- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تهیه کننده «بلندی های زیرپا»: تله تئاتر ظرفیتی مهم برای طرح مسائل اجتماعی است

bolandi-zire-pa

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی تله تئاتر «بلندی های زیرپا»؛ نگین میرحسنی تهیه کننده تله تئاتر «بلندی های زیرپا» همزمان با آغاز پخش این اثر از شبکه چهار سیما درباره سریال سازی در استودیوها بیان کرد: سریال های بزرگی در دنیا ساخته می شود که لزوما توسط یک یا چند دوربین در خیابان ها ضبط نمی شوند. دوست داشتم یک سریال استودیویی کار کنم. این جنس کار از این نظر جذاب است که همه چیز در یک استودیو رخ می دهد. در همان فضا می توان دکورهای متعددی برای فضاهای مختلف طراحی و اجرا و در همان موقعیت ساکن، فضاهای مختلفی را تجربه کرد. همچنین در صحنه هایی که امکان ساخت دکور وجود ندارد، از پرده سبز و تکنیک کروماکی استفاده می شود.

وی با اشاره به نقش آفرینی گروهی از بازیگران تئاتر و سینما و تلویزیون در کنار هم در این تله تئاتر افزود: در نظر داشتیم از بازیگران توانمند تئاتر و بازیگرانی که در تلویزیون و رسانه های دیگر نیز شناخته شده اند، استفاده کنیم. در واقع همانطور که تله تئاتر یک قالب ترکیبی از مدیوم های تئاتر و تلویزیون است، در چیدمان بازیگران نیز به این ترکیب توجه داشتیم.

تهیه کننده تئاتر «هزار آینه»، « آدم خوابش میگیره» و«بازیگر و زنش» با اشاره به شرایط فنی تولید «بلندی های زیرپا» ادامه داد: این کار با سه دوربین و کیفیت بسیار بالا ضبط شده است که سرعت عمل خوبی را برای ما فراهم می کرد. همین کیفیت باعث می شود انگیزه برای ساخت کارهای دیگری در استودیو نیز بیشتر شود. تصمیم داریم همراه کمپانی تئاتر شرنگ سریال سازی در استودیو را با استفاده از تکنیک های مختلف امتحان کنیم.

وی درباره مضمون این تله تئاتر نیز توضیح داد: داستان اثر داخل یک پژوهشگاه می گذرد. این پژوهشگاه درباره جریان های افراطی منطقه خاورمیانه تحقیق می کند. فرخ نعمتی در نقش استاد این پژوهشگاه، انجام پروژه هایی درباره مشکلات و مسائل اجتماعی روز ایران و دنیا به ویژه مباحث انسان دوستانه را برعهده دارد.

میرحسنی درباره سابقه فعالیت خود در تئاتر و تلویزیون در پایان خاطر نشان کرد: تقریبا از سال ۹۰ تاکنون، ۱۲ اجرای صحنه ای  تهیه و در یک سریال ۱۳ قسمتی با سبک تله تئاتر همکاری داشته و سال ٩۵ هم در کنار تهیه تئاتر صحنه، تله تئاتر ٧ قسمتی بلندی های زیر پا را تهیه کردم . سال ٩۴ نیز سه نمایش «آواز پر جِبْرِیل»، «رمی» و «شیر در زنجیر» را با گروه تئاتر شرنگ بر روی صحنه داشتیم. این کمپانی تئاتر هم تولید تئاتر و هم سریال سازی در قالب تله تئاتر را در نظر و برنامه های جدیدی در دستور کار خود دارد و امسال نیز دو کار صحنه  ای در گروه تئاتر شرنگ خواهد داشت. ساخت تله تئاتر های تک قسمتی یا چند قسمتی با موضوعات متفاوت را هم در نظر داریم و درباره بعضی متون هم صحبت شده است. شیوه پخش آن نیز یا از تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی خواهد بود. اما فرآیند تولید آن استودیویی است.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های تله تئاتر برای طرح مسائل و مشکلات اجتماعی عنوان کرد: تحصیلات من در زمینه تئاتر است و همیشه دیدن  تله تئاتر ها و سریال های استودیویی که کمپانی های مهم دنیا ساخته اند، وتأثیر آنها بر مخاطبانشان منًو مجذوب خود کرده  است سعی کرده ام در این مدیا آثار بیشتری ببینم  و خوشبختانه دیده ام. باید بگویم تله تئاتر قالبی است که می توان بسیاری از مسائل را در آن مطرح کرد. چنانچه بسیاری از کمپانی های مطرح دنیا به سریال سازی استودیویی و تولید تله تئاتر روی آورده اند. اما در کشور ما هنوز این قالب طرفداران بسیاری ندارد. حتی می توان آن را از صرف پخش و تولید در صداوسیما فراتر برد و محدود به یک یا دو شبکه تلویزیونی نکرد.

پخش تله‌تئاتر ۷ قسمتی «بلندی‌های زیر پا» به نویسندگی و کارگردانی محسن معینی که از شنبه ٢۴ تیر آغاز شده است، تا پایان هفته هر روز از ساعت ۱۴ در شبکه چهار سیما ادامه دارد.

در خلاصه داستان «بلندی‌های زیر پا» که به موضوعات اجتماعی روز جامعه می‌پردازد، آمده است: یک گروه پژوهشگر در مواجهه با شکل‌گیری گروه‌های افراطی منطقه تصمیم به پژوهش در مورد علل شکل‌گیری افراط‌گرایی و نحوه روبه‌روشدن با آن می‌گیرد. این گروه به فراخور پژوهش خود، درگیر ماجراهای مختلفی می‌شود.

گفتنی است این مجموعه آخرین نقش آفرینی زنده یادان حسن جوهرچی و کاظم افرندنیا در رسانه ملی است.