- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

علیرضا رضاداد در دیدار با داوران ‌کودک و نوجوان: ارزش ما‌ در متفاوت بودن ماست

koodak-davaran

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ستاد اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان؛ جلسه دیدار دبیر سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با داوران کودک و نوجوان در نخستین روز جشنواره جمعه ۹ تیر ماه در پردیس سینمایی چهار باغ برگزار شد.

علیرضا رضا‌داد دبیر جشنواره در این جلسه درباره فایده متفاوت بودن صحبت کرد و گفت: همه ما با هم تفاوت‌هایی به لحاظ شرایط اجتماعی و فردی و موقعیت‌هایمان داریم. اما همیشه نمی‌توانیم این تفاوت‌ها را بروز دهیم و ناگزیریم از آنها بگذریم و بنا به تغییر شرایط از این تمایل صرف‌نظر می‌کنیم.

وی تاکید کرد: پدر و مادرهایمان همیشه در حال راهنمایی ما هستند. آنها به ما می‌گویند چه کاری را انجام دهیم و چه کاری را انجام ندهیم. البته این موقعیت اجتناب‌ناپذیر است. خود شما هم وقتی بزرگ شوید با فرزندانتان همین‌طور رفتار می‌کنید. و خودتان را در برابر فرزندانتان مسئول می دانید .اما  اینجا در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان شما در موقعیتی قرار دارید که می‌تواند وجوه متمایز خودتان با دیگران را بروز دهید.

دبیر جشنواره با اشاره به فراهم آمدن فرصت گفت‌وگو ی با یکدیگردر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره برای شما فرصت گفت‌وگو کردن و یادگیری خوب گفت‌وگو کردن را فراهم می‌کند. از میان چند میلیارد مردم کره زمین این فرصت برای شما ۶۰ نفر پیش‌آمده تا  این یک هفته برای این هدف مشترک باهم باشیم. هفته‌ای که دیگر تکرار نمی‌شود. البته هیچ‌کدام از موقعیت‌های زندگی انسان تکرار نمی‌شود اما فرصتی که در این جشنواره برای تماشای فیلم و ارائه نظراتتان دارید تا ابد با شما و در خاطر شما خواهد ماند.

رضاداد ادامه داد: در این هفته باید خودمان را معرفی کنیم و همدیگر را بشناسیم. فکر می‌کنم اگر خودمان باشیم و تحت‌‌تاثیر دیگران قرار نگیریم، وقتی فیلمی به عنوان فیلم برتر انتخاب می‌شود،‌ خوشحال می‌شویم. چون با خودمان می‌گوییم من نظرم را گفتم و حالا آن فیلم انتخاب نشد. اما اگر نظر حقیقی خودمان را نگوییم و  فیلمی تحت‌تاثیر نظر غیر حقیقی ما برنده شود تا سال‌های سال از خودمان می‌پرسیم چرا نظر حقیقی‌ام را نگفتم. بنابراین درخواستی که از شما داریم این است که خودتان باشید و نظرات خودتان را درباره فیلم‌ها بیان کنید.

این تجربه فرصت بی نظیر برای شناخت ارزش تفاوت‌ها ست .

وی خطاب به والدینی که در سالن حضور داشتند گفت: ما این توصیه را هم برای مربیان وپدر و مادرها هم داریم که چون  در بسیاری از مواقع به بچه‌هایمان اجازه نمی‌دهیم خودشان باشند.  از این فرصت استفاده کنند برای شناخت بهتر و بیشتر فرزندانمان .

غالبا تصویر ما از فرزندانمان مطابق تمایلات ما است نه مطابق حقیقت فرزندانمان .

دبیرجشنواره افزود: ما به عنوان مربیانی که به سرنوشت فرزندانمان علاقه داریم،‌ هر چه می‌خواهیم به آنها می‌دهیم تا بخورند یا هر کاری که ما می‌خواهیم انجام می‌دهند و فرآیند تربیت را یکسره می پنداریم وآنها هیچ فرصتی پیدا نمی‌کنند تا خودشان باشند. بنابراین شما هم در این هفته می توانید متفاوت بودن را تجربه کنید . ما می توانیم یک بار دیگر فرزندانمان را کشف کنیم و این تجربه لذت بخش را از سر بگذرانیم . تجربه کنیم چطور می‌شود درعین متفاوت بودن با هم باشیم و گفت‌وگو کنیم.

سپس داوران کودک و نوجوان جشنواره  سرودی درباره جشنواره خواندند و  یک فیلم غیر ایرانی به عنوان یک تجربه کارگاهی داوری  برای آنها به نمایش درآمد.