- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ماجرای حمله طرفداران نژادپرست «هری‌پاتر» به نویسنده آن چه بود؟

noma-dumezweni

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از انترتینمنت ویکلی، رمان‌نویس ۵۰ ساله در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با روزنامه انگلیسی «آبزرور» به کسانی که از انتخاب نوما دومزونی بازیگر سیاهپوست برای بازی در نمایش «هری پاتر و کودک نفرین‌شده» انتقاد کرده‌اند، شدیدا تاخته است.

قرار است دومزونی بازیگر برنده جایزه «الیویر» (معروف به اسکار تئاتری‌ها) در نقش دوران بزرگسالی هرمیون گرنجر دوست صمیمی و باهوش هری در نمایش «هری پاتر و کودک نفرین‌شده» روی صحنه برود. رولینگ یادآور شده حمله مخالفان در شبکه‌های اجتماعی و اصرار کسانی که عقیده دارند بازیگر نقش هرمیون باید یک زن سفیدپوست باشد، او را تحت فشار قرار داده است.

نویسنده بریتانیایی در ادامه اضافه کرده: «تصمیم گرفتم از بابت این موضوع زیادی عصبانی و آشفته نشوم و با قاطعیت اعلام کنم هرمیون می‌تواند یک زن سیاهپوست باشد و من عمیقا بابت چنین اتفاقی خوشحالم.» به عقیده رولینگ، دومزونی بازیگر دورگه انگلیسی-افریقایی که سال‌هاست در تئاتر لندن فعالیت دارد، «بهترین گزینه برای ایفای این نقش است».

ماجراهای «هری پاتر و کودک نفرین‌شده»، ۱۹ سال بعد از اتفاقات آخرین فیلم رخ می‌دهد. «کودک نفرین‌شده» هشتمین قسمت از مجموعه داستان‌های هری پاتر و اولین داستان رسمی این مجموعه است که در قالب اجرای تئاتری به روی صحنه خواهد رفت. خط اصلی داستان، ماجراهای هری را دنبال می‌کند که حالا صاحب یک خانواده چهار نفری از جمله سه بچه مدرسه‌ای است و به عنوان کارمند وزارت جادو مشغول فعالیت است. متن این نمایشنامه توسط جک ثورن نویسنده انگلیسی براساس قصه‌ای از جی کی رولینگ نوشته شده است.

جالب آن‌که در مدت ۲۴ ساعت، بیش از ۱۷۵ هزار بلیت این نمایش پیش‌فروش شده است. پیش‌نمایش «هری پاتر و کودک نفرین شده» از فردا (سه‌شنبه) در لندن آغاز می‌شود.

پیش از این هم انتظار می‌رفت انتخاب یک بازیگر سیاهپوست برای بازی در این نقش جنجال‌های فراوانی به داشته باشد، آن هم در شرایطی که بحث استفاده از بازیگران رنگین‌پوست و تبعیض نژادی بر پرده سینما به یکی از مسایل مهم روز هالیوود و سینمای جهان تبدیل شده است.

منبع: آی سینما