- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

توصیه‌هایی به پرمخاطب‌ترین برنامه طنز سیما

khandevane

به گزارش سوره سینما [1]، در ایام عید نوروز شاهد پخش فصل سوم برنامه «خندوانه» بودیم برنامه طنزی که  در سری سوم خود باز هم به کارگردانی و اجرای رامبد جوان و همکاری عروسکی اش جناب خان روی آنتن شبکه نسیم رفت؛ منتهی تیم خندوانه دراین فصل سعی کرده بود با گذاشتن یکسری آیتم های جدید حضور بهتری داشته باشد، اما چندان هم موفق نشده بود تنوع وخلاقیت  دوره های قبل در خندوانه سه دیده نمی شد طوری که خود رامبد جوان هم در خلال یکی از برنامه هایش گفت:« مردم کم حوصله شده اند باید صبر کنند تا برنامه خوب  بشود و این برنامه اصلی ما نیست، بلکه عیدانه محسوب می شود.» این نشان می داد مخاطبان خندوانه توقع بیشتری از برنامه  داشتند تا آنجا که رامبد جوان هم مجبور به اعتراف در تلویزیون شد.

[2]
سری جدید در فضای بزرگتر و با دکوری متفاوت تری صحنه آرایی شده بود رامبد جوان هم می گفت دکور ما درایران منحصربه فرد و خاص است؛ ویژگی خاص و مورد تاکید وی استفاده از ظروف یکبار مصرف در دکور جدید «خندوانه» بود ظروفی که به گفته خود رامبد به وسیله آن قرار است خندوانه به اهمیت محیط زیست اشاره کند و فرهنگ سازی داشته باشد  او می گفت: می خواستیم از ظروف مصرف شده بهره بگیریم که بگوییم چه کارهایی می توان با این ظروف کرد، اما به خاطر حفظ سلامت  تماشاچیان و مهمانان و همچنین احتیاط در بحث بهداشت  تمام  ظروف استفاده شده در دکور نو و دست نخورده هستند.
اما دکور خندوانه سه در مقایسه با دو دوره قبل بزرگتر و جمعیت زیادی را در خود جای داده بود بیشتر به برنامه های ماهواره ایی و تا حدودی استادیوم های ورزشی شباهت داشت. فاصله مدعوین حاضر در برنامه تا صحنه اجرا و مهمانان آن قدر زیاد بود که خلاء مابین این دو عنصر اصلی «خندوانه» را  به راحتی می شد احساس کرد. علی الظاهر جمعیت در این دوره جدید چندین برابر شده بود اما دوری این جمعیت از فضا و محل اجرا و همچنین مهمانان  انگار مردمی بودن را از آن گرفته بود،  چه آن که بیراه نیست اگر بگوییم حضور تماشاچیان به صورت فعال در «خندوانه» دو از ویژگی های منحصر به فرد و جالب این برنامه محسوب می شد چنانچه در دو فصل قبل رابطه نزدیک و صمیمی تماشاچیان با مجری و مهمانان ملموستر بود. اما این حضور و رابطه گرم در«خندوانه» سه به شکل محسوسی کمرنگ و ضعیف شده بود.
[2]
از دیگر تغییرات «خندوانه» سه این بود که به جای استنداپ کمدی ها، مسابقه لباهنگ گذاشته بودند که محور اصلی آن موسیقی بود البته  این مسابقه پیش از این با توجه ویژه رامبد جوان به موضوع دابسمش دراینستاگرامش چندان هم دور از ذهن نبود که در برنامه«خندوانه»به کار گرفته شود ولی نه به این سبک و سیاق و نه در این حد که کل برنامه «خندوانه» را تحت الشعاع قرار بدهد. در این مسابقه لباهنگ بازیگران و فوتبالیست ها و یا برخی شخصیت های شناخته شده موسیقی خواننده ایی را لب خوانی می کردند؛ و به این صورت با هم در امتیازگیری رقابت داشتند با این وجود بخش لباهنگ هم بی نقص نبود تاجایی که یک سری رفتارها وحرکات شرکت کننده ها ناهمخوان با رسانه ملی سانسورهایی داشت. شاید یکی از جالب توجه ترین قسمتهای لباهنگ ها، لباهنگ  ارشاد اقدسی بدلکار سینما بود که برای اولین بار با خلاقیت و حرکات بدلکارانه خاص خود در یک فضای استودیویی مردم را غافلگیر کرد. لباهنگ پرتکاپو و زیبای اقدسی هنرمندانه درحالی که ترانه  تیتراژ معمای شاه  ازسالار عقیلی را  زمزمه می کرد  یک تئاتر مهییج  و پرتعداد را  نیز به نمایش گذاشت و به طور کامل این موسیقی را تصویرسازی کرد.
[2]
از آنجا که در خندوانه سعی می شود بازیها و سرگرمی های سالم  خانوادگی  معرفی گردد آیتم دیگری نیز به مناسبت هفته زن برای خانمها در خندوانه اضافه شده بود. این بخش درعین اشکالاتی که داشت می توانست تا اندازه ای آموزش سرگرمی سازی در فضای خانواده باشد. به این صورت که خانمها در مسابقه لب خوانی و ضرب المثل و بداهه گویی با هم رقابت می کردند که بعضا خارج از شیطنت نبود و یا برخی رفتارهای آنها با شئونات اسلامی و عرف جامعه همخوانی نداشت. خندوانه باید مراقب باشد فارغ از بحث خلاقیت و نوآوری،  سبب هنجارشکنی و بدعت های ناپسند در جامعه نشود .
 «خندوانه» را بیشتر به خاطر عروسک خوش لهجه اش دوست دارند  که هرازگاهی از سر سادگی تلنگرهایی می زند اما در سری جدید جناب خان کمتر دیده شد و بیشتر تحت الشعاع لباهنگ ها و دابسمشهای مهمانان قرار گرفته بود که شاید همین از نقطه ضعف های خندوانه بود . این برنامه  از جهات دیگر نیز در ایام نوروز خبرساز شد البته نه به اندازه «دورهمی» مهران مدیری اما خلاقیت های کپی کاری شده رامبد جوان  از برنامه های ماهواره ای خارجی با  تصاویر قابل استناد در شبکه های مجازی به نقد گذاشته شد تا  در نوروز ۹۵ تیم مهران مدیری تنها متهم عدم خلاقیت و کپی کاری در ماهواره نباشند. با این وجود خندوانه ای ها ثابت کردند که با کمی خلاقیت  می توان  ذهن فست فودی مخاطب امروز را از فضای زنده و مرده برنامه خارج کرد موفقیتی که راه را برای برنامه هایی همچون «شب کوک» و «دورهمی» باز کرد. البته یکی از مهمترین مشخصه های «خندوانه» که سبک جدیدی از برنامه های مهییج تماشاچی محور از نوع خود را به تلویزیون آورد غیر زنده بودن برنامه است؛ درحالی که اکثر برنامه سازان معتقدند زنده بودن برنامه های این چنینی توانایی تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطب دارد.
[2]
با این اوصاف نکته حائز اهمیت در «خندوانه» آن است که زمان  زیادی از فصل دوم «خندوانه» نگذشته بود که سری سوم روی آنتن رفت و اگر رامبد جوان خارج ازتیم فکری اطرافش از پیشنهادات مردمی و افراد خلاق بتواند استفاده کند؛ برنامه اش مانند فصل گذشته می تواند پر رونق و یکه تاز در رسانه ملی باشد به خصوص این که او هنوز برگ برنده  فصل دوم خود؛ یعنی همان جناب خان را در دست دارد؛ شخصیتی عروسکی که خیلی ها وجودش را مهمترین عامل موفقیت رامبد جوان در «خندوانه» می دانند.
منبع: فرهنگ نیوز