- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«اعتراض وارد نیست» جایزه بهترین مستند جشنواره افغانستان را دریافت کرد

eteraz vared nist

به گزارش سوره سینما [1] ، فیلم مستند «اعتراض وارد نیست» (Overruled) توسط خواهر و برادر فرناز جورابچیان و محمدرضا جورابچیان در طی مدت ۳ سال ساخته شده و بدست بهمن کیارستمی تدوین شده است  و زندگی پنج مهاجر افغان در ایران را به تصویر می کشد که  به شکلی کاملا اتفاقی در زمین تنیس های شمال شهرتهران مشغول به کار می شوند، تنیس یاد می گیرند و از آن پس زندگی شان در برزخ  ترس از بازداشت و بازگردانده شدن به افغانستان  و نیز آرزوی تنیس باز شدن و شرکت در مسابقات می گذرد و برای آنها چاره ای جز ماندن در شرایط اقامت غیر قانونی و یا رفتن به سمت آینده ای نامعلوم در غرب نمی گذارد. در حالی که سیل مهاجرت غیر قانونی به اروپا معضل کنونی عصر معاصر به شمار می رود، این فیلم بیننده را با بخشی مهم و اغلب نادیده گرفته شده از معضلات این مهاجران در خاورمیانه روبرو می کند.

فرناز و محمدرضا جورابچیان با این فیلم، منتخب فستیوال های هات داکس کانادا و ,Canadian Diversity Festival «راه ابریشم» ایرلند، LCFF اسپانیا، فیلم های مستند افغانستان در استکهلم ، شبهای سفید سن پترزبورگ وپروین اعتصامی شده اند. کاندید بهترین فیلم مستند نیمه بلند در بخش کارگردانی دهمین دوره جشنواره سینما حقیقت بوده اند و همچنین جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند شانزدهمین دوره جشنواره بیروت، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره نِز کلکته هند، را نیز دریافت کرده اند. همچنین این فیلم در بخش نمایش های بازار سی و پنجمین جشنواره جهانی فجراکران شد.

این جشنواره با حمایت خانه فرهنگ آسیا  و مرکز فرهنگی هنری ABF در شهر استکهلم برگزار می شود و نمایش این  مستند با استقبال بی نظیری از سوی مهاجرین افعانستانی ساکن استکهلم روبرو شد.