- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نادری: وجدان در فیلم کوتاه بیدار است / پیام عباس کیارستمی به فیلم سازان فیلم کوتاه

kargah-naderi1

«بررسی تحلیل فیلم کوتاه داستانی» عنوان کارگاهی بود که روز گذشته ۲۳  آبان ماه ، مهدی نادری نویسنده و فیلمساز در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران برگزار کرد.

به گزارش سوره سینما [1] این کارگاه تنها نگاهی گذرا به آنچه از برخی فیلمسازان در این جشنواره به نمایش گذاشته شده است نبود.نادری ترجیح داد تا با فرمی متفاوت این کارگاه را مدیریت کند.او این بار هم سالن تاریک را برای برگزاری کارگاه انتخاب کرد. چرا که معتقد است با این فرم از اجرا می توان بیشتر حرف ها را شنید و دقت مخاطبان بیشتر خواهد شد. نمایش بدون صدا فیلم «ایثار» اثر آندری تارکوفسکی بر پرده سینما ،روشن کردن شمعی در میان صحنه به یاد قربانیان حملات تروریستی به ویژه قربانیان حملات تروریستی فرانسه و وجود چند صندلی روی صحنه که هر یک از فیلمسازان می توانستند در طول اجرای برنامه محلی برای نشستن داشته باشند و روشنایی صحنه با نورپردازی که نادری طراحی کرده بود، از جمله ویژگی های برگزاری این کارگاه بود.

این کارگاه با یک ایده خلاقانه برگزار شد.حضور نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی روی صحنه قبل از نمایش فیلم «ایثار» و صحبت درباره موسیقی این فیلم.مشایخی که بر روی صندلی در گوشه ای از صحنه با مردم صحبت می کرد گفت: چیزی که بر روی من تاثیرگذار است، صدای اغاز این فیلم هست و بعد تصاویری که می بینیم .تارکوسفکی معمولا از آب در تصاویرش استفاده می کند ،در این فیلم بیشتر از صدای آب استفاده می کند و بعد قطعه موسیقی که تمام می شود صدای مرغان دریایی و امواج دریا را می شنویم .

سعید ولی زاده و داود رحمانی کارگردانان فیلم «سه سال وسه ماه و دو روز» ،پویا بادکوبه کارگردان فیلم «همسایه طبقه بالا» ،سجاد و میلاد ستوده کارگردانان فیلم «بیماری» فیلمسازانی بودند که روی صحنه در کنار مهدی نادری حاضر شدند و درباره فیلم هایشان صحبت کردند و با حاضرین درباره چگونگی ساخت فیلم هایشان گفت و گو کردند.

سعید ولی زاده درباره ایده ساخت فیلم اش گفت:سال گذشته فیلم «آنجا که خانه ام نیست» را در جشنواره منطقه ای ساخته بودم که بخشی از ان سانسور شد و در جشنواره فیلم تهران هم پذیرفته نشد .با خودم فکر کردم فیلم بعدی را کم ریسک تر خواهم ساخت.از دوستانم فیلمنامه ای خواستم. یکی از آشنایانم خانم زهرا رمضانیان ایده ای از پسر زندانی داشت که روز اخر زندگی اش است و مادرش برایش لباس بافتنی می اورد که سرما نخورد.از این ایده خوشم امد. وارد پروسه نوشتن شدم و فکر کردم فیلم سختی است و نیاز به کمک داشتم و از داود رحمانی کمک گرفتم.ویژگی داود این است که اساسا از کارهای سخت لذت می برد و مثلابرای ساخت دنیای زیر آب کمک زیادی بود.

داود رحمانی هم در صحبت هایش به جذابیت فیلمنامه اشاره کرد و گفت:قبل از اینکه سر فیلمبرداری برویم،همه چیز را دکوپاژ کردیم به همین دلیل از قبل همه چیز در ذهن شکل گرفته بود.

kargah-naderi2 [2]

پویا بادکوبه درباره انگیزه ساخت فیلم «همسایه طبقه بالا» نیز گفت:مجوز کارگردانی ارشاد بیشترین دلیل ساخت این فیلم بود.فیلمنامه فیلم بلندی را در حال نگارش داشتم که در حال اتمام بود. باید در فصل تابستان فیلمبرداری می شد و متوجه شدم قانونی است که اول باید مجوز کارگردانی گرفته شود و من زمان کمی داشتم .تیزرهای زیادی ساخته بودم که برای انها به عنوان نمونه کارپذیرفتی نبود.

سجاد ستوده نیز در توضیح ساخت فیلم اش گفت:اینکه مردی برای زنش سایه می خرد از نظر ما دارای بار دراماتیک برای ساخت یک فیلم کوتاه بود.

یکی از حاضران درباره شباهت رمان «کوری» و فیلم «بیماری» صحبت کرد و از سجاد ستوده دلیل این شباهت را پرسید.ستوده گفت:من به هیچ وجه از این رمان اقتباس نکردم و در زمان ساخت فیلم به این رمان فکر نمی کردم.بیشتر فضای ذهنی ما شاید نزدیک به داستان های کافکا بوده است.

نادری در توضیح این پرسش گفت:به نظر من هنر و ادبیات و هر آنچه به وجود امده است، حافظه جهان هست اما ایا ما چیزی را مستقیما برداشت می کنیم یا خیر موضوع دیگری است.

در ادامه این جلسه ،سعید ولی زاده کارگردان فیلم «سه سال وسه ماه و دو روز»، درباره موضوع فیلم اش گفت:من در فیلم ام سعی نکردم به زور به کسی بگویم حتما بخشش داشته باشید واز اولیای دم بخواهم رضایت بدهید که کسی اعدام نشود اما امیدوار بودم که این فیلم این تاثیر را در کسی بگذارد که کسی که نزدیک اعدام است از کارش پشیمان است وعذاب می کشد.

سیف الله صمدیان عکاس و فیلمساز از جمله مهمانان این مراسم بود.او در بخشی از این جلسه در پاسخ به پرسش مهدی نادری که نظرش درباره فیلم کوتاه چیست؟گفت:فیلم کوتاه خیلی حیف شد.متاسفم برای کسی که فکر کند تا فیلم بلند نسازد فیلمساز نیست.قرار بود اقای کیارستمی هم در این جشنواره حضور داشته باشد اما به دلیل سفری که پیش امد نتوانست بیاید اما از او خواستم اگر پیامی برای فیلمسازان کوتاه دارد بگوید تا من به شما منتقل کنم و او گفت :فیلمسازان ،فیلم کوتاه را بخاطر خودش جدی بگیرند نه اینکه پلی باشد برای رسیدن به موقعیت فیلمسازی فیلم بلند و مثال خوبی از شعر زد و گفت: هیچ آدم عاقلی جایگاه عمر خیام را برای اینکه رباعی می گفت فراموش نمی کند.

kargah-naderi3 [3]

صمدیان ادامه داد: شما لذت ساخت فیلم کوتاه را ببرید.نمی گویم به ساخت فیلم بلند فکر نکنید.در مورد کپی کاری یا اقتباس هم باید بگویم خوشبحال کسی که کپی کند و چیزی را به اصل اضافه کند ودر این صورت اثر عین حلال است.

علی علایی از منتقدان سینما از دیگر مهمانان این جلسه بود او گفت:از نظر من بسیاری از فیلم های کوتاه که در جشنواره فجر می بینیم به قول اقای صمدیان جایگاهشان را از زمان می گیرند اما هیچ وقت بلندای زمان نمی شوند.بسیاری از فیلم های بلند سینما ما فیلم های کوتاه خوبی هستند و در تلاش برای فیلم بلند شدن به راحتی از دست رفتند.

او ادامه داد:خوشحالم که این روحیه هنوز در فیلمسازان فیلم کوتاه هست که برای ساخت فیلم هایشان به هم کمک می کنند.نادری نیز در ادامه صحبت های علایی گفت:طبعا طبق گفته شما وجدان در فیلم کوتاه بیدار است و همکاری خوبی بین بچه های فیلم کوتاه دیده می شود.

یکی از حاضران از سعید ولی زاده درباره موضوع فیلم اش سوال کرد،مبنی بر اینکه در فیلم هم درباره جرم صحبت شده وهم مجازات.چرا در این فیلم بخشش رخ می دهد و جرم بخشیده می شود ؟ولی زاده در پاسخ گفت:بخشودگی به آن معنا اتفاق نمی افتد.به نوعی درگیری ادم با وجدان و درونیاتش است.ولی زاده در ادامه از طراح صحنه فیلم اش امین فاضلی یاد کرد که نامش در بولتون جشنواره درج نشده از تلاش های او قدردانی کرد.

پویا بادکوبه کارگردان فیلم «همسایه طبقه بالا» در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل به سراغ ساخت فیلم کوتاهرفت؟گفت:ما زمان محدودی برای ساخت فیلم داشتیم و باید فیلمی می ساختم تا به عنوان نمونه کار به ارشاد می دادیم .من به دنبال یک داستان ساده وروراست بودم و همیشه خلاقیت برایم در این عناصر خلاصه می شود.اینکه کارگردان شبیه خودش باشد را دوست دارم .بنابر این به دنبال قصه ساده ای بودم. اصولا این دغدغه من است که چرا این روزها همسایه ها از هم خبر ندارند و این موضوع برای ساخت فیلم برایم جالب بود.

نادری در پایان این جلسه تنوع نگاه در فیلم های این جشنواره و خصوصا فیلم هایی که مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفتند را از عناصر مهم این جشنواره دانست واز فیلمسازانی که امکان حمایت از اثار دیگر فیلم سازان کوتاه را دارند خواست تا از این طریق حمایت بهتری از فیلم کوتاه کنند.