- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مهمترین نکات نشست‌های مطبوعاتی فیلم‌های روز سوم جشنواره فجر/ از مهم نبودن اسکار و گلدن گلوب تا اعتراض یک بازیگر به برده‌داری خبرنگاران!

neshast 7mahegi (3)

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، صبح امروز و در چهارمین روز از برگزاری سی‌‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، نشست مطبوعاتی سه فیلم «ابد و یک روز»، «هفت‌ ماهگی» و «ایستاده در غبار» با حضور منتقدین و عوامل این آثار در محل سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به اسکار و گلدن گلوب اهمیت نمی‌دهم

اولین نشست مربوط به فیلم سینمایی «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی بود که در نشست آن علاوه بر کارگردان، پیمان معادی،‌ نوید محمدزاده و پرنیاز ایزدیار بازیگران این فیلم نیز حضور داشتند.

روستایی در این نشست در ارتباط با ایده ساخت این فیلم گفت: برای ساخت فیلم «ابد و یک روز» طرح‌ها و ایده‌های مختلفی را در ذهن داشتم که در نهایت طرح و ایده‌ای یک خطی را که این فیلم براساس آن شکل گرفت را انتخاب کردم و چیزی حدود ۴ ماه بر روی این ایده خود کار کردم تا به شکل یک فیلم‌نامه دربیاید.

neshast abad (11)

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه به اُسکار، گلدن‌گلوب و دیگر جایزه‌های جهانی فکر کرده است، گفت: زمانی که فیلمنامه می‌سازم و یا کارگردانی می‌کنم به هیچ جایزه و جشنواره‌ای فکر نمی‌کنم. من می‌دانستم که در «ابد و یک روز» می‌خواهم واقعیت یک اجتماع را بسازم. پیش از ساخت این فیلم سینمایی، روی فیلمنامه‌های مستندی با موضوع اعتیاد کار کردم. من پدری را می‌شناختم که ۱۱ پسر معتاد داشت. با مردی مواجه شدم که پسربچه‌های دوقلویش، مواد را در خود قایم کرده بودند تا پدرشان گیر نیفتد. می‌خواهم بگویم که در جامعه اقشاری از این دست متاسفانه وجود دارند و واقعیتی است که نمی‌توان چشم روی آن بست. من نه تنها به اُسکار، برلین و یا جوایز دیگر جهان فکر نمی‌کنم بلکه هرگز به سیمرغ هم فکر نکردم و نمی‌کنم. فقط این را می‌دانم که هیچ چیز جز واقعیت نساخته‌ایم.

نوید محمدزاده بازیگر فیلم نیز که برای ایفای نقش یک فرد معتاد در این اثر در طول یک ماه ۱۱ کیلو وزن کم کرده است، در ارتباط با نقشش اظهار کرد: به عنوان یک بازیگر دوست دارم نقش‌هایی را بازی کنم که مطالب و اندوخته‌های جدیدی را برای من به همراه داشته باشد. البته نقش معتاد را فقط یک بار بازی کرده‌ام و دیگر در چنین نقشی حاضر نخواهم شد.

پیمان معادی دیگر بازیگر این فیلم گفت: سعید روستایی کارگردانی بود که اهل تعامل و گفت‌وگو بود و یک شنونده خیلی خوبی هم محسوب می‌شود. عامل دیگری که موجب شد تا در این پروژه حضور یابم گروه فوق‌العاده‌ای بود که برای ساخت این فیلم گردهم جمع شده بودند. براین اساس برای حضور در این فیلم با یک کارگردان کار اولی هیچ‌گونه ریسکی در کار نبود.

neshast 7mahegi (8)

اعتراض حامد بهداد به برده‌داری خبرنگاران!

دومین نشست خبری فیلم‌های روزگذشته مربوط به فیلم سینمایی «هفت‌ماهگی» به کارگردانی هاتف علیمردانی بود که با حضور حامد بهداد، باران کوثری و فرشته صدرعرفایی بازیگران این فیلم سینمایی برگزار شد.

هاتف علیمردانی در این نشست درباره اینکه چرا موضوع خیانت در سینما تا این اندازه توسط این کارگردان مورد توجه قرار گرفته است، گفت: جامعه ما در حال پوست‌اندازی است و در آن تقابل مدرن و سنت را می‌بینیم و در این شرایط افرادی دوست دارند که نمی‌توانند خودشان را با شرایط وفق دهند. البته باید بگویم که ممیزی‌های لازم انجام شده است و فیلم پروانه خود را دریافت کرده است.

neshast 7mahegi (9)

علیمردانی همچنین در ارتباط با پایان‌بندی فیلمش گفت هر فیلمسازی حدیث نفس خودش را دارد و پایان‌بندی این فیلم بر اساس تصورات ذهنی خودم ساخته شده است البته ذکر این نکته لازم است که بگویم چون فضای «هفت ماهگی» ناسیونالیستی بود تمام لوکیشن‌ها باید ساخته می‌شد.

حامد بهداد نیز در ادامه این نشست درباره گریم صحنه تصادف باران کوثری که به نظر بسیار اغراق‌آمیز می‌رسید گفت: باران کوثری در اواسط این فیلم تصادف کرد و صحنه‌ای که می‌بینید واقعی است. در صورتی که با گریم از شدت آن کم شده است.

وی همچنین با انتقاد از زمان برگزاری نشست‌های خبری فیلم‌ها در جشنواره امسال اظهار کرد: واقعا چرا نشست فیلم‌ها را صبح به این زودی انداخته‌اید، شما اهالی رسانه برای چه می‌آیید؟ این واقعا برده داری است!

neshast istade (6)

اهل لابی بازی نیستم!

آخرین نشست امروز مربوط به فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان بود که با حضور عوامل آن برگزار شد.

محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» در ابتدا به عدم حضور بازیگران شناخته شده در این اثر این‌گونه اشاره کرد: من در این فیلم از بازیگران حرفه‌ای استفاده نکردم اما بازیگرانی که در این فیلم به کار گرفته شدند باید به این نکته اشاره کنم که آنها نابازیگر نبودند بلکه بازیگرانی حرفه‌ای تئاتر بودند.

وی افزود:‌ پیرامون حساسیت‌هایی که در اطراف این قبیل فیلم‌ها وجود دارد باید بگویم این دست فیلم‌ها معمولاً دارای حساسیت‌های خاص خود هستند و تجربه کار قبلی من این موضوع را نشان داده که همیشه می‌توان به سراغ موضوعات خاصی برای ساخت فیلم رفت.

مهدویان همچنین در پاسخ به سؤالی پیرامون نحوه پرداخت به شخصیت شهید متوسلیان در این فیلم گفت: شخصیت شهید متوسلیان در فیلم «ایستاده در غبار» براساس یک پژوهش ساخته شده در حقیقت فردی را که در این فیلم به عنوان شهید متوسلیان می‌بینیم درک، فهم و روایت ما از این شهید بزرگوار است.

neshast istade (11)

وی با اشاره به طی شدن سازوکار قانونی برای ورود این اثر به بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال اظهار کرد: نه اهل لابی بازی هستم نه وارد مباحث لابی گری می شوم. من هم مثل همه فیلمسازان فیلم اولی «ایستاده در غبار» را به جشنواره فیلم فجر دادم و هیأت انتخاب فیلم را پذیرفتند و طبق فراخوان ۲ فیلم از فیلم های بخش نگاه نو به سودای سیمرغ راه پیدا کردند که یکی از آن فیلم ها «ایستاده در غبار» بود. از همین رو هیچ فشاری برای اینکه این فیلم به سودای سیمرغ برود، وجود نداشت. «ایستاده در غبار» تنها فیلمی بود که با ۷ رای هیأت انتخاب به سودای سیمرغ راه پیدا کرد.

کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» یادآور شد: فیلم «ایستاده در غبار» یک اثر مستند محسوب نمی‌شود زیرا در طول مدت این فیلم حتی یک فریم صحنه و عکس مستند وجود ندارد.