- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

شنیده‌ها؛ حذف دری از شورای پروانه نمایش/ آیا انتقاد از فرهادی و کاهانی خط قرمز سازمان سینمایی است؟/ آیا ایوبی به جای پاسخگویی در قبال فیلم‌های پرحاشیه، منتقدان را حذف خواهد کرد؟

ayubi-dorri

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، حدود سه هفته پیش بود که پس از انتشار خبری در ارتباط با مخالفت شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد با اعطای مجوز پخش به فیلم سینمایی «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا»، برخی از رسانه‌ها با حمله به شورای پروانه نمایش درصدد فشار آوردن به این شورا برای صدور پروانه نمایش جدیدترین ساخته عبدالرضا کاهانی بودند.

پس از آن بود که ضیاءالدین دری از اعضای شورای پروانه نمایش در مصاحبه‌ای با «پایگاه خبری دیباچه» در انتقاداتی تند به فیلمساز و همچنین مدیریت سینمایی کشور گفت: «مطمئنم اگر شما فیلم جدید کاهانی را ببینید، می‌گویید که این فیلم نباید اکران شود!… نمی‌دانم شاید کاهانی پول مفتی داشته است که این فیلم را ساخته چرا که مطمئن بوده است این فیلم توقیف خواهد شد. ممکن نیست کارگردانی ندانسته این‌چنین فیلمی بسازد! مطمئن باشید «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» در هیچ دولتی، مجوز نمایش نمی‌گرفت و حتما تعمدی در ساخت این فیلم آن هم به این شکل بوده است! یقین داشته باشید که صداقتی پشت این ماجرا وجود ندارد و الان هم شخص کارگردان هیچ صحبتی نمی‌کند و می‌خواهد خودش را پشت مطبوعات پنهان کند! حال آن‌که باید از او پرسید دلیل ساخت این فیلم چیست؟! اگر مرد است بیاید و حرف بزند! یعنی ما به اندازه کاهانی شعور نداریم؟! ما جلادیم و کاهانی فیلمسازی انقلابی؟! یقین داشته باشید که ساخت این فیلم تعمدی بوده و فیلمساز هدف دیگری را دنبال می‌کند!»

دری همچنین گفته است: «فیلم کاهانی یک فیلم غیراخلاقی شفاهی است! به جرات نمی‌توان این فیلم را توی سینما همراه با خانواده دید. سانسور در تمام دنیا وجود دارد. در سینمای آمریکا فیلم‌ها درجه سنی دارند و به بهانه آموزش مسائل بهداشتی به بچه‌های در آستانه سن بلوغی موضوعاتی را نشان می‌دهند. در سینمای ایران هم این مسائل وجود دارد، اما شوخی با این مسائل و نشان دادن کاندوم در مدرسه و به سخره گرفتن این موضوعات کار درستی نیست!»

وی در این مصاحبه به سبک فیلمسازی اصغر فرهادی نیز انتقاداتی کرده و گفته است: من سینمای کاهانی را می‌پسندم و آثار او را بیشتر از آثار فرهادی می‌پسندم. کاهانی را مقتدرتر از فرهادی می‌دانم. کاهانی می‌توانست فرهادی سینمای ایران باشد اما…! آقای فرهادی فقط شما بلدید ادای دین بکنید؟! چه اصراری به پخش صدای قمرالملوک در فیلم‌تان دارید؟ هیچ‌کس بجز شما بلد نیست ادای دین کند؟ کیومرث پوراحمد، در فیلم «کفش‌هایم کو؟» به تمام خواننده‌‌های قدیمی ادای دین کرد اما که چی؟! سینما جای این حرف‌ها نیست. آقای فرهادی جان بچه‌ات، راستش را بگو: «شما توی خانه قمرالملوک گوش می‌کنید؟!» برای مثال جایی از فیلم از ساعدی صحبت می‌شود. فرهادی در مصاحبه‌ای می‌گوید: «ساعدی، آرتور میلر ایران است…» آخر این دو نویسنده چه ربطی به هم دارند؟! ساعدی یک آدم چپ بود که داستان‌هایش کپی‌برداری بود! داستان‌های خارجی را ایرانیزه می‌کرد! البته ساعدی آدم خوبی بود. این‌ها چیزی جز تعارفات نیست و برای فراهم کردن موقعیت خارج از ایران است! غیر از این است که این کار را برای پیدا کردن جایگاه بین اپوزوسیون انجام می‌دهید! این‌ها چیزی جز ژست نیست و اگر قانونی وجود دارد باید برای تمام فیلمسازها باشد؛ نه فقط برای فرهادی…!

فیلم «فروشنده» در سلیقه من نیست و دوستش ندارم، هرچند مطمئنم با جو تبلیغاتی که برای فیلم راه افتاد، می‌تواند حدود ۱۰ میلیارد فروش داشته باشد، اما اصول فیلمسازی فرهادی را دوست ندارم زیرا از مد افتاده است و حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد!»

هرچند که دری بعد از مدتی به واسطه فشارهای برخی از رسانه‌ها و چهره‌های سینمایی وادار به تکذیب این مصاحبه شد؛ ولی همگان می‌دانستند که اصل ماجرا چیست و چه اتفاقی افتاده که این فیلمساز با سابقه که مدت‌هاست عضو شورای پروانه نمایش است، مجبور شده تا در با صدور یک بیانیه عجیب از کاهانی و فرهادی عذرخواهی کند.

اما ماجرا آن جا جالب‌تر می‌شود که براساس برخی از شنیده‌ها، مدیران سازمان سینمایی به جای پاسخگویی در قبال فیلم توقیفی کاهانی که نه فقط براساس نظر یک عضو بلکه براساس نظر قاطبه اعضای این شورا به دلیل مشکلات عدیده اخلاقی به هیچ وجه امکان نمایش در سینماها را ندارد و همچنین فیلم‌های حاشیه‌دار دیگر همچون «۵۰ کیلو آلبالو»، به دنبال حذف منتقدین رفته‌اند.

سایت کافه سینما در خبری که صبح امروز منتشر کرده است، مدعی شده «شنیده‌های کافه سینما حاکی از این است که مسئولان سازمان سینمایی گفته‌اند به زودی عذر ضیاءالدین دری را از شورای پروانه نمایش خواهند خواست. این اتفاق پس از گفتگوی اخیر دری می‌افتد که در آن سخنانی درباره فیلم تازه کاهانی، که دچار مشکل با این شورا شده، و کیفیت فیلمسازی اصغر فرهادی گفته بود.»

به نظر می‌رسد مدیران سازمان سینمایی که در چند وقت گذشته به جز حضور در مراسم گرامیداشت مرحوم کیارستمی در مراسم دیگری حضور پیدا نکرده‌اند، فعلا تصمیم دارند با در پیش گرفتن سیاست سکوت در مقابله با منتقدین، به حذف نرم و بدون سروصدای آن‌ها بپردازند.