- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

پاییز اکران در فصل بهار/ ریزش ده تا شصت درصدی مخاطبان سینما

cinemadaran

سوره سینما [1] – سینماها فصل اول سال به لحاظ میزان مخاطب نتوانستند موفق عمل کنند و با ریزش تماشاگر همراه بودند؛ بالا رفتن قیمت بلیت فیلم ها هم بیشتر به سود پردیس های سینمایی تمام شد تا سینماهای مرکز شهر و درجه یک و دو. چرا که بالارفتن قیمت بلیت، افت تماشاگران پردیس را نشان نداد و آنها همچون سال گذشته توازن جذب مخاطب را آن هم در بخش مالی نه تعداد تماشاگر حفظ کردند. پس، این سینماهای متوسط و مرکز شهر بودند که ازعدم مهندسی مطلوب و چیدمان اکران فیلم ها آسیب دیدند وقتی فیلم روی پرده قابلیت جذب مخاطب را نداشته باشد، سینماهای آسیب پذیری که در مرکز تجاری واقع نشدند و بعضا، تک سالنه هم هستند زودتر در معرض خطر افت مخاطب قرار می گیرند. تحلیل چند تن از اعضای انجمن سینماداران را از دلایل ریزش مخاطب فصل بهار امسال در ادامه می خوانید:

سخنگوی انجمن سینماداران: چیدمان اکران فیلم ها مناسب نبود

محمدرضا صابری سخنگو و دبیر انجمن سینماداران ایران در مورد ریزش مخاطبان سینمارو در بهار امسال گفت: مهمترین دلیل افت تماشاگر، چیدمان اکران و نوع فیلم هایی است که در برهه از زمان برای مخاطب به نمایش گذاشته شده، که این مسئله بسیار مهمی در فروش فیلم ها در صنعت سینمای ایران به حساب می آید.

saberi [2]

وی ادامه داد: اکران فروردین پارسال را شش فیلم پرمخاطب تشکیل داد. چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید فیلم های کمدی سال گذشته با استقبال بالای مخاطبان همراه شدند. فیلم «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا دراین زمان نمایش داده شد که همه می دانیم آقای حاتمی کیا از کارگردانان برند سینمای ایران هستند؛ یا فیلم «ابد و یک روز» در این زمان نمایش داده شد که بهترین فیلم جشنواره سال ۹۴ بود. یا فیلم آقای کیومرث پوراحمد «کفشهایم کو» تماشاگران علاقمند به ساخته های  این کارگردان را به سینما دعوت کرد.

صابری با اشاره به اینکه نوروزامسال تعداد فیلم خوب بر پرده سینماها کم بود و طبیعتا فروش فیلم ها هم راضی کننده نبود افزود: عدم تبلیغات شهری تلویزیونی یا حتی، ماهواره ای از دلایل مهم ریزش مخاطبان فیلم بود چون مردم نسبت به نمایش این فیلم ها آگاهی نداشتند. امیدواریم رسانه ملی از همه فیلم های روی پرده حمایت لازم را داشته باشد و به همه فیلم ها نگاه یکسان داشته باشد.

وی همچنین افزود: نکته دیگر اینکه آخرین ماه بهارامسال یعنی خرداد با اتفاقات اجتماعی زیادی مواجه بودیم که این اتفاقات روی مخاطبان سینمارو تاثیر بسیار زیادی داشت وهمینطور، در این زمان با فصل امتحانات دانشجویان و دانش آموزان مواجه بودیم.

بازرس انجمن سینماداران: سینماهای مرکز شهرتا شصت درصد هم ریزش مخاطبان داشتند

عبدالله علیخانی بازرس انجمن سینماداران در همین مورد بیان کرد: نوروز امسال دو فیلم «خوب بد جلف »و« گشت ۲»با فروش خوبی همراه بودند اما بقیه فیلم ها نتوانستند مخاطبان را به سینما دعوت کنند، با نگاهی به آمار تماشاگران خواهیم دید که فیلم ها افت مخاطب محسوسی داشتند.

وی در ادامه به تحلیل خود از چگونگی افت مخاطب پرداخت و گفت: اگر سینما آزادی  و سینما کوروش ده درصد مخاطبان خود را از دست داده باشند اما سینماهای مختلف در سطح شهر تا شصت درصد هم ریزش تماشاگر داشته اند. سینماهای کوروش و آزادی ریزش مخاطب زیادی ندارد؛ چون به لحاظ ریالی تغییری احساس نکردند وامسال قیمت بلیت این سینماها با افزایش روبرو بوده.  پرسش من از این سینماها این است آیا از نظر تعداد مخاطب هم مثل پارسال هستند؟

alikhani [3]

علیخانی در ادامه صحبت هایش افزود: به نظر من فروش فیلم ها در پردیس کوروش،آزادی یا ملت را ملاک افزایش یا ریزش مخاطب قرار ندهید، سینماهای مرکز شهر مثل«عصر جدید» یا «سینما ایران» از سینماهای آسیب پذیر به لحاظ تعداد تماشاگر هستند.

وی با اشاره به کیفیت پایین تعدادی از فیلم های روی پرده گفت: اکران فیلم های خنثی که هیچ کیفیت محتوایی و داستانی دارند مهمترین دلیل افت تماشاگر می دانم.  امسال عید دو فیلم «خوب بد جلف» و «گشت ۲»  فروش خوبی داشتند که اگر دو فیلم پرفروش دیگر کنار این فیلم ها به نمایش گذاشته می شد؛ گیشه بین همه فیلم ها تقسیم می شد. در نبود فیلم های کمدی این دو فیلم به گردش مالی خوبی دست پیدا کردند.

علیخانی در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به چگونگی قرار گرفتن سینماها در سطح شهر گفت: مخاطبانی که در پردیس ها به سینماها می روند با تماشاگرانی که سینماهای مرکز شهر را برای فیلم دیدن انتخاب می کنند فرق دارند. اغلب جوانان یا خانواده هایی که برای گشت و گذار به پردیس های تجاری می روند سر راه خود سری هم به سینماهای این مجموعه می زنند اما برخی تماشاگران فقط و صرفا برای فیلم دیدن به سینما بهمن یا عصر جدید می آیند.

بازرس انجمن سینماداران در بخش دیگری از صحبت خود گفت: از منظر دیگر هزینه تبلیغات شهری فیلم ها  بسیار بالاست و شهرداری هم فرصت تبلیغ را برای هر فیلمی فراهم نمی کند و از طرف دیگر تلویزیون هم مخاطبی ندارد که مکانی برای معرفی فیلم ها باشد. بدون تهارف تلویزیون ما هزار کانال دارد اما بیننده ندارد. به همین دلیل فیلم ها از عدم برخورداری آگهی تبلیغاتی  رنج می برند و بدون مخاطب باقی می مانند . مگر اینکه فیلمی دولتی باشد که از رانت دولتی در چگونگی تبلیغات بهره ببرد.

رئیس انجمن سینماداران: مردم فیلم های کمدی را دوست دارند

بنا براین گزارش محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران در همین خصوص گفت: امسال فروش فیلم‌ها و استقبال از سینما ضعیف‌تر از سال گذشته و در حد متوسط بود، به عنوان نمونه یک سینما با ۴ سالن نتوانست فروش خوبی داشته باشد؛ در حالی که سال قبل به مراتب شرایط بهتر بود.

وی با اشاره به دلایل ریزش مخاطب در فصل بهار امسال گفت: به اعتقاد من ناتوانی فیلم‌ها در جذب مخاطب، نبود اطلاع رسانی کافی، عدم همکاری  صدا سیما در معرفی فیلم ها و منفعل بودن رسانه‌ها مهمترین علل ریزش مخاطب در سه ماه ابتدایی سال بود.

ghased-ashrafi [4]

اشرفی در ادامه به  برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: فضای خاص حاکم بر کشور در این ایام سینما را تحت تاثیر خود قرار داد و مردم را بیشتر درگیر سرنوشت شان کرد،همچنین  بروز اتفاقات اجتماعی باعث شد که مردم از حضور در سینماها پرهیز کنند .

رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران در ادامه گفت: به طور کل مردم ما فیلم‌های کمدی را بیشتردوست دارند و متمایل به  فیلمی هستند که به آنها آرامش روحی بدهد،و این بسیار مسئله منطقی است.گرچند  سوژه‌ها و سلیقه‌ها،خانوادگی بودن فیلم هاو همچنین چگونگی ارتباطی که فیلم ها با مخاطب می گیرند  هم بسیار مهم است؛ بنابراین ذائقه مردم عوض نشده است.