- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سیاه پوستان هالیوود، هشتاد و هشتمین «اسکار» را تهدید به تحریم کردند

oscar3

به گزارش سوره سینما [1]، همزمان با تهدیدهای اسپایک لی و جیدا پینکت اسمیت مبنی بر احتمال تحریم مراسم اسکار، جنجال بر سر عدم حضور بازیگران رنگین‌پوست در میان نامزدهای هر چهار رشته‌ی اصلی بازیگری برای دومین سال پیاپی به اوج خود رسید.

اگر دیگر چهره‌های مطرح سینمای هالیوود هم به جمع تحریم‌کنندگان اسکار بپیوندند، هشتاد و هشتمین دوره مراسم اسکار با مشکلی جدی روبه‌رو خواهد بود.

البته باید در نظر داشت که به احتمال زیاد بسیاری از سیاه‌پوستان نیز در اعتراض به این امر از تماشای این مراسم در تلویزیون خودداری کرده و در نتیجه تعداد بینندگان تلویزیونی مراسم نیز افت محسوسی خواهد داشت. پخش تلویزیونی این مراسم سود مالی زیادی برای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دارد.

در همین راستا شریل بون آیزاک رئیس سیاه‌پوست آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دوشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد : «من نیز از کمبود تنوع نژادی در میان نامزدهای اسکار احساس یاس و دلشکستگی دارم. این یک بحث دشوار اما مهم است، و اکنون زمان تغییر بزرگ فرارسیده است.»

او در ادامه وعده داد که آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در آینده گام‌هایی چشمگیر برای تغییر آرایش اعضا و شتاب دادن به تلاش‌ها در جهت افزایش تنوع نژادی برخواهد داشت.

اسپایک لی به تازگی از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای یک عمر فعالیت هنری با اهدای اسکار افتخاری مورد تقدیر قرار گرفت. از این روی تصمیم او برای تحریم اسکار برای نادیده گرفتن سیاهان برای آکادمی بسیار دردناک خواهد بود.

برندگان جوایز افتخاری اسکار همواره به صورت نمادین در شب مراسم اسکار در دالبی تئاتر حضور می‌یابند. اما اسپایک لی در اینستاگرام خود با انتقاد از آکادمی اعلام کرد که او و همسرش در این مراسم حضور نخواهند یافت. او از آکادمی پرسید : «چگونه امکان دارد برای دومین سال پیاپی تمامی ۲۰ نامزد جوایز بازیگری سفیدپوست باشند؟»

اندکی پیش از واکنش این کارگردان، جیدا پینکت اسمیت همسر ویل اسمیت نیز در یک ویدئو روی فیسبوک اعلام کرده بود که امسال در اسکار شرکت نخواهد کرد. ویل اسمیت برای بازی در «ضربه مغزی» نامزد گلدن گلوب شده بود. حتی کریس راک مجری مراسم اسکار نیز به مسئله عدم حضور سیاهان در میان نامزدهای نهایی اعتراض کرد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی هفته گذشته فهرست نامزدهای نهایی اسکار را اعلام کرد، و در این میان تمامی ۲۰ نامزد نهایی رشته‌های بازیگری سفید پوست بودند. ویل اسمیت در «ضربه مغزی»، ساموئل ال.جکسون در «هشت منفور»، ادریس البا در «هیولاهای بی‌وطن» و مایکل بی.جردن در «کرید» از جمله بازیگران سیاه‌پوستی بودند که از سوی اسکار نادیده گرفته شدند.

لی اعلام کرده که قصد بی‌احترامی به کسی را ندارد و از نظر او ریشه این مشکل را می‌توان در غفلت صنعت سینما برای دادن فرصت فیلمسازی به رنگین‌پوستان یافت. او در ادامه پیام اینستاگرامی خود نوشت : «آنگونه که من می‌بینم، رقابت برای جوایز آکادمی در محل دفاتر اجرایی استودیوهای هالیوودی و شبکه‌های کابلی شکل می‌گیرد.»