- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اعلام اسامی هیئت انتخاب و داوران فیلم‌های جشنواره منطقه‌ای «شبدیز»

shabdiz

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، شهرام مکری، کاوه مظاهری، مسعود امینی تیرانی، سعید نجاتی و اعظم نجفیان به عنوان هیئت انتخاب و داوران پنجاه و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان کرمانشاه «شبدیز» معرفی شدند.

شهرام مکری

وی فارغ‌التحصیل سینما با گرایش کارگردانی در مقطع کارشناسی دانشگاه سوره است. مکری با ساخت فیلم «ماهی و گربه» موفق به کسب جایزه ویژه بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز به دلیل «محتوای خلاقانه» شد. از دیگر آثار کوتاه و بلند مکری می‌توان به «طوفان سنجاقک»، «محدوده دایره»، «آندوسی»، «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» ، مستند « اردک آبی»، «خام، پخته، سوخته» و … اشاره کرد که چندین جایزه داخلی و بین‌المللی را برای او به ارمغان آورده‌اند. مکری برای فیلم کوتاه «خام، پخته، سوخته» در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران موفق به دریافت تندیس بهترین فیلم تجربی در بخش مسابقه بین‌الملل شد. وی برای فیلم‌های «محدوده دایره» و «توفان سنجاقک» نیز برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه در دو دوره جشنواره فیلم فجر شده است. همچنین مدال نقره یونیکا آلمان که به فیلمسازان آماتور جهان تعلق می‌گیرد را دریافت کرده است. تندیس جشن خانه سینما برای فلیم کوتاه «آندو‌سی» و «محدوده دایره»، جایزه یوز طلایی جشنواره بین‌المللی تاشکند و جایزه آکادمی فیلم قزاقستان برای فیلم «خام، سوخته» و لوح افتخار برای کارگردانی «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» از جشنواره فیلم فجر بخشی از جوایز این فیلمساز جوان هستند.

کاوه مظاهری

وی فارغ‌التحصیل مهندسی راه‌آهن از دانشگاه علم و صنعت ایران است. اولین فیلم کوتاه داستانی‌اش را با نام «موچین» در سال ۸۴ ساخت و تاکنون سه فیلم کوتاه داستانی و بیش از بیست فیلم مستند کوتاه و بلند را کارگردانی کرده است. مظاهری برای فیلم کوتاه «روتوش» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شد. جایزه‌ای که پس از شش سال دوری فیلم کوتاه از جشنواره فیلم فجر به این فیلم کوتاه داده شد و داوران از میان ۳۲ فیلم کوتاه و ۶ نامزد نهایی فیلم کوتاه «روتوش» از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران را مستحق سیمرغ دانستند. این فیلم توانست تندیس بهترین فیلم کوتاه از هجدهمین‌ جشن خانه سینما و جوایز بین‌المللی متعددی از جمله جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی را از جشنواره فیلم «تراورس سیتی»، «کراکوف»، «ترایبکا» از آن خود کند که این موفقیت‌ها منجر به معرفی این فیلم به اسکار برای دو سال پیاپی شد. دستاوردی که برای یک فیلم کوتاه ایرانی بی‌سابقه بوده است. مظاهری برای فیلم «گزارشی دربارهٔ مینا» نیز موفق به دریافت جایزه تقدیر ویژه هیئت داوران و نامزد جایزه اوگاوا شینوسکه جشنواره بین‌المللی مستند یاماگاتای ژاپن شده است.

مسعود امینی‌تیرانی

وی کارگردان، مستندساز، مدیر فیلمبرداری و فارغ‌التحصیل رشته سینما با گرایش فیلمبرداری از دانشگاه هنر و از دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران است.عضویت در هیئت مدیره و ریاست انجمن فیلم کوتاه ایران، همکاری در نگارش سر فصل‌های آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران، عضویت در هیئت انتخاب و داوری جشنواره فیلم سینما حقیقت، عضویت در هیئت انتخاب و داوری جشن خانه سینما، حضور در هیئت انتخاب و داوری جشنواره سینمای جوان، عضویت در هیئت داوری فیلم‌های مستند جشنواره تجسمی فجر، تدریس تصویربرداری و کارگردانی در انجمن سینمای جوانان ایران و آموزشگاه‌های سینمایی از جمله فعالیت‌های این داور بخش فیلم جشنواره «شبدیز» هستند. «بیداری برای سه روز»  تنها فیلم بلند سینمایی اوست و ساخت چندین فیلم کوتاه داستانی از جمله «پژواک»، «غبارآلوده‌ها»، «این راه همیشه بود» را در کارنامه دارد. در زمینه فیلم‌های مستند نیز امینی‌تیرانی دستی بر آتش دارد و بیش از ده فیلم مستند از جمله «زارچ»، «فیروزآباد»، «راهی به کویر» را کارگردانی کرده است. همکاری با پروژه‌های بلند سینمایی به عنوان مدیر فیلمبرداری  از دیگر فعالیت‌های وی محسوب می‌شود. جایزه بهترین گفتار متن و بهترین تحقیق از جشنواره سینما حقیقت، تندیس بهترین پژوهش مستند از جشن خانه سینما، بهترین مستند بلند از جشنواره سیما، بهترین مستند بلند از جشنواره تجسمی فجر، بهترین دستاورد هنری  از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، بهترین تصویربرداری از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، بهترین فیلم تجربی به انتخاب انجمن فیلم کوتاه بخشی از جوایزی هستند که امینی‌تیرانی تا کنون موفق به دریافت آن‌ها شده است.

سعید نجاتی

وی دارای مدرک کارشناسی تدوین و کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه سوره تهران است و ساخت بیش از صدوپنجاه فیلم مستند ازجمله برنامه تلویزیونی سینمای جوان و سیزده فیلم کوتاه داستانی و تجربی را در کارنامه دارد. نجاتی سابقه حضور در بیش از ۲۳۰ جشنواره ملی و بین‌المللی از جمله جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران، رویش، کودک و نوجوان، شهر و درسدن، اپن‌ایر و سلولارت آلمان، ازمیر و آنتاکیه ترکیه،  سلیمانیه و النهج عراق و ایرانیان امریکا و کانادا و… را دارد. از جمله آثار این داور جشنوار شبدیز که موفق به دریافت ۶۳ جایزه گوناگون از جشنواره‌های ملی و منطقه‌ا‌ی شده است؛ می‌توان به «جنازه‌های خوشبخت»، «سربازها لک لک‌ها را دوست دارند»، «اینجا برف‌ها آب نمی‌شوند»، «پاندورا»، «صراحی» و «باران آهسته می‌بارد» اشاره کرد. دریافت تندیس  بهترین فیلم در بخش جهان اسلام جشنواره فیلم کوتاه تهران برای «صراحی»، تندیس بهترین فیلم از جشنواره رویش برای «یک قدم آنسوتر» و پروانه زرین بهترین کارگردانی جشنواره کودک و نوجوان اصفهان برای «باران آهسته می‌بارد» از جمله جوایز هستند که وی موفق به دریافت آنها شده است. نجاتی دبیر نخستین اشکواره ملی نهضت حسینی در سینما، دبیر همایش ملی بررسی سینمای پس از انقلاب، دبیر همایش ملی بررسی سینمای اشراقی، عضوهیئت انتخاب و داوری در جشنواره‌های مختلفی از جمله فیلم کوتاه تهران، جشنواره ملی سما، جشنواره منطقه‌ای بینالود، جشنواره کلاکت، المپیاد فیلمسازی و… بوده است. وی مدرس دانشگاه سوره تهران، فرهنگ وهنر و انجمن سینمای جوانان ایران است و در نگارش سرفصل سینمای تجربه‌گرا با انجمن سینمای جوانان ایران همکاری داشته است.

اعظم نجفیان

وی دارای مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا است. آغاز فعالیت سینمایی او در انجمن سینمای جوان نجف‌آباد با ساخت فیلم هشت میلیمتری بوده است. نجفیان ساخت فیلم‌های داستانی «شالیزه»، «صبح زود فردا» و «گره» را در کارنامه دارد که جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی را  برایش به ارمغان آورده‌اند. ساخت فیلم‌های مستند «زمزمه امواج»، «زنان کارآفرین»، «رحم جایگزین»، فیلم بلند مستند «پیاده در زمان» و مجموعه تلویزیونی «قهرمانان المپیک» و «سرزمین ستاره‌ها» از دیگر فعالیت‌های این فیلمساز جوان هستند.

پنجاه و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «شبدیز» ۲۲ تا ۲۵ شهریور ماه سال‌جاری با حضور استان‌های کرمانشاه، البرز، قزوین، گیلان، زنجان، همدان، کردستان، ایلام، اردبیل، آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی در شهر کرمانشاه برگزار خواهد شد.