- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مهران احمدی: داستان «کارگر ساده نیازمندیم» تلخ نیست؛ واقعیت است

mehran-ahmadi

سوره سینما [1] – مهران احمدی در اغلب نقش ها می توان متصور شد؛ از بهبود سریال «پایتخت» که شخصیت گیج وشیرین و ساده مابانه داشت گرفته تا نقش کاملا جدی اودر فیلم های «شیار ۱۴۳»؛ بغض یا آلزایمر، همه و همه نشان از استعداد این بازیگر توانا دارد. به همین دلیل بیراه نیست به او لقب بازیگری برای تمام فصول دهیم؛ بعلاوه اینکه او در کنار بازیگری سالها در مقام دستیاری کارگردانانی چون عبدالرضا کاهانی، پوران درخشنده، سامان سالور، علیرضا معتمدی و…فعالیت کرده .

نقش کاملا جدی اما عصبی او این روزها در فیلم «کارگرساده نیازمندیم» به کارگردانی منوچهر هادی باعث تامل و صد البته تحسین است. ضمن اینکه فیلم کوتاه «ساکنین محترم» به کارگردانی وی در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم شهر و  جشن مستقل فیلم کوتاه خانه سینما هم پذیرفته شده .همچنین  کاراکتر شیرین «بهبود» در سریال «پایتخت» در این مصاحبه از دلتنگی اش برای این نقش با ما سخن گفته که ماحصل این گفت و گو را از نظر می گذرانید:

* جناب احمدی آنچه که از شواهد بر می آید و انتخاب هایی که شما برای نقش هایتان در فیلم ها و سریالهای تلویزیونی انتخاب می کنید به نظر می رسد که تاکید شما در حرفه بازیگری بیشتر بر کیفیت است تا کمیت؟

کاملا همینطور است؛ علاقه ام بیشتر به نقش های متفاوت است کما اینکه در فیلم های دیگری همچون «بغض» رضا درمیشیان هم نقش کوتاهی برعهده داشتم. قطعا پهنای نقش و ویژگی های یک کاراکتر برای من مهمتر است تا طول آن . در فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» هم نقش «رحمت» به نظرم تاثیرگذار بود.

* کاراکتری که در بیست دقیقه ابتدایی فیلم حضور دارد و بعد به قتل می رسد…

بله و ماجرای داستان در ادامه حول چگونگی قتل او جلو می رود؛ معتقدم  نقش رحمت پتانسیل لازم یک کارکتر متفاوت را داشت .

* وقتی به کارنامه شما نگاه می کنیم تنوع نقش  بیشتر از فیلم ها و سریالهای است که بازی داشتید؛ چنین چیدمان و آرایشی از کجا نشات می گیرد؟

ببینید!  بر اساس یک تعامل  سه یا چهار جانبه اتفاق می افتد، وقتی نقش به من پیشنهاد می شود طبیعتا با موجود زنده همراه نیستم ، چنین شخصیت هایی از دل یک گفت و گوی طولانی و بحث و تعامل با کارگردان کار در می آید؛ ویژگی هایی که در ذهن دارم را با او در میان می گذارم تا در نهایت به «رحمت» می رسیم. همانطور که فیلم ها یا سریال ها مراحل  پیش تولید دارند برای من هم نقش هایی که قرار است بازی کنم دوران پیش تولید را سپر می کنند ؛ در مورد شخصیت هایی که قرار است بازی کنم خیلی فکر می کنم؛به پیرامونم زیاد نگاه می کنم دنبال کارکتر در سطح شهرمی گردم تا مشابه آن  را با یاس ها و امیدهایش  پیدا کنم.

kargar-sadeh-1 [2]

* اما فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» به نظرم داستان تلخی را برای تماشاگر روایت می کند. شما چه نظری دارید؟

داستان تلخ نیست؛ پدیده اجتماعی است که فیلمساز آن را روایت می کند؛ وقتی فیلمی دغدغه مند باشد یا به عبارتی کارگردان دغدغه طرح موضوعات اجتماعی را داشته باشد چنین مباحثی را در فیلم هایش مطرح می کند؛به اعتقاد من اسم تلخی را روی چنین داستان هایی نگذاریم، من به عنوان بازیگر وقتی مشکلات و معضلات را در شهرم می بینم وظیفه خود می دانم چنین مواردی  را بیان کنم اگر هم اسمش را داستان تلخ می گذارید اشکال ندارد همیشه که مردم نباید سرخوش باشند ما به اندازه کافی فیلم های کمدی و خوشحال در طول سال می سازیم و نمایش می دهیم گرچند معتقدم همان فیلم های کمدی هم موضوعات اجتماعی مهمی را در خود بیان می کنند.

* شاید نزدیک به چهل دقیقه از فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» با زد و خورد و درگیری نمایش داده می شود…

شما دو ساعت در شهر تهران قدم بزن؛ از این دو ساعت؛ یک ساعت و ده دقیقه از وقت شما به دیدن مناظر تلخ می گذرد و صادقانه بگویم کنار خیابان می نشینید و گریه می کنید؛ بس که حوادث شوم در تهران زیاد شده نباید از کنار این اتفاقات به سادگی گذشت. شما نمی توانی از کنار پیرمردی که گوشه خیابان بساط پهن کرده و گدایی می کند راحت بگذری؛ مگر می شود بچه کوچکی که اسپند دود می کند را ندیده گرفت،

* و می توان گفت نصف این مشکلات پیامد مهاجرت به کلان شهرهایی چون تهران است…

دقیقا؛ مهاجرت به تهران و حاشیه نشینی،امان از حاشیه نشینی  که از مشکلات کلان شهرهاست و در تهران بیشتر دیده می شود. قتل آتنا، کشته شدن بنیتا و… این موارد در فضای مجازی دست به دست شده و اعلام می شود و مشکلات فراتر از این چیزهاست . شما دقایقی میدان شوش و دروازه غار را به سمت خیابان های جنوبی  پیاده روی کنید؛قطعا اهالی  میدان ونک و خیابانهای اطراف آن همه چیز را گل و بلبل می بینند.

* فقر و مشکلات اقتصادی در تمام دنیا وجود دارد…

قطعا همه جای دنیا فقیر و بزهکار دارند اما در این فیلم ما دغدغه کلان شهری چون تهران را داشتیم.

mehran-ahmadi2 [3]

* منظور منم این است که طبعات مهاجرت و فقر ناشی از آن بیشتر  متوجه قشر آسیب پذیر جامعه می شود؛ هرچند به طور کل پدیده مهاجرت امری مذموم است…

بعضی وقتها شما مهاجرت می کنی برای ادامه تحصیل ؛که اتفاقا چنین موضوعی کاملا درست و به جاست اما بعضی وقتها در شهرستان کار پیدا نمی شود به همین دلیل جوانان به کلان شهرها برای پیدا کردن کار می آیند و بعد به طمع افزونی مال خود می افتند واین باعث می شود که گرفتار شوند.

* طمعی که رحمت فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» دچارش می شود…

دقیقا؛ او به یک مغازه کوچک فلافل فروشی بسنده نمی کند و می خواهد آن را گسترش دهد به همین دلیل دچار مشکلات عدیده دیگر می شود و کار در نهایت به مرگش منجر می شود.

* و از طرف دیگر کارکتر جهان با بازی آتیلا پسیانی نمونه  آدم های خبیثی که سادگی آدم ها را نشانه می رود…

کاراکتر «جهان» خودش از همین کارگرهای مهاجر است که در نهایت و متاسفانه  به کارتل های اقتصادی تبدیل می شود و همه اصول زندگی را زیر پا می گذارد.

kargar-sadeh-2 [4]

* اما آقای احمدی از فضای این فیلم که بگذریم ؛ شما نقش همسر «فهیمه» یعنی «بهبود» را در سریال پایتخت بر عهده داشتید، مگر می شود فهیمه باشد شما نباشید؟

حتما می شود که شده .

* دلتان برای کاراکتر «بهبود» و فضای سریال پایتخت تنگ نمی شود؟

به خدا خیلی دلم برای دوستان و آن فضا تنگ می شود، هر از چندگاهی با آنها تلفنی صحبت می کنم ؛کار از فضای درجه یکی برخوردار است. خیلی دوستان به من لطف دارند، اما واقعا  نمی توانم مدام نقش های شبیه به هم بازی کنم. امیدوارم زودتر کار به پخش برسد و همه با هم به تماشای این سریال بنشینیم.

 * و نکته دیگر اینکه فیلم کوتاه «ساکنین محترم» را کارگردانی کردید…

بله و خوشبختانه هم به بخش مسابقه جشنواره شهر و هم به جشن مستقل فیلم کوتاه راه پیدا کرده است. انگار فیلم خوبی شده . خیلی دوستش دارم. کار از پانزده بازیگر برخوردار است.

* به هر جهت شما سالهای سال دستیار کارگردانی کردید و همینطور سابقه کارگردانی تئاتر دارید. قطعا ساخت فیلم سینمایی هم در برنامه آینده تان قرا خواهد گرفت؟

حالا برویم جلو ببینیم خدا چه می خواهد؛ قطعا اگر بخواهم فیلمی بسازم تفاوت هایی در آن باید وجود داشته باشد؛ بحثم کیفیت فیلم نیست. تمایل دارم امضایم پای فیلمم باشد. دوست دارم فیلمم دست خط خودم باشد چه بد و چه خوب.