- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بخش بین‌الملل جشنواره «عمار» مستقل شد/«ایران و آمریکا» و «واقعه شهدای هفتم تیر» بخش‌های ویژه جشنواره امسال

ammar-festival2

به گزارش سوره سینما [1]، سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره فیلم «عمار» درباره این جشنواره و تفاوت های این دوره با دوره های قبل گفت: دوره ششم جشنواره «عمار» با دوره‌های قبلی تفاوت‌هایی دارد از جمله اینکه امسال دو بخش گرافیک و بازی‌های رایانه‌ای به جشنواره اضافه شد که در دوره‌های قبلی وجود نداشت و قرار است این دو بخش به صورت مجزا برگزار شود.

وی با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم «عمار» عنوان کرد: بخش بین‌الملل جشنواره نیز امسال با دوره‌های قبل تفاوت دارد، چرا که آثار بسیاری به این دوره از جشنواره ارسال شده است. در دوره اول بخش بین‌الملل ۷۰۰ اثر و در دوره دوم ۹۰۰ اثر به جشنواره رسید و امسال حدود ۳۲۰۰ اثر به بخش بین‌الملل جشنواره ارسال شده که رشدی سه برابری نسبت به دوره های پیشین داشته است.

برگزاری مستقل بخش بین الملل جشنواره «عمار»

منفرد اضافه کرد: یکی از تصمیمات ما برای برگزاری جشنواره امسال این بود که دایره مخاطبان بخش بین‌الملل را بازتر کنیم. آثار این بخش پیش از این بیشتر به زبان‌های انگلیسی و عربی بود، اما امسال ما فراخوان را به ۶ زبان فرانسه، ژاپنی، ترکی، اسپانیولی، انگلیسی و عربی منتشر و آثاری از زبان‌های مختلف دریافت کردیم. بنابراین با توجه به افزایش تعداد آثار این بخش قرار است بخش بین الملل نیز به صورت مستقل برگزار شود.

دبیر اجرایی جشنواره فیلم «عمار» درباره دلیل دیگر افزایش آثار بخش بین‌الملل جشنواره عنوان کرد: فکر می‌کنم دلیل دیگر افزایش آثار این بخش این است که هر چقدر از طول عمر جشنواره می‌گذرد، ظرفیت‌های این جشنواره بیشتر برای مخاطبان مشخص می‌شود. هدف ما از برگزاری جشنواره این نبود که صرفاً فراخوانی را در فضای مجازی منتشر کنیم و فیلمسازانی را که نمی‌شناسیم در جشنواره ثبت‌نام کنیم بلکه ما از ارتباط میدانی خود استفاده کردیم. جمهوری اسلامی ایران یک تفاوت با کشورهای دیگر منطقه دارد و آن این است که ارتباطش تنها از طریق کانال‌های رسمی دیپلماتیک برقرار نمی‌شود. ما چهره‌ها و افرادی را می‌شناسیم که در کشورهای دیگر به اتفاقات و مواضع انقلاب اسلامی علاقه‌مند هستند. همچنین مجموعه‌ها، نهادهای دانشجویی و انجمن‌های اسلامی در این کشورها وجود دارد که با انقلاب اسلامی همراه هستند و ما سعی کردیم با شناسایی این نهادها، فرصت‌ها و ارتباطات زیادی را برقرار کنیم.

جدا شدن بخش فیلمنامه از سایر بخش های داخلی جشنواره «عمار»

منفرد درباره آثار بخش داخلی ششمین جشنواره «عمار» نیز تصریح کرد: در بخش داخلی نیز آثار از رشد بالایی نسبت به دوره‌های قبل برخوردار بوده است، بنابراین یکی از تصمیمات ما در بخش داخلی این بود که بخش فیلمنامه از سایر بخش‌ها جدا شده و به صورت مستقل برگزار شود. امسال حدود ۴۰۰ اثر در بخش فیلمنامه جشنواره «عمار» شرکت کرده‌اند و ما فکر کردیم اگر فیلمنامه در کنار دیگر بخش‌ها قرار بگیرد، مخاطبان توجه کمتری به آن نشان خواهند داد. در حالی که هدف ما این است که بتوانیم روی مقوله تولید، اثر بگذاریم و اگر جشنواره با بخش‌های متعدد برگزار شود، باید به هر یک از این بخش‌ها به صورت قطر‌ه‌چکانی بپردازیم. ما در جلسات مشورتی که داشتیم، یکی از نکاتی که استادان مطرح می‌کردند این بود که جشنواره به صورت جزئی‌تر و با بخش‌های مستقل‌تر برگزار شود تا بتوان روی این بخش‌های مختلف تمرکز کرد.

وی با اشاره به دو بخش ویژه‌ای که در این دوره از جشنواره راه‌اندازی شده‌اند، عنوان کرد: امسال دو بخش «ایران و آمریکا» و «واقعه شهدای هفتم تیر» به عنوان بخش‌های ویژه جشنواره راه‌اندازی شده‌اند. همچنین ما در فراخوان، قالب آگهی بازرگانی و تیزر تبلیغاتی را اضافه کردیم تا بتوانیم به مدلی از آگهی‌های بازرگانی سالم برسیم. آگهی‌های بازرگانی کنونی بیشتر کالا را به مخاطب تحمیل می‌کند. البته ما در جشنواره بیشتر به دنبال طرح مساله هستیم و شاید چندان نمی‌توان انتظار داشت که حداقل امسال اتفاقات ویژه‌ای در این بخش رخ دهد، با این حال امیدواریم آثار این بخش در دوره‌های بعدی افزایش پیدا کند.

افزایش فیلمسازان شهرستان نسبت به تهران

دبیر اجرایی جشنواره فیلم «عمار» با اشاره به رویکرد و راهبردهای این جشنواره توضیح داد: این جشنواره خود را به افراد و منابع داخلی حوزه سینما محدود نمی‌کند. سینما نباید خود را از داشته‌های پیرامونی‌اش محدود کند و یکی از معضلات سینمای کشور این است که مردم از آن جدا شده‌اند. ما برای این جشنواره، مدل‌هایی از جشنواره‌های خارجی را هم بررسی کردیم و سعی کردیم مدل کاملی را در نظر بگیریم.

منفرد درباره مسائل اقتصادی و بکارگیری استراتژی برای فروش فیلم‌ها در جشنواره «عمار» بیان کرد: هدف ما این است که کاری کنیم فیلمسازان سینمای انقلاب بتوانند از طریق فروش محصول، هزینه اثر بعدی خود را تامین کنند. امسال سعی می‌کنیم دو استراتژی را بکار بگیریم؛ اول اینکه به اکران‌کننده‌های فیلم‌ها پیشنهاد کنیم که فیلم را با بلیت اختیاری اکران کنند و هرکس به هر میزانی که می‌خواهد هزینه‌ای را برای تولید فیلم بعدی کارگردان به اکران‌کننده بپردازد و به این ترتیب حامی فیلم تولید‌کننده شود. دوم اینکه فیلم‌هایی که قابلیت لازم را دارند با فروش بلیت، اکران خواهند شد.

وی در پایان درباره این جشنواره اظهار کرد: رویکرد ما این است که جشنواره فیلم «عمار» جشنواره‌ای برای سراسر ایران باشد و نه تنها جشنواره‌ای متعلق به تهران یا شهرهای بزرگ و یکی از اتفاقات خوب امسال این بود که تعداد آثار فیلمسازان شهرستان‌ها نسبت به آثار فیلمسازان تهران بیشتر شده بود.

منبع: مهر