- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مستند «سیاه زخم» ساخته شد/ موضوعی تکان‌دهنده از یک معضل اجتماعی

siah-zakhm

سجاد ایمانی کارگردان فیلم مستند «سیاه زخم» از فیلمسازان استان فارس در گفت و گو با سوره سینما [1] در مورد موضوع این فیلم توضیح داد: موضوع این مستند اجتماعی انواع صحنه سازی با تصادف برای گرفتن دیه از شرکت‌های بیمه است.

وی ادامه داد: اتفاقات زیادی در چند سال اخیر در شهری که زندگی می کنم و شهرهای اطراف محل سکونتم و همچنین برای نزدیکان من رخ  داده که باعث شد روی این سوژه کار کنم ؛ به نظرم این موضوع بسیار خشن و دردناک است و معضل اجتماعی بزرگی به حساب می آید که مورد غفلت قرار گرفته شده است.

ایمانی ادامه داد: گروههایی دلال جوانانی را که درگیر فقر و بیکاری هستند و یا افرادی  که برای مهاجرت نیازمند پول هستند را  طعمه قرار می دهند ؛از آن طرف به دلیل ضعف سیستم پیگیری پزشک قانونی و همچنین طولانی بودن پرونده ها در دادگاهها ، همچنین عدم کارشناس دقیق بیمه های دولتی این افراد از گریزهای قانونی استفاده کرده و پولهای هنگفت به دست می آورند.

وی افزود: آنها دلایل قانع کننده ای برای خودشان دارند اینکه ما دزدی نمی کنیم از دیوار کسی بالا نمی رویم دست و پای خودمان را می شکنیم و از دولت بابت آن پول می گیریم؛  من احساس می کنم باید در مورد این معضل اجتماعی فیلم ساخته شود تا آگاه سازی صورت گیرد چون معضل بیکاری در شهرستانها بسیار زیاد است و باعث می‌شود جوانها به سمت این باندهای خلاف کشیده شوند که در پاره ای از مواقع به جنایات فجیعی منجر می شود.

ایمانی بااشاره به اینکه در جهت آگاه سازی و اینکه مشکل به صورت ریشه ای حل شود این فیلم را ساخته  گفت: به عنوان مثال زنی با خوردن قرص باعث سقط جنین شش ماهه خود می شود و بعد با صحنه سازی در تصادف ادعای کشته شدن جنین خود را می کند و به این واسطه از بیمه خسارت می گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت خود تا به الان فیلم هایی که ساختم تهیه کننده آن خودم بودم چون می خواستم آن استقلال موجود را در کارهایم داشته باشم  گفت: تصویربرداری این فیلم مستند به تهیه کنندگی خودم و رضا شریفی به طور کامل در استان فارس و در شهرهای نورآباد ممسنی، کازرون و یاسوج انجام شده ؛ پیش تولید این فیلم ۳ یا چهار ماه طول کشید زمان فیلم نزدیک به ۷۰ دقیقه است و ما یکسال و نیم درگیر تصویربرداری این فیلم مستند  بودم و فعلا این فیلم در مرحله صداگذاری و اصلاح رنگ قرار دارد. مراحل ساخت این فیلم با سختی انجام شده امیدواریم شاهد بازخوردهای خوبی باشیم و اولین نمایش آن برای جشنواره سینما حقیقت خواهد بود

«سیاه زخم» دوازدهمین فیلم مستند این کارگردان است و او پیشتر فیلم های «من تهرانی بودم» را برای شبکه افق ساخته، همینطور فیلم مستند «تشریفات خصوصی» که جایزه بزرگ و بهترین کارگردانی مستند را از جشنواره رویش دریافت کرد.

همچنین فیلم های این کارگردان بیشتر در جشنواره های «سینما حقیقت»، «خانه سینما»، «رویش»، «جشنواره فیلم کوتاه تهران» و «منطقه ای سینمای جوان» جوایزی را کسب کرده است.