- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مهمترین نکات نشست‌های مطبوعاتی فیلم‌های روز دوم جشنواره فجر/ ادامه حاشیه‌های مالی یک فیلم

Neshast Akharin Bar (1)

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، صبح امروز و در سومین روز از برگزاری سی‌‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، نشست مطبوعاتی سه فیلم «جشن تولد»، «دلبری» و «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» با حضور منتقدین و عوامل این آثار در محل سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

بازیگرانی که از ترس جانشان «نه» گفتند!

نخستین نشست مطبوعاتی مربوط به فیلم سینمایی «جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی بود. کارگردان این اثر سینمایی با گلایه از عدم حمایت مسئولین به واسطه کم‌تجربه بودنش و نبود اطمینان از بازگشت سرمایه تولید آن گفت: برخی از مسئولان بنده را به این موضوع متهم کردند که چون اولین فیلم سینمایی ام را می‌سازم و قبلا مستندسازی می‌کردم اعتماد چندانی به ماجرا ندارند که این دیدگاه در این وانفسا یک توهین بزرگ به من بود؛ چراکه مستندسازی پایه و اساس فیلمسازی است. بالاخره من توانستم دو سرمایه‌گذار پیدا کنم که نه نگران بازگشت سرمایه بودند و نه به سرمایه آنها مانند نهادهای دولتی، پول نفت تزریق می شود. نکته جالب‌تر اینکه آنها بعد از این مراحلی که به آن اشاره کردم به من می‌گفتند که آیا این فیلم سودآور است؟

neshast jashn tavalod (4)

وی همچنین به نکته قبال تاملی در ارتباط با دلایل عدم حضور برخی از بازیگران سینمای ایران برای ایفای نقش در این فیلم سینمایی اشاره کرده است: از همان ابتدا که به چند گزینه پیشنهاد حضور در این فیلم سینمایی را دادیم، خیلی‌ها به خاطر ترس از جانشان در همان ۳۰ ثانیه اول تماس به ما جواب رد دادند! خیلی‌ها هم با توجه به شرایط فیلمبرداری در کشور سوریه تقاضای دستمزد دو برابر داشتند که ما را وارد فاز جدیدی از ماجرا کرد، اما به هر حال بعد از اینکه توانستیم گروه بازیگران را انتخاب کنیم آنها در شرایط بسیار دشواری قرار گرفتند که من از همگی آنها تشکر می‌کنم.

تجربه سخت بازی در یک فیلم مونولوگ

فیلم سینمایی «دلبری» به نویسندگی و کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری دومین اثری بود که صبح امروز مورد نقد و بررسی قرار گرفت. اشکذری در این نشست با اشاره به ایده شکل‌گیری فیلمنامه «دلبری» گفت: ایده ساخت این فیلم سینمایی چند سالی همراه من بود که اساس آن وام گرفته از یک فیلم کوتاه بود. وقتی ۷۰ درصد فیلمنامه را نوشتم آن را به آقای سیدمحمود رضوی به عنوان کارگردان ارائه دادم و چون دلم به من می گفت این کار شدنی نیست به خود گفتم که می‌توانم با خیال راحت به سراغ کارهای دیگر بروم اما خوشبختانه دیدم که آقای رضوی از این موضوع استقبال کرد و این اثر ساخته شد.

neshast delbari (12)

هنگامه قاضیاتی بازیگر نقش طوبی که تقش اصلی این فیلم سینمایی بود، در ارتباط با تجربه در این اثر سینمایی گفت: ما در این چند سال فیلمی سینمایی که بر مبنای مونولوگ باشد، نداشتیم و ۷۰ درصد این فیلم مونولوگ است که برای من تجربه بسیار خوبی بود. بنده اصولا عادت ندارم که از اشک مصنوعی برای صحنه های بغض آلود و گریه دار استفاده کنم بنابراین در این فضا کار بسیار سخت و مشکلی داشتم که شرایطی را برای شخصیت طوبی به عنوان یک روح بزرگ خلق کرد که به اعتقاد من یکی از شخصیت های ماندگار این دهه سینما است.

neshast delbari (7)

این نشست البته بی‌حاشیه نبود و در آن اظهارت مجری برنامه و تک‌گویی‌های او، باعث رنجش شدید عوامل تولید به ویژه دهقانی اشکذری کارگردانان اثر و هنگامه قاضیانی شد و باعث ایجاد درگیری لفظی مجری برنامه با قاضیانی شد.

ادامه حاشیه‌های مالی یک فیلم

اما آخرین نشست مطبوعاتی امروز مربوط به فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» به کارگردانی فرزاد موتمن می‌شد. بخش عمده این نشست پیرامون بحث‌های مالی آن و نارضایتی برخی از عوامل از پرداخت نشدن دستمزدها بود که سعید عصمتی سرمایه‌گذار این پروژه در مورد آن گفت: خانم صامتی درکی نسبت به آنچه که بازی کردند نداشتند. برای همین نقدی که از فیلم انجام دادند ناعادلانه و نابجا بوده است. ‌هزینه‌های ساخت فیلم برابر شد و من همه آنها را پذیرفتم ولی ادعاهایی که ایشان درباره عدم پرداخت تسویه‌حساب‌ها کرده‌اند اشتباه بوده و چک‌هایی که ادعا شده، پاس نشده در این فیلم پاس شده‌اند. کار ایشان یک کار غیرحرفه‌ای بوده است. چند درصد تسویه حساب‌هایی هم که انجام نشده طی یکی دو روز آینده پرداخت خواهد شد.

Neshast Akharin Bar (8)

همچنین فرزاد موتمن کارگردان این اثر نیز در سخنانی درباره تفاوت اصلی فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» با دیگر فیلم‌هایش گفت: این فیلم نسبت به فیلم‌های سابق من ریتم تندتری دارد. ولی این به این معنا نیست که این یک فیلم اکشن است بلکه این یک فیلم درام سه پرده‌ای است.

وی افزود: البته باید بگویم متاسفانه من خودم هنوز این فیلم را ندیده‌ام. شب گذشته نیز به خاطر حضور در برنامه هفت نتوانستم این فیلم را ببینم. بنابراین واکنش‌های مخاطب را نتوانستم ببینم.