ایوبی برنامه ما سیاسی نیست

او در نامه اش آورده: نزدیک به سه هفته از دعوت برنامه تلویزیونی هفت از حضرتعالی برای حضور در این برنامه و پاسخگویی به پرسش‌های فراوانی که در مورد نتایج ناگوار مدیریت شما برای سینمای ایران پیش آمده، می‌گذرد. تکرار این دعوت چه از طریق تماس با دفتر شما و چه از طریق خود برنامه هفت نتیجه‌ای نداشته و به نظر می‌رسد شما و بعضی از فیلم سازان رانت‌خوار که از شما حمایت می‌کنند، تصمیم گرفته‌اید با سکوت و پنهان شدن از چشم تلویزیون و نامه نگاری و ارسال پیامک به ریاست صدا و سیما، موضوع را سیاسی و جناحی جلوه دهید و برای من پاپوش بسازید.

من اما با سیاست کاری ندارم و شما را هم یک شخصیت سیاسی به حساب نمی‌آورم. من فقط دارم سعی می‌کنم یک برنامه تلویزیونی خوب و جذاب بسازم که مردم را پای تلویزیون خودمان بنشاند و در مدتی که پخش می‌شود، آنها را مشغول به خود کند و از رفتن به‌سوی سرگرمی‌های دیگر (مثلاً تماشای تلویزیون‌های بیگانه) بازدارد.

البته اگر بتوانم ضمن ساختن یک برنامه سرگرم کننده و جالب توجه، به نقد سالم و مسئولانه وضعیت فعلی سینمای ایران هم بپردازم و آسیب‌هایی را که موجب ویرانی آن و مصادره ویرانه‌هایش به‌وسیله جشنواره‌های خارجی شده نشان دهم، خودم را خیلی موفق می‌دانم و خوشحال می‌شوم، اما می‌خواهم تأکید کنم که سرگرم کنندگی و جذابیت برنامه هفت بر جنبه

برنامه هفتی که دیده نشود ارزشی ندارد

انتقادی و آسیب شناسانه آن اولویت دارد. برنامه هفتی که دیده نشود، حتی اگر موشکافانه‌ترین و اندیشمندانه‌ترین نقد و ارزیابی را از اوضاع سینمای ایران عرضه کند، هیچ ارزشی نخواهد داشت و در چنان صورتی وظیفه من این می‌شود که استعفا بدهم و عرصه را به آدمهای بااستعدادتر و تواناتر از خودم واگذار کنم.

نمی‌توانید هر مخالفت و انتقادی را سیاسی جلوه دهیم

برنامه سازان و مدیران صدا و سیما وظیفه حفظ توجه و علاقه مردم ایران و حتی تماشاچیان تلویزیون در جاهای دیگر دنیا را به‌سوی صوت و صورت جمهوری اسلامی ایران به‌عهده دارند و چنان که کفایت این کار را نداشته باشند، حتی اگر فرهیخته‌ترین مردم باشند، باید کنار بروند. ما به‌خلاف شما نمی‌توانیم در برج عاج بنشینیم و از رویارویی با مردم در تلویزیون فرار کنیم و در حالی که سالن‌های نمایش کم‌تعداد باقی‌مانده در مملکت، پر از خالی است به آغوش باز جشنواره‌های سیاست‌زده اروپایی برای فیلم‌های ایرانی مورد سفارش بیگانگان افتخار کنیم. این را هم نمی‌توانیم که هر مخالفت و انتقادی را سیاسی جلوه دهیم و توهم توطئه ایجاد کنیم و برای جلوگیری از سقوط، خودمان را به کلّیت نظام یا دولت طناب‌پیچ کنیم.

آقای ایوبی! موضوع و محتوای برنامه هفت، سیاسی نیست. ما با دولت آقای روحانی طرف نیستیم. ما حتی با کارآمدی و کفایت آقای جنتی در مقام وزیر ارشاد کاری نداریم. موضوع پرسش ما فعلاً فقط کارآمدی و کفایت شخص شما در مقام ریاست سازمان سینمایی کشور است. شما حق ندارید دعوت مرا برای شرکت در برنامه هفت که از طریق این مکتوب برای چندمین بار تکرار می‌شود، نادیده بگیرید.

پرسش‌هایی که در برنامه هفت از شما خواهد شد، صریح و سخت خواهد بود

من به‌ لحاظ سن و سال از شما بزرگترم و از لحاظ سابقه مدیریت دولتی، ۲۰ سال بر شما سبقت دارم. گروه فیلم و سریالی که من بین سال ۶۲ تا ۶۴ اداره کردم، بیش از تمام تولیدات سالیانه سینمای ایران، تولید فیلم و برنامه کرد. سابقه تدریس من در دانشگاه‌ها و مدارس سینمایی به ۴۰ سال نزدیک شده و چند فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی هم ساخته‌ام که شما احتمالاً ندیده‌اید، اما می‌توانید در مورد کم و کیف آنها از مشاوران خود بپرسید، منظورم این است که نادیده گرفتن و رد دعوت من از طرف شما نه معقول است و نه حتی با ادب و اخلاق مطابقت دارد.

پرسش‌هایی که در برنامه هفت از شما خواهد شد، صریح و سخت خواهد بود. به‌نظر من در وضعیت فعلی سینمای ایران، جایی برای مماشات و سهل‌انگاری باقی نمانده است، مخصوصاً با شما که الآن بیش از دو سال است سکان اداره سازمان سینمایی را در دست دارید، اما این همه دلیل نمی‌شود باز هم حضرت‌عالی ما را نادیده بگیرید. فرصت را برای تجدید مراتب احترام مغتنم می‌دارم.

به نظر می رسد دنبال کنندگان جدی مسائل سینمایی باید منتظر بمانند تا ببینند سرانجام ایوبی حاضر می شود در برنامه هفت بهروز افخمی حاضر شده و به سوالات او پاسه بگوید یا نه.