- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

افزایش ۲۰ درصدی مخاطبان سینماهای حوزه هنری نسبت به سال ۹۵/ فوتبالی‌ها و والیبالی‌ها هم به سینما آمدند

foroosh-ramezan

سوره سینما [1] – امسال هم سینمادارها به رسم چند سال گذشته در ماه رمضان، فیلم ها را تا پاسی از شب برای مخاطبان به نمایش گذاشتند؛ طرح ویژه ماه مبارک رمضان  امسال هم برپا بود و فیلم هایی که مخاطبین بیشتری داشتند طبیعتا، سانس های بیشتری را تا انتهای شب به خود اختصاص می دادند . فیلم ها تا ساعت ۱۷ با بلیت نیم بها به مخاطبان عرضه می شدند و این هم یکی دیگر از امتیازاتی  بود که برای مخاطبان در این ایام تدارک دیده شده بود .در سبد اکران فیلم ها هم اگرچه مثل سال گذشته تنوع زیادی دیده نشد اما چند فیلم به نمایش در آمده به خوبی توانستند مخاطبان را به سینماها دعوت کنند. البته، ذکر این نکته هم ضروری است که استقبال مخاطبان از فیلم ها به موقعیت جغرافیایی سینماها هم بستگی دارد و به گفته کارشناسان، ساکنین محدوده سینماها قطعا، دسترسی آسانتری به سینماها دارند تا مخاطبینی که باید ساعت ها از وقت خود را هزینه کنند تا به تماشای فیلمی بنشینند. در کنار این، نکته دیگری که قابل توجه بود پخش مسابقات فوتبال و والیبال در ساعت های پایانی شب بود که مخاطبان سینمارو ترجیح می دادند به جای آنکه این مسابقات را در خانه های خود تماشا کنند به پردیس های سینمایی از جمله «چارسو» رفته و در جمع سینماروها این رقابت را به تماشا بنشینند.  به هرحال آنچه که آمار نشان داده سینماها در این ایام با ریزش تماشاگر مواجه نبوده. با تعدادی از مدیران سینما در مورد وضعیت فروش فیلم ها در این ایام گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید:

faraji [2]

غلامرضا فرجی: طرح بلیت نیم بها در جذب مخاطب تاثیر داشت

غلامرضا فرجی مسئول پخش سینماهای حوزه هنری در گفت و گو با سوره سینما [3] بیان کرد: سینماهای حوزه هنری نسبت به سال ۹۵ با افزایش بیست درصدی فروش مواجه بودند.

وی توضیح داد: هر کدام از فیلم هایی که در این ایام به نمایش در آمد بسته به رویکرد خود و با حال و هوایی که داشتند مخاطب را به خود جذب کردند؛ اما در این میان فیلم «نهنگ عنبر ۲» با چرخش مالی خوبی همراه بود چراکه قسمت اول این فیلم با مخاطب انبوهی همراه بود و قسمت اول پیشتر خود را معرفی کرده بود.

فرجی در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به عدم تبلیغات کافی فیلم ها گفت: حلقه مفقوده فیلم ها در سینمای ایران بحث تبلیغات فیلم هاست. متاسفانه، به دلیل بالا بودن نرخ پخش تیزر فیلم ها از تلویزیون و همچنین، گران بودن تبلیغات شهری فیلم ها بدون معرفی به مخاطب نمایش داده می شود و این باعث می شود فیلم ها نتوانند به گیشه مطلوب دست پیدا کنند.

وی افزود: هرچند اعتقاد دارم فیلم خوب با ساختار و فیلم نامه مناسب در بدترین شرایط به گیشه خوب دست پیدا می کند اما در هر صورت تاثیر تبلیغات محیطی را نمی توان نادیده گرفت.

مسئول پخش سینماهای حوزه هنری در خصوص گران شدن بلیت سینماها نیز توضیح داد: گرانی بلیت بیشتر متوجه پردیس های سینمایی بود والا سینماهای حوزه هنری با افزایش نرخ بلیت مواجه نبودند. در مراکر استان ها هم قیمت بلیت فیلم ها ده درصد  با ارزش افزوده معادل ده هزار ریال گرانتر شد. اتقاقا، طرح بلیت نیم بها تا ساعت ۱۷ مخاطبان را به سینما آمدن ترغیب کرد.

maryam-jalali [4]

مدیر پردیس سینمایی «ملت»: ریزش مخاطب نداشتیم

مریم جلالی در گفت و گو با سوره سینما [3] در مورد وضعیت فروش فیلم ها در این ماه توضیح داد: علی رغم اینکه همه می دانیم ماه رمضان با  ویژگی های خاص خود همراه است اما نوع و حال و هوای فیلم ها هم در جذب مخاطب تاثیر بسیاری دارد؛ همچنین قرار گرفتن ماه رمضان در فصل های گرم سال ویژگی دیگری در چرخش مالی فیلم ها قلمداد شود ضمن اینکه تسهیلاتی هم که سینماها برای مخاطبان در نظر می گیرند از عوامل دیگر فروش فیلم هاست.

وی ادامه داد: سال گذشته فیلم های بیشتری در این ماه نمایش داده شد اما امسال تعداد فیلم ها کمتر بود با این حال ما با افت مخاطب مواجه نبودیم هرچند قیمت بلیت فیلم ها هم با افزایش همراه بود.

جلالی در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به وقایع اجتماعی اخیر و تاثیر آن روی گیشه فیلم ها گفت: قطعا سینماها با ریزش نسبی مواجه بودند همزمان  مسابقات فوتبال و والیبال هم در این ایام در سبد فرهنگی مردم قرار گرفت و این مسئله کمی ذائقه مردم را تغییر داد.

مدیر پردیس سینمایی ملت افزود: با این وجود فیلم «نهنگ عنبر ۲» در صدر فروش فیلم ها در این ماه قرار داشت و توانست ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند؛ همچنین، فیلم «ویلایی ها» «برادرم خسرو» و «زیر سقف دودی» هم گیشه قابل توجهی داشتند.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که پردیس سینمایی ملت سالن های زیادی دارد گفت: مخاطبین پردیس سینمایی ملت با مخاطبین مجموعه های تجاری سینمایی کاملا فرق می کنند. این گروه تماشاگران از قبل فیلم هایشان را به صورت اینترنتی خرید می کنند. اما معمولا مخاطبین مجموعه های تجاری در کنار خرید از فروشگاها سری هم به سینما  می زنند.

جلالی با بیان اینکه تماشاگران پردیس سینمایی ملت برای فیلم دیدن از قبل تدارک می بینند گفت: ما هم تلاش به عنوان سینمادار تلاش می کنیم امکانات لازم را برای مخاطبانمان فراهم کنیم همچنین تلاش ما این است که برای مخاطبی که به سینما ملت می آید تنوع انتخاب فیلم ارائه دهیم. مثلا فیلم «تیک آف» را هم در سانس هایی به نمایش گذاشتیم.

saeedi-poor [5]

مدیر پردیس سینمایی «آزادی»: سینماها با «رگ خواب» و فیلم‌های جدید دوباره جان می گیرند

رضا سعیدی پور نیز در گفت و گو با سوره سینما [3] بیان کرد: از آغاز ماه رمضان استقبال مخاطبین از فیلم ها در سینماها خوب بود، مردم بعد از افطار تا پاسی از شب اوقات فراغت خود را در سینماها به دیدن فیلم دلخواهشان می گذراندند.

مدیر سینما آزادی ادامه داد: فیلم ها در پردیس سینمایی «آزادی«  با استقبال مخاطبین همراه بود و ما شاهد گردش مالی خوبی برای فیلم ها بودیم، فیلم های «گشت ۲» و «نهنگ عنبر ۲» در این مجموعه با اقبال مخاطبان همراه بود.

وی ادامه داد: البته پاره ایی اتفاقات در کنار تعطیلی لیالی قدر در مقاطعی در کاهش مخاطبان تاثیر داشت.

سعیدی پور در ادامه گفت: با پایان ایام سوگواری و در هفته آخر ماه مبارک رمضان و با اکران فیلم‌های جدید از جمله: «رگ خواب» ما شاهد جان گرفتن دوباره سینماها شدیم و مخاطبان از این فیلم ها استقبال می کنند.