- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تازه‌ترین خبرها از اتفاقات مهم سینمای جهان؛ از جشنواره کن تا شکست «بتفلک»

batman-superman

به گزارش سوره سینما [1]، همزمان با روزهای تعطیلات نوروزی در ایران، احتمالا جشنواره بین المللی فیلم کن مهم ترین اتفاقات سینمایی جهان را رقم زد. آنها رئیس هیئت داوران را انتخاب و از پوسترشان رونمایی کردند و در حالی که نوروز به میانه رسیده بود فیلم افتتاحیه شان را هم اعلام کردند. بر همین اساس جرج میلر کارگردان فیلم شگفتی ساز سال گذشته سینمای جهان، «مکس دیوانه: جاده خشم» که با این فیلم در بخش خارج از مسابقه جشنواره ۲۰۱۵  کن هم حاضر بود، جانشین برادران کوئن شد و ریاست ژوری امسال را بر عهده گرفت. البته هنوز بقیه اعضای هیئت داوران به طور رسمی اعلام نشده اند. پس از آن از پوستر جشنواره شصت و نهم هم رونمایی شد. پوستر زرد رنگی که جایگزین چهره اینگرید برگمن شد، برگرفته از یکی از صحنه های فیلم «تحقیر» ژان لوک گودار محصول سال ۱۹۶۳ است؛ سکانسی که در آن میشل پیکولی، بازیگر مشهور فرانسوی در حال بالا رفتن از پله های «کاسا مالاپارته» است.

کنی ها همین طور اعلام کردند افتتاحیه جشواره ۲۰۱۶ را بار دیگر به وودی آلن سپرده اند تا با فیلم جدیدش، «کافه سوساییتی» جشنواره را افتتاح کند. اثر جدید کارگردان «آنی هال» با بازی چهره هایی چون جسی آیزنبرگ، کریستن استوارت، استیو کارل و… ساخته شده و مثل همیشه خود آلن نویسنده فیلمنامه آن بوده است. جالب است بدانید پس از همکاری های متعدد آلن با داریوش خنجی، فیلمبردار ایرانی الاصلش، در «کافه سوساییتی» ویتوریو استورارو فیلمبردار ایتالیایی برنده اسکار فیلم «محمد رسول الله» مجید مجیدی جایگزین وی شده است. نکته دیگر در مورد این فیلم استودیوی سازنده اش است. پس از همکاری وودی آلن در هفت فیلم اخیرش با کمپانی سونی پیکچرز کلاسیک او در اثر جدیدش با شرکت آمازون همکاری کرده است و آنها برایش بودجه ای ۳۰ میلیون دلاری فراهم کرده اند. آلن قرار است به زودی یک سریال را هم برای آمازون بسازد.

احتمالا در این روزها اگر سری هم به اخبار هالیوودی می زدید بیشتر با اخباری که از فروش فیلم «بتمن در برابر سوپرمن: سپیده دم عدالت» مخابره می شود، رو به رو می شدید. فیلمی که در دو هفته ای که از اکرانش گذشته توانسته با فروشی بیشتر از دو برابر بودجه اش چیزی بیش از ۵۳۸ میلیون دلار فروش داشته باشد. این فیلم از دو جهت اهمیت دارد. اول آن که آغازگر دنیای ابرقهرمانی کمپانی های برادران وارنر و دی سی کمیکس است و دوم این که بعد از «شوالیه تاریکی بر می خیزد» که کریستوفر نولان آن را در سال ۲۰۱۲ اکران کرد، نخستین بازگشت بتمن به پرده سینماست. آن هم با حضور چهره ای جدید به نام بن افلک.

با این حال هر چقدر فروش ساخته جدید زک اسنایدر خوب بوده نظرات منتقدان بد بوده است. «وال استریت ژورنال»، «بیزینس اینسایدر» و «نیوزویک» این فیلم را به ترتیب منفی، بد و ضعیف توصیف کرده اند. «وراییتی»، «ایندیپندنت» و «میرور» با دید مثبت تری این اثر را متوسط می دانند. نظرات منتقدان در وبسایت روتن تومیتوز امتیاز ۲۹ درصد را برای «بتمن در برابر سوپرمن» به همراه داشته که در میان ضعیف ترین آثار سال قرار می گیرد. در IMDB هم این فیلم با امتیاز بالاتر از ۹ کار خودش را آغاز کرد اما هرچه از اکرانش گذشت و آرای بیشتری داده شد، این امتیاز پایین و پایین تر آمد تا فعلا به عدد ۷.۳ برسد. این عدد البته نزدیک است به امتیاز ۷۱ درصدی مخاطبان معمولی روتن تومیتوز به این فیلم. وبسایت متاکریتیک هم بر مبنای ۵۱ نظر منتقدانش امتیاز ۴۴ از ۱۰۰ را به آخرین ساخته زک اسنایدر داده است. شاید حالا و با انتقادات تند و تیزی که علیه «بتفلک»( لقبی که رسانه ها به بتمن با بازی بن افلک داده اند و ترکیبی از نام های بتمن و بن افلک است.) در رسانه ها می شود بیش از همیشه ارزش سه گانه «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان با بازی کریستین بیل معلوم شود.

از بریتانیا هم خبر رسید که نامزدهای جوایز تلویزیونی بفتا اعلام شده اند. در بخش بهترین سریال های درام، «انسان ها»، «آخرین پلنگ»، «بی منظور» و «تالار گرگ» نامزد کسب جایزه شده اند. امسال «تالار گرگ» با ۴ نامزدی در بخش های بهترین سریال درام، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای مارک رایلنس، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای آنتون لسر و بهترین بازیگر نقش اول زن برای کلر فوی رکورد دار نامزدی در بفتای تلویزیون است. برندگان این مراسم روز ۸ می ۲۰۱۶ در مراسمی که از شبکه بی بی سی وان پخش می شود، معرفی خواهند شد.

منبع: تسنیم