- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مهمترین نکات نشست‌های مطبوعاتی فیلم‌های روز چهارم جشنواره فجر/ احتمال ساخت نسخه سریالی «نفس»

neshast nafas (12)

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، صبح امروز و در پنجمین روز از برگزاری سی‌‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، نشست مطبوعاتی سه فیلم «نفس»، «متولد ۶۵» و «زاپاس» با حضور منتقدین و عوامل این آثار در محل سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

همچنین نشست خبری فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان با تاخیری حدودا دو ساعته برگزار شد و اکثر خبرنگاران به نشانه اعتراض از پوشش این نشست امتناع کردند.

احتمال ساخت نسخه سریالی «نفس»

اولین نشست مربوط به فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار بود که با حضور عوامل آن برگزار شد.

نرگس آبیار در ارتباط با فضای کلی این اثر گفت: من همیشه در فیلم‌های خود به دنبال این هستم که بازی‌ها به چشم نیاید و از فیلم بیرون نزند. همچنین تمام تلاش خود را می‌کنم تا طراحی‌ها و میزانسن در خدمت فیلم باشد. ما در این فیلم فانتزی و تخیل کودکانه داشتیم و از جلوه‌های ویژه بسیار خوبی استفاده کردیم، به گونه‌ای که تمام فیلم در تابستان فیلمبرداری شده است اما صحنه‌های زمستان بسیاری خوبی داشتیم. بسیاری از دوستان فکر می‌کردند که صحنه‌های آمدن امام (ره)، رفتن شاه و روز عاشورا، صحنه‌های آرشیوی است در حالی که تمام این سکانس‌ها بازسازی شده است.

neshast nafas (13)

آبیار ادامه داد: یکی از مهمترین بخش‌های «نفس» انیمیشن‌های استفاده شده در این کار است. برای ساخت بخش‌های انیمیشن زمان زیادی گذاشتیم. ما به دنبال ساخت انیمیشن هالیوودی نبودیم و می‌خواستیم انیمیشن‌هایی که ساخته می‌شود نگاهی کودکانه داشته باشد

وی همچنین در ارتباط با احتمال ساخت نسخه سریالی این اثر نیز اظهار کرد: اگر اکران این فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی خوب پیش رود، ممکن است آن را به یک سریال تبدیل کنم. سکانس‌های خیلی خوبی از این فیلم گرفته شد که متاسفانه به دلیل آنکه تماشاگران ایرانی حوصله فیلم‌های طولانی ندارند، حذف شد اما به تبدیل کردن این فیلم به یک سریال فکر می‌کنم.

فرار از سربازی برای بازی در یک فیلم سینمایی!

دومین اثری که نشست مطبوعاتی آن صبح امروز برگزار شد، فیلم سینمایی «متولد ۶۵» به کارگردانی مجید توکلی بود که با حضور وی و محمدمهدی عسگرپور تهیه‌کننده و سایر عوامل آن برگزار شد.

توکلی در ابتدا در ارتباط با ایده ساخت این فیلم سینمایی گفت: ساخت فیلم درباره متولدین دهه ۶۰ برای من خیلی اهمیت داشت. به نظرم این نسل، نسل بلاتکلیفی است که این بلاتکلیفی به خصوص در روابط خانوادگی، اجتماعی و عاطفی آنها نمود عینی دارد. ایده یک خطی این فیلم را با میرکریمی مطرح کردم و میرکریمی توصیه ساخت این فیلم را به عسگرپور داد.

پدرام شریفی بازیگر فیلم «متولد ۶۵» درباره حضور خود در این فیلم گفت: یکی از ویژگی‌های خوب کارگردان این بود که دست من به عنوان بازیگر را باز گذاشت و اهل برقراری تعامل بود.

neshast motovaled65 (3)

وی گفت: زمانی که قرار شد در این فیلم بازی کنم، من سرباز بودم و به هیچ عنوان دوست نداشتم بازی در این فیلم را به خاطر سربازی از دست بدهم به همین دلیل ۴۰ روز از پادگان فرار کردم و البته عسگرپور نگذاشت من را بازداشت کنند. بعد از پایان فیلم هم که کلاً از سربازی معاف شدم.

همچنین محمدمهدی عسگر‌پور تهیه‌کننده فیلم «متولد ۶۵» با تشریح علاقمندی‌های خود درعرصه سینما بیان کرد: هیچ‌گاه سعی نکردم که به روال مرسوم در سینما، وارد حیطه تهیه و تولید فیلم شوم. یادم هست که اولین فیلم سینمایی را سال‌ها پیش به طور مشترک با ناصر شفق انجام دادم و سال‌ها کار تولید را کنار گذاشتم تا به پروژه «متولد ۶۵» رسیدم. این پروژه به توصیه و پیشنهاد رضا میرکریمی ساخته شد.

وی ادامه داد: تولید در سینما را با همین شکل ادامه خواهم داد اما هیچ‌گاه به عنوان تهیه‌کننده ثابت وارد عرصه تولید نمی‌شوم. بعد از پایان تولید فیلم سینمایی «متولد ۶۵»، فیلمسازان جوان دیگری مراجعه کردند که تولید فیلم‌هایشان را به عهده بگیرم اما فعلاً قصد ندارم به عنوان تهیه‌کننده فیلم فعالیت کنم.

گلایه از کیفیت پایین صدای کاخ جشنواره

سومین نشست صبح امروز نیز مربوط به فیلم سینمایی «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد بود که با انتقادات شدید کارگردان و سایر عوامل این فیلم به کیفیت پایین صدای سالن نمایش فیلم کاخ جشنواره همراه شد.

در ابتدای این نشست برزو نیک‌نژاد کارگردان فیلم با اشاره به صدای بد سالن کاخ جشنواره، گفت: من که فیلم را تا آخر ندیدم، اگر شما دیدید، دمتان گرم! اگر توانستید صدایی از فیلم بشنوید، می‌توانید سؤال‌های خود را بپرسید؛ من که چیزی نشنیدم.

امیر پروین حسینی تهیه‌کننده فیلم در ادامه بیان کرد: از همه تشکر می‌کنم که در این شرایط سخت، فیلم ما را تحمل کردند. کار در تهران و آپارتمان بسیار راحت است اما ما می‌خواستیم کاری که مردم را شاد می‌کند، بسازیم و در کنار آن به دنبال فضای متفاوت بودیم که خوشبختانه توانستیم لوکیشن‌های خوبی برای این فیلم پیدا کنیم. متاسفانه دیشب در نمایش فیلم در کاخ جشنواره، کیفیت صدا بسیار بد بود و صدای دیالوگ‌ها شنیده نمی‌شد.

neshat zapas (3)

شبنم مقدمی بازیگر این فیلم گفت: من با اینکه دیالوگ‌های فیلم را می‌دانستم اما در هنگام نمایش فیلم باید دقت می‌کردم که چه چیزی می‌گوییم و این کیفیت صدا، حال من را بد کرد. اینجا کاخ جشنواره است و یک کاخ باید ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد. عوامل یک فیلم زحمات بسیاری می‌کشند تا فیلم در این کاخ توسط منتقدان و اصحاب رسانه دیده شود.

البته در این نشست صحبت‌های نیز در ارتباط با دلایل ترک سالن در زمان نمایش فیلم توسط گروه زیادی از مخاطبان از کارگردان اثر پرسیده شد که نیک‌نژاد پاسخ‌های جالبی برای آن مطرح کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ترک کردن مخاطبان از سالن را تنها به دلیل صدای بد فیلم می‌دانید؟ گفت: من همه چیز را گردن صدا نمی‌اندازم. برخورد با یک فیلم در کاخ جشنواره، متفاوت‌تر از برخورد با آن فیلم در سینماهای مردمی است چرا که سلیقه‌ها متفاوت است. من تمام سعی خود را کردم تا ارزش هنری «زاپاس» را حفظ کنم اما نباید فراموش کرد که سینما با مخاطب، زنده است و من بیش از هر چیز به مخاطب عام فکر می‌کنم و در کنار آن سعی کردم تا مخاطب خاص را هم راضی کنم.

بخشی از اتفاقات دیشب تقصیر صدا و بخشی دیگر تقصیر من است. برای ساخت فیلم به مخاطب عام به عنوان یک ولی‌نعمت فکر می‌کنم اما اگر نتوانستم مخاطب خاص را در این فیلم راضی نگه دارم، از شما عذر می‌خواهم.