- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

با مستندهای جشنواره فیلم سلامت/ از «جدایی» تا «بافندگان خیال»

sakamat-mostanad

به گزارش سوره سینما [1]، فیلم هایی از شهرام درخشان، رهبر قنبری، محمدجعفر باقری‌نیا، مهدی زمانپور کیاسری و سید محمد صادق جعفری در دومین جشنواره فیلم سلامت به نمایش درمی آیند.

تعهد دربرابر اصرار به زندگی

مستند «جدایی» به نویسندگی و کارگردانی شهرام درخشان ‌که زندگی زوجی با فرزندی که از شیوه‌ای غیرمعمول به زندگی دعوتش کرده‌اند سوژه خود قرار داده در بخش دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

درخشان درباره مستند«جدایی» گفت: زن و مرد این داستان، از حق مسلَّم رهایی و رستن از بند تعهّد خود برخوردار‌اند. امّا فارغ اند از کودکی که به اصرار و به شیوه‌ای غیر‌معمول (اهدای جنین) به زندگی دعوتش کردند. کودکی که به صراحت پدر و مادرش را طلب می‌کند و صدایش در میان هیاهوی طلاق، شنیده نمی‌شود.

او ادامه داد: شاید این فیلم، تأمل در زایش کودکانی شبیه او را برانگیزد؛  و تماشای‌اش دانش پزشکی، زوج‌های خواهان فرزند به هر قیمت و روش و نیز قانون گذاران را به فکر فرو ببرد. انسانی که قربانی اهمال‌گری و آسان‌نگری دیگران شده است.

این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.

نگاهی به تبعات زیست محیطی صنعت مس

«تب مسین» به نویسندگی و کارگردانی رهبر قنبری با نگاهی به صنعت مس سرچشمه تبعات نشای از آن نسبت به محیط زیست منطقه را روایت می‌کند. این مستند در بخش مستندهای دومین جشنواره فیلم سلامت قرار دارد.

قنبری درباره این‌که چرا به سراغ این سوژه محیط زیستی رفته است گفت: این فیلم یا هر فیلمی را که تاکنون ساخته‌ام براساس احساس وظیفه نسبت به انسان‌های مختلف پیرامون خود داشته‌ام. وقتی من برای اولیّن بار وارد محیط معدن مس سرچشمه شدم بوی تندی از گاز و اسید آزرده‌ام کرد و طی سه روز اقامت در آنجا از مردم مختلف پرس‌و‌جو کردم و شنیدن سخنان گزنده آنها برایم آزار‌دهنده بود.

او ادامه داد: بنابر‌این یک احساس وظیفه درونی به من گفت باید کاری در این رابطه صورت دهم تا شرایط بهتر از این شود و نه اینکه صنعت مس تعطیل شود که تعطیل شدنی نیست و نباید هم بشود امّا حتماً باید بهینه‌سازی در این رشته و در این صنعت صورت گیرد.

این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.

زندگی در میان دروغ‌ها و پنهان‌کاری‌ها

مستند«پشت ابرهای سیاه» به نویسندگی و کارگردانی محمدجعفر باقری‌نیا ماجرای زندگی زوجی نابارور را روایت می‌کند که در مرکز بارور کردن ابرها کار می‌کنند. این مستند در بخش مستندهای دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

باقری‌نیا درباره مستند«پشت ابرهای سیاه» گفت: سلامت اجتماعی از فرد شروع می‌شود. امروز در جامعه شهری و روستایی دروغ ارزان‌ترین کالا ممکن و در دسترس است. چرا خود قاضی خود می‌شویم تا عدالت اجتماعی که برخواسته از صداقت و راستی است بر قرار شود. سینما اگر با اندیشمندان حوزه سلامت  دیالوگ بر قرار کند می‌تواند به آسیبهای اجتماعی و ابعاد آن بپردازد و بدرخشد و به نمایش بگذارد.

او ادامه داد: فیلم «پشت ابرهای سیاه» به زندگی زوجی می‌پردازد که مدت ۱۵سال است صاحب فرزندی نشده‌اند ولی خود در پایگاه باروری ابرها مشغول به کار هستند. مردم روستا بر این باورند که حضور یک زن نازا در روستا باعث خشکسالی پی‌درپی شده است. تا اینکه مرد بعد از ۱۵ سال واقعیت را می‌گوید که از ابتدا می‌دانسته بچه‌دار نمی‌شود و به او با دروغی که گفته خیانت کرده است. او از ترس به‌دست نیاوردن دختری دست به این کار می‌زند.

باقری‌نیا تاکید کرد: فیلم «پشت ابرهای سیاه» برای مخاطبانی با ارزش است که توان تحلیل صداقت و راستی و کجی را دارند.

این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.

کمک به بیماران انسان‌ها را اعظیم می‌کند

مستند «پاپلی» به نویسندگی و کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری زندگی خانواده‌ای را در جنگل‌های شمال روایت می‌کند و مشکلات آنها را به نمایش می‌گذارد. این مستند در بخش مستند‌های دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

زمانپور کیاسری با اشاره به این‌که  ٢۵ سال پیش پدر خانواده بر اثر حادثه‌ای قطع نخاع شده و مادر و دختر خانواده پرستاری از پدر را انجام می‌دهند درباره این مستند گفت: پاپلی، روایت زندگی بغرنج و پیچیده یک خانواده درعین شکوه و عظمت است.  زینب دختر جوان سرکش و تسخیرناپذیر که زندگی‌اش را وقف پدر مریضش کرده تا به پدر نیز زندگی ببخشد. هنگامی که زینب تنها هفت ماه داشت پدرش فلج شد.

او ادامه داد: پدر ٢۵ سال پیش از بالای درخت افتاد و با آسیب دیدگی شدید قطع نخاع شد. زینب و مادرش اشتراکا مراقبت از پدرش را انجام می‌دهند؛ کمک به همه چیز، از قطع ناخن پا، توالت و وزنه بلند کردن وی. خانواده، بخشی از زمان را به شوخی می‌پردازند و در لذت‌های کوچک غرق می‌شوند. از غذاهای خانگی لذت می‌برند و برای آن وقت صرف می‌کنند.

زمانپور کیاسری درباره این خانواده گفت: از یازده فرزند بالغ، همه ازدواج کردند و دختر آخر، زینب در خانه با پدر و مادرش مانده است. پدر و مادر نگران هستند که بعداز ازدواج او، تنها می‌شوند به همین خاطر ازدواج برای زینب، جذابیت کمی دارد. زینب می‌گوید هنگامی که خواستگاران می‌آیند به آنها می‌گویم که پدر و مادرم باید با من زندگی کنند و آنها هم می‌روند و پشت‌سرشان را نگاه نمی‌کنند. زینب پس از گفتن این جمله می‌خندد.  برای زینب، سرگرمی با اسب، هیزم آوردن و آهسته دویدن، فعلا در این شرایط خاص بهتر از زندگی زناشویی شده است، یعنی آزادی در عین قدرت و دلربایی.

او تاکید کرد: این فیلم با دیدن مناظر جهان طبیعی آکنده از زیبایی  با حرکت چمن و سرسبزی و رنگ‌هایی که با فصل تغییر می‌کنند لذت‌بخش است. صدای آبشار و باد که تکان می‌دهد درختان و چمن را و صوت طبیعت که خیلی خوب احساس می‌شود. این فیلم که یک‌سال تصویربرداری‌اش طول کشید می‌گوید که چگونه جانبخشی، کمک و زندگی دادن به بیمار، به انسان زندگی و عظمت می‌دهد. این کار، یک پرتره غنی است که با ظرافت نشان می‌دهد که چگونه، صبر، وفاداری، فداکاری و شادی بهترین ابزار برای مقابله با چالش های زندگی است.

این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.

نابیناهایی که قالی می‌بافند

مستند«بافندگان خیال» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید محمد صادق جعفری به روایت زندگی چند فرد نابینا می‌پردازد که با استفاده از خط بریل قالی می‌بافند. این مستند در بخش مستند‌های دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

جعفری با اشاره به این‌که این نابینایان آرزو دارند در جایی زندگی کنند که همه نابینا باشند وهیچ فرد بینایی مزاحمشان نشود درباره این مستند گفت: امروز زندگی پر شده از سختی‌ها و مشکلاتی که خواسته یا ناخواسته برای خودمان ساخته‌ایم. با اندیشیدن به مشکلات سلامت روانی و جسمانی ما تهدید می‌شود. این فیلم زندگی افرادی را نشان می‌دهد که هر چند نقصی در سلامت جسمی دارند اما وقتی باهم کار می‌کنند شاد و پرنشاط هستند.

او ادامه داد: آنها توقع زیادی جز باهم بودن ندارند و همین آنها را پرانرژی کرده است. زندگی این افراد سخت است اما امید دارند. با همین انرژی و امید کاری می‌کنند که غیر‌ممکن به نظر می‌رسد. این مستند به مشکلات افراد نابینایی می‌پردازد که می‌خواهند زندگی‌ عادی داشته باشند.

این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.