- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نخستین جشنواره فیلم و عکس «بیطار» فراخوان داد

bitar-festival

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی جشنواره، سازمان دامپزشکی کشور، با همکاری سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های کلی مبتنی بر تبیین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال در  دامپزشکی، به منظور تشویق و ترغیب هنرمندان ایران اسلامی و پرداختن به  نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی، فرهنگ‌سازی مصرف بهینه، ارتقای سطح بینش و نگرش جامعه نسبت به ارزش مادی و معنوی و دستیابی به آثار فاخر تصویری در این زمینه، همچنین تبدیل ایران به پایگاه اصلی در حوزه‌های علمی، تخصصی، فرهنگی و سینمایی مرتبط با حوزه دامپزشکی در جهان، نخستین جشنواره تخصصی فیلم و عکس «بیطار» را برگزار می‌کند.

معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف علمی، فنی، تخصصی، فرهنگی و سینمایی مرتبط با حوزه دامپزشکی در کشور، فرهنگ‌سازی و ترویج جایگاه و ارزش مادی و معنوی در حوزه دامپزشکی به ویژه نقش سلامت در جامعه، کمک به تولید محتوا و توسعه آن در قالب حمایت از محصولات فرهنگی به ویژه تولید فیلم و عکس با موضوع دامپزشکی، تبادل وتعامل میان سینماگران، صاحبنظران، متخصصان و مخاطبین به منظور دستیابی به گسترش فرهنگ بهره‌وری از دستاوردهای دامپزشکی، زمینه‌سازی و کمک به انتشار و پخش فیلم، عکس، فیلمنامه و مقالات مرتبط با وظایف و اهداف سازمان دامپزشکی کشور در سطح رسانه‌های داخلی و خارجی، شناسایی استعدادها و قدردانی از برترین پدیدآورندگان، افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به اهمیت وتأثیرگذاری دام و فرآورده‌های دامی درارتقای سطح سلامت عمومی، شناخت،معرفی و نظارت بهداشتی دامپزشکی بر فرآیند تهیه و تولید مواد غذایی از پرورش دام تا فرآوری توزیع و عرضه مواد غذایی با منشاء دامی، معرفی چهره‌های موفق وتوانمند درزمینه فعالیت‌های مربوط به دامپزشکی و تشویق موسسات و نهادهای دولتی و خصوصی حوزه دامپزشکی در کشور از اهداف جشنواره به شمار می‌‎رود.

رویکردهای جشنواره با موضوعات، درمان و واکسیناسیون حیوانات، بازرسی بهداشتی دامپزشکی، مقابله با بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، قرنطینه دامپزشکی، سختی کار دامپزشکی، بهداشت و رفاه حیوان و ارتباط انسان و حیوان و پرستاری دامپزشکی تبیین شده است.

بخش‌های نخستین جشنواره فیلم و عکس «بیطار» را مسابقه فیلم کوتاه و مسابقه عکس تشکیل می‎دهد. فیلم‌ها در قالب مستند، داستانی، پویانمایی و با حداکثر زمان ۴۵ دقیقه خواهد بود و مسابقه عکس، در بخش‌‎های تک عکس و مجموعه عکس برگزار خواهد شد. بخش ویژه مسابقه نیز از دو بخش تشکیل شده است. بخش ویژه غیرحرفه‌ای،  به آثار غیرحرفه‌ای، عکس‌ها و فیلم‌هایی که از طریق تلفن‌های همراه یا دوربین‌های غیرحرفه‌ای با موضوع دامپزشکی ثبت وضبط شده، اختصاص دارد و حداکثرزمان فیلم‌ها ۵ دقیقه است. بخش ویژه سازمان دامپزشکی نیز به ارزیابی و داوری جشنواره از مجموعه فیلم‌های تولیدی که در سازمان دامپزشکی و در سطح کشور تهیه و تولید شده، اختصاص دارد.

همچنین بر اساس فراخوان جشنواره بخش جنبی شامل  نمایش‌ها (نمایش آثار از یک فیلمساز و یا یک کشور و یا مجموعه‌هایی از فیلم‌ها،عکس‌ها و یا هر بسته نمایشی دیگرمرتبط با اهداف جشنواره)،  نشست‌ها (مجموعه‌ای از برگزاری تورها و بازدیدهای هنرمندان از  مراکز و بخش‌های تخصصی دامپزشکی، سخنرانی‌ها، میزگردها، کارگاه‌های سینمایی و پژوهشی مرتبط با اهداف جشنواره)، نکوداشت و بزرگداشت (قدردانی از فعالان، پیشکسوتان و درگذشتگان مرتبط با اهداف جشنواره)، نمایش آثار بین‌الملل (نمایش فیلم‌های کوتاه  خارجی به منظور شناخت، تعامل و ایجاد ارتباط نسبت به این آثار از سوی هنرمندان و دامپزشکان کشور) و  سایر (برگزاری نمایشگاه عکس، برگزاری همزمان جشنواره در مراکز سازمان دامپزشکی، دانشکده‌های دامپزشکی و مراکز فرهنگی، هنری کشور و مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره) در نظر گرفته شده است.

به برگزیدگان بخش‎های رقابتی این جشنواره تندیس، لوح افتخار و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

مقررات و فرم‎های ثبت‎‌نام نخستین جشنواره فیلم و عکس «بیطار» در سایت جشنواره به آدرس www.baitar.ivo.ir [2] قابل دسترسی است.

آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ در نظر گرفته شده است.

نخستین جشنواره فیلم و عکس «بیطار» از ۱۴ تا ۱۷ مهرماه به دبیری ناصر باکیده از سوی سازمان دامپزشکی کشور در تهران برگزار خواهد شد.