- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تاریخ دف به روایت بیژن کامکار در راه «سینماحقیقت»

daf kamkar

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، بیژن کامکار اولین نوازنده‌ی دف است که این ساز را در سال ۱۳۵۳ بطور رسمی وارد موسیقی ایرانی و سنتی کرد. دف که پیشتر در خانقاه‌های دراویش قادریه کردستان و در مراسم آئینی نواخته می‌شد، به همت وی و اساتیدی چون لطفی و شجریان، در موسیقی سنتی ایرانی بکار برده شد؛ بعدها دف توسط گروه کامکارها بطور رسمی وارد موسیقی کردی هم شد.

در این فیلم علاوه بر نشان دادن شیوه و مراحل ساخت دف، تاریخچه و روند شکل‌گیری و رشد دف‌نوازی را از زبان استاد «بیژن کامکار» می‌شنویم.

عوامل تولید مستند «دف» عبارتند از: فیلمبردار، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: مهدی طالبانی، پژوهشگران: بیژن کامکار و مهدی طالبانی، صدابردار: حمید روستا، مدیرتولید: ناصر نیکبخت

گفتنی است: مهدی طالبانی ساخت ۲۳ فیلم مستند را در کارنامه کاری خود دارد. «کعبه عشاق»- «عرس»- «قبرهای من»- «هدیه خاک»- «درویش»- «روی دیوار بنویس»- «مهربانو»- «پرنده‌ای از لنینگراد»- «هونیاک»- «زارا علیوفنا»- «سنندج»- «خاک صحنه»- «چشم به راه» و «نغمه‌های شهر» از جمله آثار این کارگردان هستند.

یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶ در شهر تهران برگزار خواهد شد.