- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ملودی‌های فراموش نشدنی/ نگاهی به زندگی و آثار مجید انتظامی

entezami

سوره سینما [1] – الناز نعمتی : مجید انتظامی فرزند بازیگر بزرگ سینمای ایران عزت الله انتظامی، متولد ۱۸ اسفند ۱۳۲۶ در تهران آهنگساز موسیقی فیلم ، نوازنده ابوا و مدرس موسیقی است. این هنرمند در دوره ابتدائی شروع به فراگیری موسیقی کرد و یکسال پس از گرفتن دیپلم هنرستان وارد ارکستر سمفونیک شد و زیر نظر «آنتوان کاتلوس» ابوا آموخت. او سلفژ، تئوری و هارمونی را نزد «ثمین باغچه بان» و «مصطفی کمال پورتراب» آموزش دید و نخستین نت موسیقی را به کمک پورتراب نوشت. وی فارغ التحصیل کنسرواتوار برلین است. اولین تجربه موسیقی تصویری اش با ساخت موسیقی فیلم کوتاه «زال و سیمرغ» در سال ۱۳۵۶ بود و با فیلم «سفر سنگ» بطور حرفه ای کار ساخت موسیقی فیلم را آغاز کرد. او نزدیک به ۱۰۰ موسیقی فیلم و حدود ۱۰ موسیقی صحنه ای نوشته است و یکی از فعالترین آهنگسازان موسیقی فیلم در پس از انقلاب می باشد.

انتظامی با کسب ۴ سیمرغ بلورین برای فیلم های «بای سیکل ران» ، «روز واقعه» ، «آژانس شیشه ای» و «دیوانه ای از قفس پرید» ، مشترکا به همراه حسین علیزاده برنده بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر می باشد. وی همچنین از برگزیدگان هشتمین همایش چهره های ماندگار در سال ۱۳۸۹ است.

مخاطبان عام سینما شاید چندان در قید و بند شناخت عوامل فنی و پشت صحنه آثار سینمایی و تلویزیونی نباشند اما بعید است کسی مجید انتظامی را نشناسد و با شنیدن نام او به یاد ملودی های خاطره انگیز فیلم هایی مانند از کرخه تا راین ، بوی پیراهن یوسف و نیفتد. موسیقی فیلم «از کرخه تاراین» با ملودی زیبا و آسمانی اش شاید جزو اولین موسیقی های فیلم بود که کاست اش در ایران به فروش بسیار بالایی دست یافت و مخاطبان عام سینما هم به خرید آن اقبال نشان دادند. موسیقی این فیلم تا مدتها در تاکسی ها، منازل و برنامه های مختلف شنیده میشد و هنوز هم پس از گذشت سالها برای مردم خاطره انگیز و به یاد ماندنی است.

در میان فیلم‌هایی که مجید انتظامی برای آنها موسیقی ساخته است، آثار دفاع مقدس و مذهبی جایگاه ویژه‌ای دارند. از میان این فیلم‌ها می‌ توان به از کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف ،روز واقعه وآژانس شیشه‌ای اشاره کرد که بارها  در قالب یک اثر ارکسترال و با عنوان «این فصل را با من بخوان» از سوی ارکستر سمفونیک تهران با رهبری خود انتظامی اجرا شده است.

این آهنگساز همچنین با ساخت دو سمفونی حماسه خرمشهر و ایثار در حوزه موسیقی دفاع مقدس کار و آنها را ضبط و اجرا کرده است. سمفونی ایثار شامل چهار قطعه فراق، پرواز، حیات و ایثار است که قسمت چهارم آن بیش از دیگر بخش‌ها فرصت اجرای زنده پیدا کرده است. همراهی گروه کر و تک‌خوانی مَرد (تِنور) از ویژگی‌هایی است که این اثر از آن بهره می‌برد. همچنین در تصنیف سمفونی ایثار، همراهی پیانو، گیتار، گیتار باس، درام و دف با ارکستر سمفونیک بسیار دیدنی و شنیدنی است.

در سالهای اخیرانتظامی در حوزه ساخت موسیقی فیلم کم کارشده و بیشتر به سمت ساخت آثار مستقل و سمفونیک روی آورده است. این هنرمند در این رویه نیز مخاطب محور بودن را سرلوحه کار خود قرار داده و با ساخت آثار ملودیک مخاطبان را به سمت موسیقی دلنشین اش جذب کرده است.  وی همواره کوشیده تا موسیقی که ارائه می دهد به گونه ای باشد که تازگی خود را برای شنونده حفظ کند و با یکی دوبار شنیدن بتوان آنها را به خاطر سپرد. شاید برای همین هم باشد که بسیاری از آثارش نزد مخاطبان صوت و ملودی  خاطره انگیز دارد.

انتظامی درباره ماندگار شدن ملودی های خاطره انگیزش گفته است: ماندگاری یک اثر هنری منوط به حس درونی خالق آن است که  پشت آن اثر  نهفته است که می تواند اثری را ماندگار کند . به عقیده من راز ماندگاری یک اثر هنری تکنیک صرف نیست و هنرمند است که با بیان احساسش از راه هنر، حسی را در مخاطبش ایجاد می کند که رمز ماندگاری آن اثر می شود. فراموش نکنیم که تکنیک آهنگسازی را می شود یاد داد اما احساس را ،  ابدا . تکنیک نوازندگی هم یاد دادنی است اما ذوق آن چیزی است که باید در درون فرد وجود داشته باشد. هر آدمی حس و نگاه ویژه خود را به زندگی دارد و حس من نیز آن موقع مرا به این سمت می کشاند که برای فیلم های آن روز موسیقی ای بسازم که ماندگار شدند.

منبع: بهمن سبز [2]