- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کارگردان «ایستاده در غبار»: برگ برنده این فیلم، فرم روایت است

istade7

به گزارش سوره سینما [1]، محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم «ایستاده در غبار»  گفت: بعد از فیلم «آخرین روزهای زمستان» سفارش های متعددی برای ساخت فیلم هایی مشابه به من شد. اما من ایده ای که بخواهم یک کار جدید در آن فرم انجام بدهم را بدست نیاورده بودم.

وی افزود: البته چند فیلمنامه در دست انجام داشتم که به دلیل نبود شرایط مناسب به نتیجه ای نرسید. در این زمان بود که در مرحله پژوهش بر روی یکی از فیلمنامه ها احساس کردم کار آقای جواد متوسلیان جذاب تر از سایر کارها در خواهد آمد.

این کارگردان ادامه داد: در حقیقت ویژگی های متفاوتی در شهید متوسلیان بود که به نظر من جذاب تر از سایر شخصیت ها برای ساخت یک فیلم سینمایی بود. بر این اساس اینگونه شد که تصمیم گرفتم تا فیلم «ایستاده در غبار» را تهیه و تولید کنیم.

مهدویان خاطرنشان کرد: ساخت این فیلم به سفارش سازمان فرهنگی و هنری اوج صورت گرفته است. پیرامون سبک کار خود هم باید بگویم فرم کار من هم به این صورت است که جنس کار من همانند کارهای مستند است و در این فیلم از بازیگر ستاره استفاده نکرده ام. هرچند از بازیگران حرفه ای تئاتر در این فیلم بهره برده ام. خصوصا بازیگر نقش اصلی فیلم که در حوزه تئاتر حرفه ای است.

وی پیرامون نگرانی های خود درمورد بازخوردهای مخاطبان از این فیلم اضافه کرد: راستش را بخواهید تا قبل از نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر خیلی نگران بازخورد آن در میان مخاطبان بودم. زیرا موضوع این فیلم هم خیلی خاص است. علت دیگر مگرانی من آن است که سینمای جنگ مخاطب خود را از دست داده است.

این کارگردان در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: مردم و مخاطبان به دلیل اینکه تجربیات نامناسبی در این سال ها از مشاهده سینمای جنگ داشته اند این سینما را به نوعی حکومتی، بی مایه، بی داستان و بی اثر نگاه می کنند.

مهدویان پیرامون استقبال مردم در دو روز اخیر از این فیلم گفت: اما اتفاقی که در این دو روز در کاخ جشنواره مردمی افتاد موجب شد تا فیلم «ایستاده در غبار» جزء ۵ فیلم یرگزیده آرای مردمی قرار بگیرد. امروز هم که در سینما فرهنگ این فیلم را مشاهده کردم متوجه شدم که مردم رای های بسیار خوبی به این فیلم دادند.

وی پیرامون عوامل ایجاد ارتباط خوب این فیلم با مخاطبان افزود: دو عامل نوع روایت و عناصر جذابی که در این فیلم درنظر گرفتیم موجب شده تا کار به خوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کند. اما اینکه این فیلم در بخش آرای مردمی جزء فیلم های برتر است برای من به عنوان یک کارگردان بسیار پرمعنی است.

این کارگردان ادامه داد: در حقیقت مهمترین اتفاقی که برای این فیلم رخ داده قرار گرفتن در لیستی است که مردم به آن رای داده اند. این موضوع برای من بسیار لذت بخش و خوش آیند است. زیرا فرم روایت را برگ برنده این فیلم در میان سایر فیلم ها در جشنواره فیلم فجر می دانم.

مهدویان در پایان تصریح کرد: در این فیلم هیچ تصویر مستندی استفاده نشده و تمام تصاویر ساخته شده است. اما وقتی تماشاگر این فیلم را تماشا می کند فراموش می کند که با یک فیلم روبرو است. در حقیقت کار متفاوتی که من در این فیلم نسبت به فیلم های دیگر انجام داده ام این است که در نحوه روایت هم دست به تغییر فضا زده ام.

منبع: فارس